Tråden for dumme spørsmål.

Satt en IPA nå og skulle teste frostsikringskabelen fra jula med inkbird for første gang.

Klarte selvsagt sette den feil, så var koblet til kjøling når den skulle være koblet til heating. Resultatet var jo at inkbirden desperat forsøkte å holde gjæringskaret på 18 grader, men kjørte heating istedet.

Dog, da viste det seg at det ble ikke mer enn underkant av 19 grader. Elendig den frostsikringskabelen med andre ord. Virker ikke som hele kabelen blir varm heller...

Er i et rom på ca 16 grader, har stilt den om nå så nå ligger den stabilt på 18 grader. Ifølge oppskriften (ekstrakt) skal jeg tørrhumle etter 7 dager.

Og hive oppi mango etter stormgjæring, når vet jeg egentlig om den er ferdig?
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Satt en IPA nå og skulle teste frostsikringskabelen fra jula med inkbird for første gang.

Klarte selvsagt sette den feil, så var koblet til kjøling når den skulle være koblet til heating. Resultatet var jo at inkbirden desperat forsøkte å holde gjæringskaret på 18 grader, men kjørte heating istedet.

Dog, da viste det seg at det ble ikke mer enn underkant av 19 grader. Elendig den frostsikringskabelen med andre ord. Virker ikke som hele kabelen blir varm heller...

Er i et rom på ca 16 grader, har stilt den om nå så nå ligger den stabilt på 18 grader. Ifølge oppskriften (ekstrakt) skal jeg tørrhumle etter 7 dager.

Og hive oppi mango etter stormgjæring, når vet jeg egentlig om den er ferdig?
Når det stormer har du god aktivitet i gjærlåsen, jeg ville nok tilsatt både tørrhumle og ekstrakter når du ser at aktiviteten avtar, kanskje forsvinner litt aroma siden det enda er aktivitet, men aromaen som forsvinner mens ølet oksiderer er langt høyere.

Så derfor gjør jeg tilsetninger mens det enda er aktivitet, så jeg i det minste kan føle meg trygg på at den O2'en som kommer inn når jeg åpner karet kommer seg ut igjen.
 
Sist redigert:
Når det stormer har du god aktivitet i gjærlåsen, jeg ville kok tilsatt både tørrhumle og ekstrakter når du ser at aktiviteten avtar, kanskje forsvinner litt aroma siden det enda er aktivitet, men aromaen som forsvinner mens ølet oksiderer er langt høyere.

Så derfor gjør jeg tilsetninger mens det enda er aktivitet, så jeg i det minste kan føle meg trygg på at den O2'en som kommer inn når jeg åpner karet kommer seg ut igjen.
Ok, takk. Hiver det oppi sammen med mangoen da :D

Noe tanker om 18 grader? Jekke opp til 19 eller bare la den være på 18?
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Ok, takk. Hiver det oppi sammen med mangoen da :D

Noe tanker om 18 grader? Jekke opp til 19 eller bare la den være på 18?
Nå vet jeg ikke hvilken gjær det er snakk om, men når jeg nærmer meg antatt FG, la oss si 5-7 poeng ifra så øker jeg stort sett temperaturen med et par grader uavhengig av gjær :)
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Ja, det kunne vært greit å si :D
Er en US west coast m44
Aha, ja med MJ generelt ville jeg absolutt skrudd opp tempen et par grader etter stormen, min lille, men også andres erfaringer sier at den lett kan ta kveld for tidlig om man ikke er på høgget :)
 

Finn Berger

Moderator
Når det stormer har du god aktivitet i gjærlåsen, jeg ville kok tilsatt både tørrhumle og ekstrakter når du ser at aktiviteten avtar, kanskje forsvinner litt aroma siden det enda er aktivitet, men aromaen som forsvinner mens ølet oksiderer er langt høyere.

Så derfor gjør jeg tilsetninger mens det enda er aktivitet, så jeg i det minste kan føle meg trygg på at den O2'en som kommer inn når jeg åpner karet kommer seg ut igjen.
For å være pirkete: den kommer seg ikke ut igjen - vel, sikkert litt - men en del blir tatt opp av ølet. Så lenge det er gjær i full aktivitet, blir oksygenet tatt opp av den før det rekker å forårsake oksidering.
 
Aha, ja med MJ generelt ville jeg absolutt skrudd opp tempen et par grader etter stormen, min lille, men også andres erfaringer sier at den lett kan ta kveld for tidlig om man ikke er på høgget :)
men stormen bør jeg la gå på rundt 19 eller? kanskje kjøre 21 etter stormen er ferdig?
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
For å være pirkete: den kommer seg ikke ut igjen - vel, sikkert litt - men en del blir tatt opp av ølet. Så lenge det er gjær i full aktivitet, blir oksygenet tatt opp av den før det rekker å forårsake oksidering.
Ja det var nok dårlig formulert, det eneste jeg ville påpeke var at jeg er villig til å miste litt aroma for å minimere risikoen for oksidering.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
men stormen bør jeg la gå på rundt 19 eller? kanskje kjøre 21 etter stormen er ferdig?
Har du temperaturkontroll så er 19 topp. Om det er omgivelse temperatur så vil den jo øke noen grader i karet og da blir det litt mer "tricky" å følge med.

