Tråden for dumme spørsmål.

Humle er næringsmiddel hvor 350,- grensa ikke gjelder. Jeg bestilte humle derfra og fikk et forsiktig påslag av posten på 50 kr i moms og 350,- i fortollingsgebyr.

Var i kontakt med tollvesenet som bekrefet at posten hadde gjort riktig her.
Men du kan være heldig. Bestilte samtidig andre humler fra et annet sted i utlandet. Denne skled gjennom uten moms.
2 av 2 pakker nå nylig gikk rett igjennom, posten kan brenne med gebyrsatsene sine for 2min arbeid....
 
hmm - jeg synes det der var rimelig uklart.

Reint logisk blir det håpløst hvis "volume being packaged" skulle inkludere den vørteren du setter til. Da ville jo utregningen forutsette at du hadde resultatet av utregningen.

Hehe - tenkte det samme da jeg posted spørsmålet i første omgang - men fik i går enda en e-post til fra Brewer's Friend:

"The beginning amount you enter in the Calculator is the amount of clear finished beer you will get out of the fermenter and as such have ready for packaging. Then you add the gyle to that volume in the amount proposed by the calculator - so you add the original volume + the gyle to get the final packaging volume."

Tror jeg skjønner det nå. Happy Camper.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
2 av 2 pakker nå nylig gikk rett igjennom, posten kan brenne med gebyrsatsene sine for 2min arbeid....
Ikke uenig i det. Tenkte bare å opplyse om at man risikerer å få fortollingsgebyr ved kjøp av humle fra utlandet.

Hadde veldig gjerne sett at Humlegården og andre steder å kjøpe fra i utlandet hadde VOEC godkjenning, slik at vi kunne betale moms i nettbutikken. Men det kan de altså ikke fordi malt, humle og gjær er klassifisert som næringsmidler.
 
Hehe - tenkte det samme da jeg posted spørsmålet i første omgang - men fik i går enda en e-post til fra Brewer's Friend:

"The beginning amount you enter in the Calculator is the amount of clear finished beer you will get out of the fermenter and as such have ready for packaging. Then you add the gyle to that volume in the amount proposed by the calculator - so you add the original volume + the gyle to get the final packaging volume."

Tror jeg skjønner det nå. Happy Camper.
Det må vel tolkes som at det jeg sa, stemmer. Men jeg skjønner ikke hvorfor Yooper blander inn begrepet "final packaging volume"; det er irrelevant for bruken av kalkulatoren. Greit nok for å beregne hvor mange flasker du trenger, selvfølgelig, men ... .
 
Hvorfor trenger man headspace når man flasker? Den generelle begrunnelsen jeg har sett er noe i retning av at CO2 må ha "ett sted å gå" når ølet gjærer. Men det går vel ikke først opp i headspace, for så å tilbake i ølen? Karbonering er jo en kontinuerlig prosess. Trykket utliknes jevnt..
Hvis det har å gjøre med at man ønsker at noe gass under trykk (i headspace) skal ha mulighet til å ekspandere når man åpner korken, virker også det rart, ølets volum endrer seg jo ikke (engang midlertidig) når man jekker en flaske.
De fleste "kilder" oppgir at O2 blir delvis eller helt brukt opp av gjæren, men er man ikke sikker, er det ikke bedre å da gå for mindre headspace, og så være sikker på at alt blir brukt opp? Er det forresten gjort noen forsøk/beregninger som måler/viser hvor mye O2 som blir tatt opp under karbonering, (sikkert variabelt avhengig av hvordan gjæren oppfører seg).
Det eneste argumentet som virker fornuftig på meg er at 4-5 cm headspace gir passe mye oksygen for at gjæren kan gjøre nytte av den ..
De gangene jeg har slurva litt, og fylt flaska nesten helt opp, og ikke giddet å helle av, så har jeg ikke fått noe problem. Det er ikke noe bevis i seg selv, men andre må jo ha observert det samme?
Det er sikkert noe jeg ikke har forstått her, men det hadde vært morsomt å vite årsaken...
 
Sist redigert:
Men, man trenger noe headspace (luft) for at det skal finnes oksygen for karboneringsgjæren å spise, eller tenker jeg feil?
Hvorfor skal gjæren plutselig trenge oksygen igjen? At den får litt gjør kanskje ikke så mye, men den trenger det ikke, den har jo klart seg uten 14-ish dager før flasking/fating...
 
