Hvorfor trenger man headspace når man flasker? Den generelle begrunnelsen jeg har sett er noe i retning av at CO2 må ha "ett sted å gå" når ølet gjærer. Men det går vel ikke først opp i headspace, for så å tilbake i ølen? Karbonering er jo en kontinuerlig prosess. Trykket utliknes jevnt..
Hvis det har å gjøre med at man ønsker at noe gass under trykk (i headspace) skal ha mulighet til å ekspandere når man åpner korken, virker også det rart, ølets volum endrer seg jo ikke (engang midlertidig) når man jekker en flaske.
De fleste "kilder" oppgir at O2 blir delvis eller helt brukt opp av gjæren, men er man ikke sikker, er det ikke bedre å da gå for mindre headspace, og så være sikker på at alt blir brukt opp? Er det forresten gjort noen forsøk/beregninger som måler/viser hvor mye O2 som blir tatt opp under karbonering, (sikkert variabelt avhengig av hvordan gjæren oppfører seg).
Det eneste argumentet som virker fornuftig på meg er at 4-5 cm headspace gir passe mye oksygen for at gjæren kan gjøre nytte av den ..
De gangene jeg har slurva litt, og fylt flaska nesten helt opp, og ikke giddet å helle av, så har jeg ikke fått noe problem. Det er ikke noe bevis i seg selv, men andre må jo ha observert det samme?
Det er sikkert noe jeg ikke har forstått her, men det hadde vært morsomt å vite årsaken...