Tråden for dumme spørsmål.

... jeg tenker at om man bruker Marris Otter, så må man ta hensyn til det i den andre malt-tilsetninga. Til "husets pale ale" bruker jeg ca. 70-80% "kjedelig" pale, og så bruker jeg andre tilsetninger for fylde og kompleksitet (eks. caramalt, hvete). Om jeg skulle replisert denne oppskriften med MO, ville jeg nok kutta ned på spesialmalten for at smaken ikke skal tippe for langt i feil retning.
Jeg hadde en aha-opplevelse i dag. Tok karboneringstest av en blonde jeg brygget nylig. Den er på 5,8%, og har følgende maltgrist:

62% Maris Otter Pale Malt
31% Pilsner Malt
4% Munich Malt
3% Acidulated Malt

... og denne ble overraskende god. Så jeg tror at jeg korrigerer meg selv. Nå tror jeg Maris Otter fungerer som bare det i øl med lavere alhoholinnhold, mens man bør holde tilbake for kraftigere øl fordi man får dominans av smaker som passer best i lavere konsentrasjon.

Sist redigert:
Ok, her kommer et virkelig dumt spørsmål, men jeg er litt nysgjerrig om jeg er alene: Jeg har siste året brygget en del ulike øl med Maris Otter istedenfor "vanlig" Pale Malt (det skal sies at jeg har brygget mye med Pale Malt fra Norsk Malt de senere årene), og har kommet til at jeg egentlig ikke synes Maris Otter smaker særlig godt som generelt Pale Malt. Jeg synes det er litt rart, siden mange virker som de bruker Maris Otter som basemalt til det meste av ales. Så:

Er det flere enn meg som synes Maris Otter er et litt sært malt, sånn smaksmessig?
Jeg synes det er nydelig, og bruker det veldig mye. Det er et pale malt som er litt på vei mot lyst münchener, og jeg kan gjerne slenge på litt av det, også - eller Bisquit/Victory - for å forsterke det preget.

Men det kan ikke brukes til alt.

Dette er virkelig et dumt spørsmål. Men bedre å være sikker enn å brenne opp trafoen.

Jeg har en av disse:

24V 45W eller hva det er.

Det er to utganger for hver positiv og negativ DC. Og når man ser på bildet av enheten så er disse linket sammen med en stor feit "U". Så jeg kan jo ikke annet enn å anta at begge utgangene på hver pol er i parallell? Noe annet ville vært åndssvakt? Det er ikke sånn at hvis jeg skal belaste max rated output, så må jeg bruke begge utgangene pr pol?

Dette er virkelig et dumt spørsmål. Men bedre å være sikker enn å brenne opp trafoen.

Jeg har en av disse:

24V 45W eller hva det er.

Det er to utganger for hver positiv og negativ DC. Og når man ser på bildet av enheten så er disse linket sammen med en stor feit "U". Så jeg kan jo ikke annet enn å anta at begge utgangene på hver pol er i parallell? Noe annet ville vært åndssvakt? Det er ikke sånn at hvis jeg skal belaste max rated output, så må jeg bruke begge utgangene pr pol?
Ja det er bare doble terminaler for at det skal være enklere å koble til flere ledninger.

Bare å finne frem kokain-vekten med en gang
Den kjøpte jeg for noen år siden for å måle opp humle da jeg skulle starte å lage eksperimentoppskrifter på 4-5 liter. Endte med at jeg bruker den til alt mulig som veier mindre enn 500 gram, da jeg setter pris på nøyaktigheten. Greit at den nå kan brukes til den type nøyaktighet den er ment for.

Jeg hadde en aha-opplevelse i dag. Tok karboneringstest av en blonde jeg brygget nylig. Den er på 5,8%, og har følgende maltgrist:

62% Maris Otter Pale Malt
31% Pilsner Malt
4% Munich Malt
3% Acidulated Malt

... og denne ble overraskende god. Så jeg tror at jeg korrigerer meg selv. Nå tror jeg Maris Otter fungerer som bare det i øl med lavere alhoholinnhold, mens man bør holde tilbake for kraftigere øl fordi man får dominasjon av smaker som passer best i lavere konsentrasjon.
Da er det nok bare noe med den malt-tyngden som blir litt vel intens i større øl. Kjekt for meg også å ha i bakhodet til framtidig oppskriftskomponering.

