Tråden for dumme spørsmål.

Vel, jeg kommer til å begynne å fylle flaskene mine nesten fulle. I 1 cm headspace er det 12 ml, så selv om jeg fyller fra coldcrasha kar, så kan ølen varmes opp til 50 C, og fortsatt ha 2 ml å gå på. Så da trenger jeg ikke bekymre meg selv om jeg glemmer ei (uåpna) flaske i solsteiken :cool:
 
Altså, er det ikke noe luft i det hele tatt? Øl til korken? Snur du flasken så vil ingen boble forflytte seg?
Helt annerledes enn alle øl/brus/vin andre flasker man kan kjøpe? :oops: Og de ser til gjengjeld dumme ut?

Jeg har aldri noensinne sett en slik flaske. Vil gjerne se dem i bilder! :)
Jeg kan lage en liten video neste gang jeg tapper:).

Det blir litt luft igjen, som regel kanskje en halv centimeters frirom under korken. De 21 prosentene oksygen i det volumet tror jeg jeg gjæren håndterer greit.

Og selvfølgelig ser det dumt ut med en masse luft i halsen på ei ølflaske. Vi veit jo at 70% av oksygenet der ikke blir tatt opp av gjæren med en gang (husker ikke hvor jeg har lest det!), men blir værende og langsomt ødelegge det gode ølet vårt. Når du veit at det faktisk ikke er nødvendig, så ser det etter hvert lite smart ut.

Dette kom jeg på helt av meg sjøl, utrolig nok:). Men jeg er ikke den eneste som har tenkt tanken. Google litt, og det dukker opp en del. F.eks.: https://beerandbrewing.com/tip-of-the-week-winning-beer-competition2/ (Helt annen teknikk enn det jeg bruker; her flaskes det bare flasker for konkurranse, med beer gun. Men poenget er det samme; unngå oksidering.)

edit: Jeg begynte å kikke litt på søkeresultatene, og det er ganske interessant å se hvor mye rart som dukker opp. Skulle jeg googla meg opp på dette før jeg prøvde, hadde jeg aldri turt å gjøre det, for om en skal tru alt folk skriver om å fylle flaskene helt opp, har jeg produsert nok flaskebomber til å blåse hele Hadeland rett til himmels:p. Men nå har jeg altså fylt noen tusen flasker på denne måten, og jeg har aldri opplevd noe trøbbel. (Det eneste er at om du får en "slow gusher", så vil den tyte ut av flaska litt kjappere, og du rekker ikke å redde kniplingsduken din.)

Det som derimot er skummelt, er å fylle flaskene for lite. Det hadde jeg et par tidlige erfaringer med. Det er synd å ikke få med alt ølet, ikke sant - så jeg tok med alt, sjøl om den siste flaska bare blei halv. Og det gikk dårlig. Antakelig hadde jeg flaks som ikke opplevde noe verre enn at ølet sto i taket i ei monumental søyle da jeg åpna flaska:(.
 
Sist redigert:
Jeg kan lage en liten video neste gang jeg tapper:).

Det blir litt luft igjen, som regel kanskje en halv centimeters frirom under korken. De 21 prosentene oksygen i det volumet tror jeg jeg gjæren håndterer greit.

Og selvfølgelig ser det dumt ut med en masse luft i halsen på ei ølflaske. Vi veit jo at 70% av oksygenet der ikke blir tatt opp av gjæren med en gang (husker ikke hvor jeg har lest det!), men blir værende og langsomt ødelegge det gode ølet vårt. Når du veit at det faktisk ikke er nødvendig, så ser det etter hvert lite smart ut.

Dette kom jeg på helt av meg sjøl, utrolig nok:). Men jeg er ikke den eneste som har tenkt tanken. Google litt, og det dukker opp en del. F.eks.: https://beerandbrewing.com/tip-of-the-week-winning-beer-competition2/ (Helt annen teknikk enn det jeg bruker; her flaskes det bare flasker for konkurranse, med beer gun. Men poenget er det samme; unngå oksidering.)

edit: Jeg begynte å kikke litt på søkeresultatene, og det er ganske interessant å se hvor mye rart som dukker opp. Skulle jeg googla meg opp på dette før jeg prøvde, hadde jeg aldri turt å gjøre det, for om en skal tru alt folk skriver om å fylle flaskene helt opp, har jeg produsert nok flaskebomber til å blåse hele Hadeland rett til himmels:p. Men nå har jeg altså fylt noen tusen flasker på denne måten, og jeg har aldri opplevd noe trøbbel. (Det eneste er at om du får en "slow gusher", så vil den tyte ut av flaska litt kjappere, og du rekker ikke å redde kniplingsduken din.)

