Nordlands
Norbrygg-medlem
Jeg har satt meg opp et regnestykke i excel som regner følgende, bruker volum til gjæring for å regne mengde siden jeg flasker direkte fra gjæringskar. Bruker vanligvis 15 ml sukkerlake per liter = 7,5 ml per 0.5 flaske og 5 ml per 0.33 flaske, tilsatt med 20 ml sprøyte som fås for kr 5,- på apotek.Første er, når man kjører sukkerlake, hvordan blir det enklest å regne hvor mye som skal i hver flaske? Bør man kjøpe ml sprøyte for denne jobben? OG om man fyller flaskene til randen for å minimere oksidering, er det høyere risk for flaskebombe?
Sukker (g) = volum til gjæring (l) * ønsket karbonering (g/l)
Vann (g) = volum til gjæring (l) * ønsket tilsetningsmengde (ml/l) - sukker (g) / egenvekt 1,59
Måler opp dette inkl. 5-10 gram ekstra vann for fordampning i en kjele, koker opp i 10 sekund og fyller i et krus som settes til avkjøling med lokk mens jeg vasker flasker.
Så lenge du ikke utsetter flaskene for mye høyere temperatur enn når du flasket er det ikke høyere risk for flaskebomber, men jeg gidder ikke det bare fordi da må man skylle flaskene etter korking for å unngå kliss.