Såvidt jeg kunne se er den anbefalt mellom 18 og 28 grader så da får enn jo bare stole på det, siden jeg har 0 erfaring med den gjæra, at det skal mye til før det blir for varmt :)
 

Finn Berger

Moderator
Ja det var nok dårlig formulert, det eneste jeg ville påpeke var at jeg er villig til å miste litt aroma for å minimere risikoen for oksidering.
Tørrhumling er vondt og vanskelig:). Jeg er med på det du sier der, men på den annen side har du risikoen for at humla blir liggende lenge før du kan tappe.

Jeg har landa på at det er såpass minimalt med luft som blir med humla når jeg bruker ei trakt i lokket på flat bottom'en at det neppe spiller noen rolle. Så nå venter jeg til jeg har FG, eller noe som åpenbart er ganske nær.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Tørrhumling er vondt og vanskelig:). Jeg er med på det du sier der, men på den annen side har du risikoen for at humla blir liggende lenge før du kan tappe.

Jeg har landa på at det er såpass minimalt med luft som blir med humla når jeg bruker ei trakt i lokket på flat bottom'en at det neppe spiller noen rolle. Så nå venter jeg til jeg har FG, eller noe som åpenbart er ganske nær.
Ser den, men de fleste som spør om dette må nok av med et lokk og det kommer nok en god del O2 inn, jeg prøver, etter beste evne, å besvare spørsmål som vil gagne flest mulig og ikke hva som fungerer best hos meg.

Jeg har hatt humle liggende en gode 10 dager på øl jeg har brygget mange ganger, og merker ikke noe forskjell på 3 og 10 dager etter en uke modning.

Oksidering derimot har jeg merket etter en uke. Det er ikke vanlig kost å gjøre lukket overføring fra en all rounder til et starsan purget fat så jeg tenker at min personlige metode ikke er like informativt til "hopen" av de som skulle falle innom tråden.

Det beste er jo at flere svarer så kan de som kommer innom og lurer på det samme finne flere alternativer til hvordan de skal løse "problemet" de har foran seg.
 

YngveKL

Norbrygg-medlem
Takk for svar, dette er oppskriften hentet fra heftet til Nøgne Ø med oppskrifter og det er ikke et ferdig sett.
De oppgir ikke OG, som jeg er enig i at jeg trenger for å regne meg frem. Det oppgis kun 4,5% ABV, 15 IBU, 11P.
Jepp det er batch size jeg tenker på, det er til en grainfather g30.
Men da høres det ut som jeg må justere ned maltmengden litt.
4,5% tilsvarer 34 utgjærede punkter (4,5*7,6). Siden OG er på 44, så skal FG være på ca. 10
 

Finn Berger

Moderator
Ser den, men de fleste som spør om dette må nok av med et lokk og det kommer nok en god del O2 inn, jeg prøver, etter beste evne, å besvare spørsmål som vil gagne flest mulig og ikke hva som fungerer best hos meg.

Jeg har hatt humle liggende en gode 10 dager på øl jeg har brygget mange ganger, og merker ikke noe forskjell på 3 og 10 dager etter en uke modning.

Oksidering derimot har jeg merket etter en uke. Det er ikke vanlig kost å gjøre lukket overføring fra en all rounder til et starsan purget fat så jeg tenker at min personlige metode ikke er like informativt til "hopen" av de som skulle falle innom tråden.

Det beste er jo at flere svarer så kan de som kommer innom og lurer på det samme finne flere alternativer til hvordan de skal løse "problemet" de har foran seg.
Ja, jeg tenker også at alle svar jeg skriver, må ta hensyn til at det ikke bare er den jeg svarer, som skal lese det jeg skriver. Og dermed blir det noen ganger en del stoff som jeg i og for seg veit er sjølsagt for den jeg svarer på innlegget til. Dere får ha meg unnskyldt:).

Jeg har ikke hatt disse flat bottom'ene så lenge, og før det vippa jeg opp lokket på europrisbøttene mine og slengte inn humla. (NB! Jeg laga bare ei lita glipe mellom lokk og kar, og jeg var omtrent like kjapp som Lucky Luke.) Jeg merka aldri noen oksidering av den grunn - i alle fall ikke innafor rimelig tid.

Jeg får slå mitt eget argument om humlingstid delvis i hjel, og erklære meg enig med deg: Jeg har hatt veldig lange humlingstider uten at jeg kan si at jeg har merka noe galt. Klassikeren Pliny the Elder fra Russian River tørrhumles jo i 12 dager, og Kinns Vestkyst, som er tungt inspirert av den (direkte og/eller indirekte via Two Captains fra NØ), blei vel i alle fall opprinnelig tørrhumla i 10 dager. Og jeg mener den var kraftigere i aromaen for 8-9 år sida.