Det som derimot er skummelt, er å fylle flaskene for lite. Det hadde jeg et par tidlige erfaringer med. Det er synd å ikke få med alt ølet, ikke sant - så jeg tok med alt, sjøl om den siste flaska bare blei halv. Og det gikk dårlig. Antakelig hadde jeg flaks som ikke opplevde noe verre enn at ølet sto i taket i ei monumental søyle da jeg åpna flaska:(.
Legge opp til at jeg kan søle ut kniplingsduken min!? Nei takk, da går jeg heller for head space og oksidert øl :)
 
Vel, jeg kommer til å begynne å fylle flaskene mine nesten fulle. I 1 cm headspace er det 12 ml, så selv om jeg fyller fra coldcrasha kar, så kan ølen varmes opp til 50 C, og fortsatt ha 2 ml å gå på. Så da trenger jeg ikke bekymre meg selv om jeg glemmer ei (uåpna) flaske i solsteiken :cool:
3,14 * radius * radius * høyden. Og om jeg er litt raus, er radius på flaskeåpninga i en bjørnunge 1 cm. Det gir vel ca. 3 ml volum på et frirom på 1cm?
 
Det finnes flere typer vårrengjøring.. Skuffende lite og rengjøre egentlig, kun fire knappenålshoder med gelatin i ene krana. Men har tenkt på det lenge så samvittigheten blir da ren i det minste. Vis vedlegget 50310
Jøss, det var ikke småtterier!

... vel, det var selvfølgelig masse småtteri der, men nå fortjener du da virkelig ros og godt stell fra din bedre halvdel (om du omgir deg med denslags, selvfølgelig):).
 
Jøss, det var ikke småtterier!

... vel, det var selvfølgelig masse småtteri der, men nå fortjener du da virkelig ros og godt stell fra din bedre halvdel (om du omgir deg med denslags, selvfølgelig):).
Joda, jeg omgir meg med en bedre halvdel. Og hu er med å høster fruktene fra denna hobbyen her så jeg blir ikke skulet på om jeg okkuperer kjøkkenbenken med dupeditter fra tid til annen :)
 
3,14 * radius * radius * høyden. Og om jeg er litt raus, er radius på flaskeåpninga i en bjørnunge 1 cm. Det gir vel ca. 3 ml volum på et frirom på 1cm?
Jepp, var trøtt i går natt. Brukte d. :eek: Bra catcha.
Volumendringen 4C til 100C er ca 12 ml (1.2%), så 1/2 l fra 4C til 50C er ca 3ml. Så 1 cm er passe, da. Opp til/midt på kragen, ca.
 
Sist redigert:
Svært marginalt. Jeg mottrykksfyller karbonert øl og legger korken på skumtoppen.
Litt avhengig av hvor mye aktiv gjær som er igjen i det karbonerte ølet, er nok det der en veldig god strategi.

En annen løsning er å bruke metabisulfitt. Mener å huske at bryggosofene - trur det var Schott sjøl - sammenligna øl fylt over fra fat på flaske med og uten sulfitt, og det blei klar forskjell. Korsom er; det er åpenbart fare for oksidering når øl med lite gjær flaskes.

Jeg har prøvd metabisulfitt når jeg har flaska, og mener gjæren brukte det til å lage H2S.
 
Sist redigert:
Svært marginalt. Jeg mottrykksfyller karbonert øl og legger korken på skumtoppen.
Det er forskjell på det man begynte med her som var fylling for flaskekarbonering og mottryksfylt ferdig karbonert øl. Jeg også korker alltid på skum når jeg mottryksfyller og det etter jeg har gjennomført en purging av flasken. Dog er vel ikke hverken flaske purging eller skum normalt før ølet er karbonert.
 