Den kjøpte jeg for noen år siden for å måle opp humle da jeg skulle starte å lage eksperimentoppskrifter på 4-5 liter. Endte med at jeg bruker den til alt mulig som veier mindre enn 500 gram, da jeg setter pris på nøyaktigheten. Greit at den nå kan brukes til den type nøyaktighet den er ment for.

Da er det nok bare noe med den malt-tyngden som blir litt vel intens i større øl. Kjekt for meg også å ha i bakhodet til framtidig oppskriftskomponering.
Du har tenkt å begynne med kokain med andre ord?

Er det vanlig at gjæringsbøttene viser feil volum? To ganger på rad nå har jeg fått mindre i bøtte en post boil i kjelen, ja jeg har tatt hensyn til trubb

Er det vanlig at gjæringsbøttene viser feil volum? To ganger på rad nå har jeg fått mindre i bøtte en post boil i kjelen, ja jeg har tatt hensyn til trubb
Markeringen på de bøttene er vel ikke 100% nøyaktig.
Har du mulighet til å veie bøtten?

Husk at vørteren veier mer enn 1 kg.
Men du vet jo OG så det skulle være kurant å regne ut volumet basert på vekt.

Er du sikker på at kjelen har rett markeringer da, og med post boil mener du nedkjølt etter ev. humlepose og spiralkjøler er tatt ut? Tror min bøtte fra bryggselv har under 5 % avvik i hvert fall. Det beste er å sjekke begge deler med kaldt vann.

Har et bryggerifat jeg vurderer å gjøre om til gjæringsfat. Det eneste jeg lurer på er vaskingen av det som gjerne blir sittende igjen på veggene etter krausen.

Noen med tips?

Vil jo tro det kan være avvik. Det er jo ikke presisjonsmåling av volum som er bøttenes primærfunksjon. Men dette burde vel være ganske enkelt å sjekke for din bøtte med vann og bruk av vekt eller et mer presist volummål.

Justeringsskruen kan flyttes bak eller fram når den er skrudd til et visst trykk. Dytter jeg den bak synker trykket, dytter jeg den frem øker det. Ca. 0,1 bar forskjell.

Er det bare sånn de er?
received_239719664407298.jpeg

På en gjæringsbøtte jeg har er det påtrykt teksten "Approximate volume, not suitable for commercial use" ved siden av literskalaen. Burde kanskje stått på alle.

På en gjæringsbøtte jeg har er det påtrykt teksten "Approximate volume, not suitable for commercial use" ved siden av literskalaen. Burde kanskje stått på alle.
På Youngs-bøttene mine står det "guide only" ved den påtrykte skalaen. Den stemmer bedre enn om jeg skulle gjette volum uten skala, vil jeg si.

Surr tynn gjengetape rundt gjengene så blir de litt bedre.
Ja jeg tenkte på det, men så slo det meg at det er sikkert bare 2-3 justeringen så er den like slarkete, men skal prøve når jeg kobler den av for kaldkræsj, takk for oppmuntring til å faktisk prøve det i praksis og ikke bare avfeie det med teori :)

Jeg delt en batch i 4 deler a' 2.3 liter.
Laget en lys ale med US-05.
Tenker å tørrhumle med forskjellig humle i hver del.
Hvor mange gram pr. liter skal jeg legge meg på?
Blir nok til at jeg bruker europeiske edelhumler. Mittelfrue, Monroe, EKG og en siste som jeg ikke har klar enda.
Tenkte på 2 gram pr liter, men det er kanskje for lite? IMG_20210126_145119977-picsay.jpg

Jeg ville lagt meg på 4-5 gr per liter. Går du høyere, skifter du balansen fra de fruktige til de "teaktige, urteaktige" aromaene - i følge undersøkelser av hvor grensa går for metning. Siden 4 gram er grensa for de fruktige aromaene, mens 8 gram er grensa for de te-/urteaktige, vil de siste dominere etter hvert som du øker opp mot 8 gram.

Har i farten ikke noen direkte kildereferanse på dette, men Stan Hieronymus - forfatteren av For the Love of Hops - er en av dem.

Tilbake
Topp