Tråden for dumme spørsmål.

Jeg prøver å forstå Brewer's Friend "Gyle and Krausen Priming Calculator".

Vis vedlegget 50235

Har lagt in denne - i følge kalkulatoren trenger jeg 5.7 liter Gyle for å nå 4 Vol CO2.
Blir det da totalt 35.7 liter som skal flaskes eller er det slik at jeg blander 24.3 liter fra gjærkaret med 5.7 liter gulen...det står jo "Volume being packaged".... må jo koke opp riktig mengde vorter....

Nics
Hva slags øl er det? 4 vol. er seriøst mye. ”Volume beeing packaged” har vel vært diskutert tidligere, men jeg mener det refererer til volumet av beholderen som ølet skal være i. Om man bruker f.eks. et bryggerifat kan det være 30 liter som du har satt inn i kalkulatoren. Om ølet utgjør 5 liter eller 29,5 liter skal ikke ha noen betydning, slik jeg oppfatter det. Det skal jo produsereres CO2 for både øl og headspace.
 
Jeg prøver å forstå Brewer's Friend "Gyle and Krausen Priming Calculator".

Vis vedlegget 50235

Har lagt in denne - i følge kalkulatoren trenger jeg 5.7 liter Gyle for å nå 4 Vol CO2.
Blir det da totalt 35.7 liter som skal flaskes eller er det slik at jeg blander 24.3 liter fra gjærkaret med 5.7 liter gulen...det står jo "Volume being packaged".... må jo koke opp riktig mengde vorter....

Nics
"Volume being packaged" er det ølet du har har i gjæringskaret (minus bunnfall, som jo ikke skal flaskes).
 
"Volume being packaged" er det ølet du har har i gjæringskaret (minus bunnfall, som jo ikke skal flaskes).
Hvis vi følger den tanken: Jeg har 12 liter øl i en Jula-bøtte – og jeg overfører det til et 50 liters bryggerifat sammen med speise beregnet ut fra 12 liter. Hva skjer da?
 
Hvis vi følger den tanken: Jeg har 12 liter øl i en Jula-bøtte – og jeg overfører det til et 50 liters bryggerifat sammen med speise beregnet ut fra 12 liter. Hva skjer da?
Litt usikker på hva du egentlig mener der. Du overfører hele greia med bunnfall? Da skal du beregne speisemengden ut fra 12 liter, ja. Det skjer vel ikke noe spesielt? (Med forbehold for at jeg er ukjent med å håndtere fat.)

Jeg sitter som regel med øl opp til 25-litersstreken i gjæringskaret. Så regner jeg at det blir igjen 1 liter i gjæringskaret når jeg har tappa over til blandingskaret, der jeg tilsetter speisen. Da beregner jeg speisemengden ut fra 24 liter. (Med flat bottom'en blir det egentlig mindre tap, siden jeg får med så å si alt ølet. Det som er igjen er da bare 1 dl øl + 2-3 dl slurry. Jeg får visst begynne å justere meg etter det. Gammel vane er vond å vende:).)
 
Er vi ikke enige da? Er det 12 liter som skal flaskes så legger en inn 12 liter i kalkulatoren.
Men siden jeg tilsetter speisen med sprøyte rett i flaska må jeg passe på å holde av litt plass til den. Så derfor fyller jeg ikke flasken helt opp. Og da burde jeg knipe litt gjenn på speisen, ha ha. Eller beregne 0.3 dl og ikke 0.33. Jaggu ikke enkelt dette :).
 
Litt usikker på hva du egentlig mener der. Du overfører hele greia med bunnfall? Da skal du beregne speisemengden ut fra 12 liter, ja. Det skjer vel ikke noe spesielt? (Med forbehold for at jeg er ukjent med å håndtere fat.)

Jeg sitter som regel med øl opp til 25-litersstreken i gjæringskaret. Så regner jeg at det blir igjen 1 liter i gjæringskaret når jeg har tappa over til blandingskaret, der jeg tilsetter speisen. Da beregner jeg speisemengden ut fra 24 liter. (Med flat bottom'en blir det egentlig mindre tap, siden jeg får med så å si alt ølet. Det som er igjen er da bare 1 dl øl + 2-3 dl slurry. Jeg får visst begynne å justere meg etter det. Gammel vane er vond å vende:).)
Det blir som en kvart full flaske - mye av kullsyren som produseres vil gå til å bygge opp trykk i headspace.
Hva slags øl er det? 4 vol. er seriøst mye. ”Volume beeing packaged” har vel vært diskutert tidligere, men jeg mener det refererer til volumet av beholderen som ølet skal være i. Om man bruker f.eks. et bryggerifat kan det være 30 liter som du har satt inn i kalkulatoren. Om ølet utgjør 5 liter eller 29,5 liter skal ikke ha noen betydning, slik jeg oppfatter det. Det skal jo produsereres CO2 for både øl og headspace.
Man kan vel imidlertid ikke sette likhetstegn mellom kullsyren som trengs for å bygge opp trykk i headspace og karbonere ølet? Som det står i introduksjonsteksten til kalkulatoren er den ment for flasking, hvor man har veldige lite headspace og det @Finn Berger antok blir riktig siden man i praksis kan sette likhetstegn mellom volum som skal flaskes og volum av flaske.
 
