Tråden for dumme spørsmål.

Henry's lov sier noe om likevekten/forholdet mellom trykket i en omsluttende gass og oppløst gass i væsken. Dersom man har låst volumene og endrer mengden gass, så er det konstant forhold mellom trykket i gassen og mengden som er oppløst i væsken. Men den sier ikke noe om at dette er konstant når man endrer volumene og mengden gass. For en halvfull flaske vil det f.eks. ved naturlig karbonering dannes kun halvparten så mye CO2 (gitt at man har samme oppløsningsforhold av karboneringssukker vs mengde øl). At man har samme trykk da som ved full flaske og minimalt headroom er ikke gitt
 
Er jo mye snakk om oksidering når man flasker IPA.
Har en IPA jeg skal flaske til helgen (mest sannsynlig) og begynner å bli litt smått bekymret.
Skjønner at keg er omtrent eneste utvei her, men det har jeg ikke og kommer ikke til å skaffe da jeg liker flasker.

Så, trikset er etter hva jeg har skjønt, fylle flasken helt full, til det renner over. Og selvsagt hive sukker i først, så det er minst mulig tid mellom fylling og korking.
2 sukkerbiter på 0,5L og 1 på 0,33 er fortsatt ok da, eller burde jeg redusere for å forhindre bomber?

Andre er, hvor lenge bør de stå i romtemp før jeg kjøler de? Og må de kjøles kaldt? eller holder det med 16 graders rom?
 
Er jo mye snakk om oksidering når man flasker IPA.
Har en IPA jeg skal flaske til helgen (mest sannsynlig) og begynner å bli litt smått bekymret.
Skjønner at keg er omtrent eneste utvei her, men det har jeg ikke og kommer ikke til å skaffe da jeg liker flasker.

Så, trikset er etter hva jeg har skjønt, fylle flasken helt full, til det renner over. Og selvsagt hive sukker i først, så det er minst mulig tid mellom fylling og korking.
2 sukkerbiter på 0,5L og 1 på 0,33 er fortsatt ok da, eller burde jeg redusere for å forhindre bomber?

Andre er, hvor lenge bør de stå i romtemp før jeg kjøler de? Og må de kjøles kaldt? eller holder det med 16 graders rom?
Overføre til karet du skal flaske fra med kran og slange med minst mulig plasking. Unngå hevert hvis du kan. Fyll opp så mye som mulig ja, men litt headspace er ikke døden. La ølet karbonere på romtemp i en 10 dagers tid, så kan du kjøle det ned. Ølets holdbarhet er som oftest en funksjon av tid og temp, jo kaldere jo bedre, men 16c går nok helt fint så lenge det ikke skal lagres.

Jeg karbonerer med 5g/L i lakeform når jeg flasker, men tror du er et stykke unna overkarbonering med de mengdene du skisserer

Men det beste trikset er å konsumere det fort, uunngåelig at litt oksygen kommer i kontakt med ølet. Del ut til de som vil ha!
 
2 sukkerbiter på 0,5L og 1 på 0,33 er fortsatt ok da, eller burde jeg redusere for å forhindre bomber?
Sjekk hvor mye veier sukkerbitene dine. Jeg har en eske med Eldorado sukkerbiter liggende hjemme - og de veier ca 2,2 gr. Hvis sukkerbitene dine veier det samme - og jeg antar at de gjør det - er det altfor mye å bruke 2 sukkerbiter på en 0,5l flaske. Da bruker du nesten 9 gr/l.
 
Overføre til karet du skal flaske fra med kran og slange med minst mulig plasking. Unngå hevert hvis du kan. Fyll opp så mye som mulig ja, men litt headspace er ikke døden. La ølet karbonere på romtemp i en 10 dagers tid, så kan du kjøle det ned. Ølets holdbarhet er som oftest en funksjon av tid og temp, jo kaldere jo bedre, men 16c går nok helt fint så lenge det ikke skal lagres.

Jeg karbonerer med 5g/L i lakeform når jeg flasker, men tror du er et stykke unna overkarbonering med de mengdene du skisserer

Men det beste trikset er å konsumere det fort, uunngåelig at litt oksygen kommer i kontakt med ølet. Del ut til de som vil ha!
Ok takk, tenkte å flaske rett fra gjæringskar for å minimere oksidering. Så, 7-10 dager karbonering og da rett i kjøla.
 
