Jeg kan lage en liten video neste gang jeg tapper
.
Det blir
litt luft igjen, som regel kanskje en halv centimeters frirom under korken. De 21 prosentene oksygen i det volumet tror jeg jeg gjæren håndterer greit.
Og selvfølgelig ser det dumt ut med en masse luft i halsen på ei ølflaske. Vi veit jo at 70% av oksygenet der ikke blir tatt opp av gjæren med en gang (husker ikke hvor jeg har lest det!), men blir værende og langsomt ødelegge det gode ølet vårt. Når du veit at det faktisk ikke er nødvendig, så ser det etter hvert lite smart ut.
Dette kom jeg på helt av meg sjøl, utrolig nok
. Men jeg er ikke den eneste som har tenkt tanken. Google litt, og det dukker opp en del. F.eks.:
https://beerandbrewing.com/tip-of-the-week-winning-beer-competition2/ (Helt annen teknikk enn det jeg bruker; her flaskes det bare flasker for konkurranse, med beer gun. Men poenget er det samme; unngå oksidering.)
edit: Jeg begynte å kikke litt på søkeresultatene, og det er ganske interessant å se hvor mye rart som dukker opp. Skulle jeg googla meg opp på dette før jeg prøvde, hadde jeg aldri turt å gjøre det, for om en skal tru alt folk skriver om å fylle flaskene helt opp, har jeg produsert nok flaskebomber til å blåse hele Hadeland rett til himmels
. Men nå har jeg altså fylt noen tusen flasker på denne måten, og jeg har aldri opplevd noe trøbbel. (Det eneste er at om du får en "slow gusher", så vil den tyte ut av flaska litt kjappere, og du rekker ikke å redde kniplingsduken din.)
Det som derimot er skummelt, er å fylle flaskene for lite. Det hadde jeg et par tidlige erfaringer med. Det er synd å ikke få med alt ølet, ikke sant - så jeg tok med alt, sjøl om den siste flaska bare blei halv. Og
det gikk dårlig. Antakelig hadde jeg flaks som ikke opplevde noe verre enn at ølet sto i taket i ei monumental søyle da jeg åpna flaska
.