Jeg liker litt headspace i flaskene. Det ser bedre ut, og man søler mindre når korken skal av.
Mulig det er litt for kort. Om man f.eks. flasker på svært lav temperatur og så setter ølet varmere av en eller annen grunn, så kan det hende at man trenger bittelitt headspace for at ølet skal kunne endre volum ved temperaturendringer.
Ja det er sant, men 1 l utvider seg med 4 ml mellom 20C -> 30c. Så har man 4 ml headspace dobler trykket seg. Men trykket utlikner seg så.
Men skal man pasteurisere ølen, så trenger man jo endel, (under 20 ml for 1/2l flaske?). Det er kanskje derfor butikkpils har den headspacen den har?
 
Sist redigert:
Hvorfor skal gjæren plutselig trenge oksygen igjen? At den får litt gjør kanskje ikke så mye, men den trenger det ikke, den har jo klart seg uten 14-ish dager før flasking/fating...
Fordi den skal begynne å gjære igjen? den har jo ikke gjort om sukker til Alkohol på en god del dager normalt sett. Men jeg bare synser!
 
Hvorfor trenger man headspace når man flasker? Den generelle begrunnelsen jeg har sett er noe i retning av at CO2 må ha "ett sted å gå" når ølet gjærer. Men det går vel ikke først opp i headspace, for så å tilbake i ølen? Karbonering er jo en kontinuerlig prosess. Trykket utliknes jevnt..
Hvis det har å gjøre med at man ønsker at noe gass under trykk (i headspace) skal ha mulighet til å ekspandere når man åpner korken, virker også det rart, ølets volum endrer seg jo ikke (engang midlertidig) når man jekker en flaske.
De fleste "kilder" oppgir at O2 blir delvis eller helt brukt opp av gjæren, men er man ikke sikker, er det ikke bedre å da gå for mindre headspace, og så være sikker på at alt blir brukt opp? Er det forresten gjort noen forsøk/beregninger som måler/viser hvor mye O2 som blir tatt opp under karbonering, (sikkert variabelt avhengig av hvordan gjæren oppfører seg).
Det eneste argumentet som virker fornuftig på meg er at 4-5 cm headspace gir passe mye oksygen for at gjæren kan gjøre nytte av den ..
De gangene jeg har slurva litt, og fylt flaska nesten helt opp, og ikke giddet å helle av, så har jeg ikke fått noe problem. Det er ikke noe bevis i seg selv, men andre må jo ha observert det samme?
Det er sikkert noe jeg ikke har forstått her, men det hadde vært morsomt å vite årsaken...

Eller rent praktisk: man kan helle av flaska uten søl, og den milde skummingen ved åpning flyter ikke over tuten.
 
Hvorfor trenger man headspace når man flasker? Den generelle begrunnelsen jeg har sett er noe i retning av at CO2 må ha "ett sted å gå" når ølet gjærer. Men det går vel ikke først opp i headspace, for så å tilbake i ølen? Karbonering er jo en kontinuerlig prosess. Trykket utliknes jevnt..
Hvis det har å gjøre med at man ønsker at noe gass under trykk (i headspace) skal ha mulighet til å ekspandere når man åpner korken, virker også det rart, ølets volum endrer seg jo ikke (engang midlertidig) når man jekker en flaske.
De fleste "kilder" oppgir at O2 blir delvis eller helt brukt opp av gjæren, men er man ikke sikker, er det ikke bedre å da gå for mindre headspace, og så være sikker på at alt blir brukt opp? Er det forresten gjort noen forsøk/beregninger som måler/viser hvor mye O2 som blir tatt opp under karbonering, (sikkert variabelt avhengig av hvordan gjæren oppfører seg).
Det eneste argumentet som virker fornuftig på meg er at 4-5 cm headspace gir passe mye oksygen for at gjæren kan gjøre nytte av den ..
De gangene jeg har slurva litt, og fylt flaska nesten helt opp, og ikke giddet å helle av, så har jeg ikke fått noe problem. Det er ikke noe bevis i seg selv, men andre må jo ha observert det samme?
Det er sikkert noe jeg ikke har forstått her, men det hadde vært morsomt å vite årsaken...
Man trenger ikke headspace, men det er lettvint når man bruker tappestav.
Jeg har i flere år fylt flaskene helt opp. Har aldri hatt noe problem. Poenget med å gjøre det, er at du unngår å utstyre ølet med ei oksygenniste. Jeg mener det har effekt når det gjelder å begrense oksidering.

Det tar to-tre sekunder ekstra å fylle helt opp når du bruker tappestaven. Så det er ikke en faktor i regnestykket:).
 
Altså, er det ikke noe luft i det hele tatt? Øl til korken? Snur du flasken så vil ingen boble forflytte seg?
Helt annerledes enn alle øl/brus/vin andre flasker man kan kjøpe? :oops: Og de ser til gjengjeld dumme ut?

Jeg har aldri noensinne sett en slik flaske. Vil gjerne se dem i bilder! :)
 
Tilbake
Topp