Sjekk hvor mye veier sukkerbitene dine. Jeg har en eske med Eldorado sukkerbiter liggende hjemme - og de veier ca 2,2 gr. Hvis sukkerbitene dine veier det samme - og jeg antar at de gjør det - er det altfor mye å bruke 2 sukkerbiter på en 0,5l flaske. Da bruker du nesten 9 gr/l.
Fordi det er IPA eller generelt? Bare fant denne anbefalingen på fb gruppe. 2 for 0,5 og 1 for 0,3.
Gjorde det ved flasking av hveteøl, syns ikke det ble for karbonert.
 
Fordi det er IPA eller generelt? Bare fant denne anbefalingen på fb gruppe. 2 for 0,5 og 1 for 0,3.
Gjorde det ved flasking av hveteøl, syns ikke det ble for karbonert.
9g/l er passe mengder f. eks for en weissbier, eller saison. Altså ølstiler som krever veldig høy karbonering. Jeg ville gått for 5-6 gr. Mengden av sukker du trenger varierer også med ølets temperatur.
Anbefaler å sjekke Brewers Friends kalkulator :beercheers:
 
Aah, æsj. Da må jeg veie opp og helle i vanlig sukker da, eventuelt en sukkerbit per 0,5, men da blir det kanskje noe lavt
Kjøp Dansukker i biter. De er litt varierende i størrelse – men det er lett å finne akkurat de du trenger. (Og de har en form som passer i flasketuten.) Krever en nøyaktig vekt, men som brygger har du sikkert det allerede? Jeg har denne. En av redskapene jeg bruker aller mest.
 
Skal brygge med flaket ris for første gang (i en cream ale). Knuse sammen med maltet eller bare ha rett i mesken? Tipper det siste, men vil bare være sikker.
 
Kjøp Dansukker i biter. De er litt varierende i størrelse – men det er lett å finne akkurat de du trenger. (Og de har en form som passer i flasketuten.) Krever en nøyaktig vekt, men som brygger har du sikkert det allerede? Jeg har denne. En av redskapene jeg bruker aller mest.

Nettopp derfor jeg velger Eldorado, de er jevnstore, 2,2 gram
og ikke så vanskelig å trøkke ned i halsen
 
Ja, har brukt dem. 2,2 g kan være litt mye for noen stiler, synes jeg. Og så må man noen ganger presse dem ned i flasken. Dansukker bitene har en bedre fasong.

Dansukker veide vel 1,7 i snitt eller no sånt?
Bruker nå selv 1 stk. á 2,2 g på 0,33 og 1 eller 2 på 0,5 avhengig av ølstil
 
Er jo mye snakk om oksidering når man flasker IPA.
Har en IPA jeg skal flaske til helgen (mest sannsynlig) og begynner å bli litt smått bekymret.
Skjønner at keg er omtrent eneste utvei her, men det har jeg ikke og kommer ikke til å skaffe da jeg liker flasker.

Så, trikset er etter hva jeg har skjønt, fylle flasken helt full, til det renner over. Og selvsagt hive sukker i først, så det er minst mulig tid mellom fylling og korking.
2 sukkerbiter på 0,5L og 1 på 0,33 er fortsatt ok da, eller burde jeg redusere for å forhindre bomber?

Andre er, hvor lenge bør de stå i romtemp før jeg kjøler de? Og må de kjøles kaldt? eller holder det med 16 graders rom?
Har ikke opplevd noe særskilt oksidering på noen IPA (eller andre øl), utenom muligens littegrann på første batch hvor det ble mye styr med tappingen. For meg virker da oksiderings-faren ved flasking overdrevet. Muligens det er større oksideringsfare med "tradisjonell" bruk av blandekar etc.

Jeg flasker omtrent som du beskriver, kort slange fra tappekran på gjæringskar til tappestav og bare gjærlåsen ute for å slippe inn luft, men jeg bruker sukkerlake til karbonering tilsatt på hver flaske før tapping - ved å tilpasse blandingsforhold på sukkerlake og mengde per flaske kan jeg få eksakt antall g/l jeg ønsker. Bruker å fylle til cirka 1 cm under kork. Lar det nesten alltid stå 2 uker til karbonering, deretter så kaldt jeg har mulighet til - fortrinnsvis under 10 grader.
 
Ok, nå har jeg litt forskjellige spørsmål her, men tar alt i en smell.