Jeg har alltid hatt ca 4 cm headspace og med unntak av noen tørrhumlede IPAer har jeg ikke hatt merkbar oksydering.
Jeg mener jeg har fått bedre holdbarhet. Det er kanskje mest merkbart på lysere engelske øl. Og jeg har ikke problemer med tørrhumlet NEIPA/IPA - men de blir ikke veldig gamle uansett, da:).
 
Jeg mener jeg har fått bedre holdbarhet. Det er kanskje mest merkbart på lysere engelske øl. Og jeg har ikke problemer med tørrhumlet NEIPA/IPA - men de blir ikke veldig gamle uansett, da:).
En av grunnene til at jeg bruker flasker istedenfor fat er at jeg synes det er moro å ha et stort utvalg av egenprodusert øl. Det gjør også at en del av ølet mitt rekker å bli ganske gammelt. Riktignok lagrer jeg de mørke, sterke ølene lenger enn de lyse, lettere, men de fleste øltypene har blitt testet etter et par år, og selv om humle og smak ofte blir blassere, så kan jeg ikke si at typiske oksygeneringsindikatorer som f.eks. pappsmak og et gråere og mørkere utseende har vært tilstede.
 
Det er forskjell på det man begynte med her som var fylling for flaskekarbonering og mottryksfylt ferdig karbonert øl.
Helt klart, men jeg hoppa på seint i debatten, med en ytring om at litt headspace er kledelig. Om man fyller fra gjæringstanken med tappestav med 2 cm headspace eller 5mm headspace og karbonerer naturlig så ser jeg fram til en blindtest fra samme batch øl hvor man skal skille dette.
 
Det som derimot er skummelt, er å fylle flaskene for lite. Det hadde jeg et par tidlige erfaringer med. Det er synd å ikke få med alt ølet, ikke sant - så jeg tok med alt, sjøl om den siste flaska bare blei halv. Og det gikk dårlig. Antakelig hadde jeg flaks som ikke opplevde noe verre enn at ølet sto i taket i ei monumental søyle da jeg åpna flaska:(.
Dette gjør jeg ganske ofte. Det er ofte slike flasker som brukes til "karboneringstest" (så de får ikke lagring å snakke om), men de har ikke oppført seg på noen uventet måte (som f.eks. søyle i taket).
 
Dette gjør jeg ganske ofte. Det er ofte slike flasker som brukes til "karboneringstest" (så de får ikke lagring å snakke om), men de har ikke oppført seg på noen uventet måte (som f.eks. søyle i taket).
Jeg har lest advarsler mot det flere steder, i tillegg til at jeg har hatt et par uheldige erfaringer med det. Vi får avvente en kvalifisert fysikeruttalelse:).
 
Vanlig praksis når en trykktester med gass (ofte nitrogen som er inert) så ønsker en å minimere gassvolumet mest mulig for å redusere den potensielle energien. På så måte er en halvfull flaske mye "farligere" da det er mye mer potensiell energi i den komprimerte gassen som "slippes fri" ved en eventuell lekkasje / hvis flasken ryker og glassplinter fyker over alt.
 
Vanlig praksis når en trykktester med gass (ofte nitrogen som er inert) så ønsker en å minimere gassvolumet mest mulig for å redusere den potensielle energien. På så måte er en halvfull flaske mye "farligere" da det er mye mer potensiell energi i den komprimerte gassen som "slippes fri" ved en eventuell lekkasje / hvis flasken ryker og glassplinter fyker over alt.
Akkurat det jeg tenker. Vann har sær lite komprimerbar, (selv til veske å være), mens luft er svært komprimerbar. Frigjøring av gass under trykk vil utløses ved trykkbølger, som vil kunne påvirke vesken. Den potensielle energier vil være høyere i ett større volum gass, gitt at trykket er det samme. Ved karbonering utlikner trykket seg, (Henry's lov), så det blir ikke noe høyere trykk i ett mindre volum headspace. Hvis det derimot er for lite volum for veske (øl) å utvide seg pga temperaturendringer, vil det jo være ett problem ved at vann har lav kompressibilitet.
Som Finn vil påpeke, har trengs vel en fysikers innsikt, men jeg tillater meg å gjette på at en overfylt flaske ikke vil eksplodere med samme intensitet som en overkarbonert, nettopp fordi glass har lav elastisitet/plastisitet, og vann ikke er (særlig) komprimerbart.
 
Tilbake
Topp