Jeg veit ikke helt; det er vrient å gå mot den nokså massive dokumentasjonen av at korte humlingstider er bedre fordi du ikke trenger disse lange tidene, og fordi det er negative effekter av lang humlingstid. Men på den annen side så har jeg altså, som du, ikke erfaring for at lang humlingstid har den påståtte negative effekten.

Jeg var ikke helt fornøyd med aromaen i den siste Vestkysten jeg brygga. Den fikk 5 dager. Riktignok var den umulig å skille fra ei flaske av den samme fra Kinn, men aromaen i begge var bleike i forhold til det intense furu- og grapefruktgufset dette ølet skal ha. Det kan være humlas feil; kvaliteten svinger på det man får tak i. Men uansett: Neste brygg skal få den opprinnelige humlingstida.

Den siste NEIPAen min fikk 12 dagers humlingstid pga. humlekryp. Den blei faktisk riktig fin. Så sjøl for en NEIPA var det ikke krise at humla blei liggende lenge i ølet.

For all del: Jeg mener ikke å anbefale lange humlingstider, men om noen av en eller annen grunn skulle ende opp med noen dager mer enn planlagt, trenger de ikke helle ut ølet. Kanskje blir det helt utmerket likevel.
 
Hm, siden jeg må opp med lokket for å
Hive mango oppi etter stormgjæring, bør jeg like gjerne slenge humla oppi samtidig? Står etter 7 dager eller når spesifikk fg er nådd i oppskriften (mangrove juicy ipa)
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Det er hva BS forteller meg, men om alle andre faktisk får fylt de romtemperert flaskene sine til 4kg, mens jeg kun får 2,45kg på det meste så må en jo spørre seg selv hvorfor.

Skal på BS på tirsdag, så har tenkt å spørre da. Ærlig talt så forstår jeg det ikke, og jeg har heller ikke fått svar her på forumet, hverken hva BS tjener på å ikke fylle flasken min, eller hva som gjør at de ikke kan fylle den full.
Vet ikke hvor mange som har interesse av å vite, men har i allefall fått et svar fra BS.

Det har seg sånn at veldig mange, spesielt på steder hvor etterspørselen er større, bruker de kompressor når de fyller flaskene hos Bryggselv. Det gjør de ikke i Kristiansand, og da klarer de ikke få mer en maks 3,5kg. Jeg har nok vært uheldig(lavt innhold i deres flaske) i tillegg til at jeg ikke orker bryet med å kjøre 2 turer eller vente 4+ timer på at flasken min skal kjøles ned.

Carry on :)
 

dojonieu

Norbrygg-medlem
Jeg prøver å forstå Brewer's Friend "Gyle and Krausen Priming Calculator".

6493412C-0BEC-41BE-AA1A-3EE8EF1C14C3.jpeg

Har lagt in denne - i følge kalkulatoren trenger jeg 5.7 liter Gyle for å nå 4 Vol CO2.
Blir det da totalt 35.7 liter som skal flaskes eller er det slik at jeg blander 24.3 liter fra gjærkaret med 5.7 liter gulen...det står jo "Volume being packaged".... må jo koke opp riktig mengde vorter....

Nics
 

Mc.

Norbrygg-medlem
Jeg prøver å forstå Brewer's Friend "Gyle and Krausen Priming Calculator".

Vis vedlegget 50235

Har lagt in denne - i følge kalkulatoren trenger jeg 5.7 liter Gyle for å nå 4 Vol CO2.
Blir det da totalt 35.7 liter som skal flaskes eller er det slik at jeg blander 24.3 liter fra gjærkaret med 5.7 liter gulen...det står jo "Volume being packaged".... må jo koke opp riktig mengde vorter....

Nics
Jeg ville sagt 30 liter totalt . Det er slik jeg beregner det. Men 4 volum, he he..... Regner med at det var bare som et eksempel for å forklare hva du mente.
 

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Jeg prøver å forstå Brewer's Friend "Gyle and Krausen Priming Calculator".

Vis vedlegget 50235

Har lagt in denne - i følge kalkulatoren trenger jeg 5.7 liter Gyle for å nå 4 Vol CO2.
Blir det da totalt 35.7 liter som skal flaskes eller er det slik at jeg blander 24.3 liter fra gjærkaret med 5.7 liter gulen...det står jo "Volume being packaged".... må jo koke opp riktig mengde vorter....

Nics
Hva slags øl er det? 4 vol. er seriøst mye. ”Volume beeing packaged” har vel vært diskutert tidligere, men jeg mener det refererer til volumet av beholderen som ølet skal være i. Om man bruker f.eks. et bryggerifat kan det være 30 liter som du har satt inn i kalkulatoren. Om ølet utgjør 5 liter eller 29,5 liter skal ikke ha noen betydning, slik jeg oppfatter det. Det skal jo produsereres CO2 for både øl og headspace.
 
Topp