Ser den, men de fleste som spør om dette må nok av med et lokk og det kommer nok en god del O2 inn, jeg prøver, etter beste evne, å besvare spørsmål som vil gagne flest mulig og ikke hva som fungerer best hos meg.
Jeg har hatt humle liggende en gode 10 dager på øl jeg har brygget mange ganger, og merker ikke noe forskjell på 3 og 10 dager etter en uke modning.
Oksidering derimot har jeg merket etter en uke. Det er ikke vanlig kost å gjøre lukket overføring fra en all rounder til et starsan purget fat så jeg tenker at min personlige metode ikke er like informativt til "hopen" av de som skulle falle innom tråden.
Det beste er jo at flere svarer så kan de som kommer innom og lurer på det samme finne flere alternativer til hvordan de skal løse "problemet" de har foran seg.
Ja, jeg tenker også at alle svar jeg skriver, må ta hensyn til at det ikke bare er den jeg svarer, som skal lese det jeg skriver. Og dermed blir det noen ganger en del stoff som jeg i og for seg veit er sjølsagt for den jeg svarer på innlegget til. Dere får ha meg unnskyldt
.
Jeg har ikke hatt disse flat bottom'ene så lenge, og før det vippa jeg opp lokket på europrisbøttene mine og slengte inn humla. (NB! Jeg laga bare ei lita glipe mellom lokk og kar, og jeg var omtrent like kjapp som Lucky Luke.) Jeg merka aldri noen oksidering av den grunn - i alle fall ikke innafor rimelig tid.
Jeg får slå mitt eget argument om humlingstid delvis i hjel, og erklære meg enig med deg: Jeg har hatt veldig lange humlingstider uten at jeg kan si at jeg har merka noe galt. Klassikeren
Pliny the Elder fra Russian River tørrhumles jo i 12 dager, og Kinns Vestkyst, som er tungt inspirert av den (direkte og/eller indirekte via Two Captains fra NØ), blei vel i alle fall opprinnelig tørrhumla i 10 dager. Og jeg mener den var kraftigere i aromaen for 8-9 år sida.
Jeg veit ikke helt; det er vrient å gå mot den nokså massive dokumentasjonen av at korte humlingstider er bedre fordi du ikke trenger disse lange tidene, og fordi det er negative effekter av lang humlingstid. Men på den annen side så har jeg altså, som du, ikke erfaring for at lang humlingstid har den påståtte negative effekten.
Jeg var ikke helt fornøyd med aromaen i den siste Vestkysten jeg brygga. Den fikk 5 dager. Riktignok var den umulig å skille fra ei flaske av den samme fra Kinn, men aromaen i begge var bleike i forhold til det intense furu- og grapefruktgufset dette ølet skal ha. Det kan være humlas feil; kvaliteten svinger på det man får tak i. Men uansett: Neste brygg skal få den opprinnelige humlingstida.
Den siste NEIPAen min fikk 12 dagers humlingstid pga. humlekryp. Den blei faktisk riktig fin. Så sjøl for en NEIPA var det ikke krise at humla blei liggende lenge i ølet.
For all del: Jeg mener ikke å anbefale lange humlingstider, men om noen av en eller annen grunn skulle ende opp med noen dager mer enn planlagt, trenger de ikke helle ut ølet. Kanskje blir det helt utmerket likevel.