Nordlands
Norbrygg-medlem
Det er det samme, forfatteren av denne kalkulatoren har bare valgt å påpeke tilsetning som kun skal i mesk på den måten. Ref. kildeartikkelen til Gahr:Kva er då forskjellen på «meskevann» og «kun mesk»?
Jeg skiller altså mellom å bruke tilsetninger i alt bryggevannet og å bruke det kun i mesken. CaCO3 og NaHCO3 tilsetter jeg kun direkte i mesken, mens alt bryggevannet jeg bruker blir tilsatt de aktuelle mengdene CaSO4 og CaCl2. Dette gjøres av følgende grunner: CaCO3 er lite løselig i vann og trenger et surt miljø for å løses opp. Maltet gir tilstrekkelig lav pH til å oppnå dette. Om man kun tilsetter det rett i vannet, vil det i stor grad bare felles ut. Når vi i tillegg vet at pH-en i mesken stiger etter hvert som man vasker ut sukkerstoffer under skyllingen, vil det være lite tjenlig å tilsette CaCO3 og NaHCO3 i skyllevannet.
CaSO4 og CaCl2 derimot, er begge lett løselige i skyllevannet i tillegg til at de senker pH-en i mesken, og bidrar således til at pH-en holdes på et akseptabelt nivå (<6) i mesken under skyllingen. Derfor tilsetter jeg disse stoffene til alt vannet jeg bruker.