Nordlands
Norbrygg-medlem
Det blir som en kvart full flaske - mye av kullsyren som produseres vil gå til å bygge opp trykk i headspace.Litt usikker på hva du egentlig mener der. Du overfører hele greia med bunnfall? Da skal du beregne speisemengden ut fra 12 liter, ja. Det skjer vel ikke noe spesielt? (Med forbehold for at jeg er ukjent med å håndtere fat.)
Jeg sitter som regel med øl opp til 25-litersstreken i gjæringskaret. Så regner jeg at det blir igjen 1 liter i gjæringskaret når jeg har tappa over til blandingskaret, der jeg tilsetter speisen. Da beregner jeg speisemengden ut fra 24 liter. (Med flat bottom'en blir det egentlig mindre tap, siden jeg får med så å si alt ølet. Det som er igjen er da bare 1 dl øl + 2-3 dl slurry. Jeg får visst begynne å justere meg etter det. Gammel vane er vond å vende.)
Man kan vel imidlertid ikke sette likhetstegn mellom kullsyren som trengs for å bygge opp trykk i headspace og karbonere ølet? Som det står i introduksjonsteksten til kalkulatoren er den ment for flasking, hvor man har veldige lite headspace og det @Finn Berger antok blir riktig siden man i praksis kan sette likhetstegn mellom volum som skal flaskes og volum av flaske.Hva slags øl er det? 4 vol. er seriøst mye. ”Volume beeing packaged” har vel vært diskutert tidligere, men jeg mener det refererer til volumet av beholderen som ølet skal være i. Om man bruker f.eks. et bryggerifat kan det være 30 liter som du har satt inn i kalkulatoren. Om ølet utgjør 5 liter eller 29,5 liter skal ikke ha noen betydning, slik jeg oppfatter det. Det skal jo produsereres CO2 for både øl og headspace.