Første er, når man kjører sukkerlake, hvordan blir det enklest å regne hvor mye som skal i hver flaske? Bør man kjøpe ml sprøyte for denne jobben? OG om man fyller flaskene til randen for å minimere oksidering, er det høyere risk for flaskebombe?


---

Så, til andre og forøvrig tredje spørsmål. Målte FG 1020 onsdag, samme i dag tidlig. Økte temp fra 20-22 og nå til 24 da jeg hørte det var anbefalt å jekke opp tempen litt før flasking for å få unna litt grums og kanskje gjære siste rest. Tenkte å sjekke FG igjen søndag, hvis den fortsatt er 1020, flaske.

Så, til den kompliserte biten.
Målte OG ca 1052, 600g laktose.
etter stormgjæring tilsatte jeg 1700g mangopure av denne sorten: https://meny.no/varer/middagstilbehor/sauser/asiatiske-sauser/mangopure/mango-pure-7071992000586

Det skulle tilsvare 340g sukker. Målte seff ikke SG etter jeg tilsatte pure, men er det mulig å omtrentlig regne på dette? Skjønner at det aldri vil bli eksakt, dog om man finner noe omtrentlig?


--
edit: kalkulerte meg frem til at OG blir 1048, med 1020 i FG blir det rimelig lavprosent øl... Høyst sannsynlig at mine utregninger er helt på bærtur også :p
 
Sist redigert:
Første er, når man kjører sukkerlake, hvordan blir det enklest å regne hvor mye som skal i hver flaske? Bør man kjøpe ml sprøyte for denne jobben? OG om man fyller flaskene til randen for å minimere oksidering, er det høyere risk for flaskebombe?
Jeg har satt meg opp et regnestykke i excel som regner følgende, bruker volum til gjæring for å regne mengde siden jeg flasker direkte fra gjæringskar. Bruker vanligvis 15 ml sukkerlake per liter = 7,5 ml per 0.5 flaske og 5 ml per 0.33 flaske, tilsatt med 20 ml sprøyte som fås for kr 5,- på apotek.

Sukker (g) = volum til gjæring (l) * ønsket karbonering (g/l)
Vann (g) = volum til gjæring (l) * ønsket tilsetningsmengde (ml/l) - sukker (g) / egenvekt 1,59

Måler opp dette inkl. 5-10 gram ekstra vann for fordampning i en kjele, koker opp i 10 sekund og fyller i et krus som settes til avkjøling med lokk mens jeg vasker flasker.

Så lenge du ikke utsetter flaskene for mye høyere temperatur enn når du flasket er det ikke høyere risk for flaskebomber, men jeg gidder ikke det bare fordi da må man skylle flaskene etter korking for å unngå kliss.
 
Ok, nå har jeg litt forskjellige spørsmål her, men tar alt i en smell.

Første er, når man kjører sukkerlake, hvordan blir det enklest å regne hvor mye som skal i hver flaske? Bør man kjøpe ml sprøyte for denne jobben? OG om man fyller flaskene til randen for å minimere oksidering, er det høyere risk for flaskebombe?


---

Så, til andre og forøvrig tredje spørsmål. Målte FG 1020 onsdag, samme i dag tidlig. Økte temp fra 20-22 og nå til 24 da jeg hørte det var anbefalt å jekke opp tempen litt før flasking for å få unna litt grums og kanskje gjære siste rest. Tenkte å sjekke FG igjen søndag, hvis den fortsatt er 1020, flaske.

Så, til den kompliserte biten.
Målte OG ca 1052, 600g laktose.
etter stormgjæring tilsatte jeg 1700g mangopure av denne sorten: https://meny.no/varer/middagstilbehor/sauser/asiatiske-sauser/mangopure/mango-pure-7071992000586

Det skulle tilsvare 340g sukker. Målte seff ikke SG etter jeg tilsatte pure, men er det mulig å omtrentlig regne på dette? Skjønner at det aldri vil bli eksakt, dog om man finner noe omtrentlig?


--
edit: kalkulerte meg frem til at OG blir 1048, med 1020 i FG blir det rimelig lavprosent øl... Høyst sannsynlig at mine utregninger er helt på bærtur også :p
Legger du dette inn Brewfather eller tilsvarende programmer blir det regnet ut automatisk.

 
Tilbake
Topp