Er vi ikke enige da? Er det 12 liter som skal flaskes så legger en inn 12 liter i kalkulatoren.
Men siden jeg tilsetter speisen med sprøyte rett i flaska må jeg passe på å holde av litt plass til den. Så derfor fyller jeg ikke flasken helt opp. Og da burde jeg knipe litt gjenn på speisen, ha ha. Eller beregne 0.3 dl og ikke 0.33. Jaggu ikke enkelt dette :).
Ville gjort likt som jeg gjør med sukkerlake, tilsette det først og så fylle flasken opp fra gjæringskar. Om du skal flaske 12 liter fra gjæringskar og har 1 liter speise blir det vel 1/13 = 25 ml pr 0.33 flaske?
 
Litt usikker på hva du egentlig mener der. Du overfører hele greia med bunnfall? Da skal du beregne speisemengden ut fra 12 liter, ja. Det skjer vel ikke noe spesielt? (Med forbehold for at jeg er ukjent med å håndtere fat.)

Jeg sitter som regel med øl opp til 25-litersstreken i gjæringskaret. Så regner jeg at det blir igjen 1 liter i gjæringskaret når jeg har tappa over til blandingskaret, der jeg tilsetter speisen. Da beregner jeg speisemengden ut fra 24 liter. (Med flat bottom'en blir det egentlig mindre tap, siden jeg får med så å si alt ølet. Det som er igjen er da bare 1 dl øl + 2-3 dl slurry. Jeg får visst begynne å justere meg etter det. Gammel vane er vond å vende:).)
Jeg nevnte det fordi @dojonieu hadde lagt inn 50 liter som volum – og jeg gikk ut fra at det var målvolumet. I et fat kan det bli endel headspace – og dette volumet må også karboneres. Gasslovene sier at det oppstår balanse i et lukket volum. Man klarer ikke å overtale CO2 til å bare oppholde seg i ølet. Derfor vil speise beregnet for 12 liter øl gi et temmelig underkarbonert øl i et fat på 50 liter.

Noen av de som tvangskarbonerer øl på fat, bruker vekt som målestokk. Se denne tabellen. Det er m.a.o. volumet i mottakerfatet og temperaturen på ølet som er avgjørende for hvor mye CO2 som skal tilføres, ikke hvor mye øl det er i fatet. I flasker man fyller helt opp har det ingen praktisk betydning.
 
Sist redigert:
Ville gjort likt som jeg gjør med sukkerlake, tilsette det først og så fylle flasken opp fra gjæringskar. Om du skal flaske 12 liter fra gjæringskar og har 1 liter speise blir det vel 1/13 = 25 ml pr 0.33 flaske?
Når jeg bruker speise på flasker og bokser fyller jeg alltid speisen først og ølet etterpå. Fungerer aldeles utmerket. Speisen beregnes ut fra 33, 44 eller 50 cl.
 
Jeg nevnte det fordi @dojonieu hadde lagt inn 50 liter som volum – og jeg gikk ut fra at det var målvolumet. I et fat kan det bli endel headspace – og dette volumet må også karboneres. Gasslovene sier at det oppstår balanse i et lukket volum. Man klarer ikke å overtale CO2 til å bare oppholde seg i ølet.

Noen av de som tvangskarbonerer øl på fat, bruker vekt som målestokk. Se denne tabellen. Det er m.a.o. volumet i mottakerfatet som er avgjørende for hvor mye CO2 som skal tilføres, ikke hvor mye øl det er i fatet. I flasker man fyller helt opp har det ingen praktisk betydning.
hehe - du må ikke blande en stakkars gammel filolog inn i sånt:).

Neida, jeg burde jo kunne tenke meg til såpass. På den annen side så trenger du vel folk med fysikkkompetanse for å få et godt svar, dvs. for å få vite hvordan du skal beregne dette.
 
Ville gjort likt som jeg gjør med sukkerlake, tilsette det først og så fylle flasken opp fra gjæringskar. Om du skal flaske 12 liter fra gjæringskar og har 1 liter speise blir det vel 1/13 = 25 ml pr 0.33 flaske?
Klart det er løsningen. Jeg har bare vent meg til å tilsette lake eller speise på slutten. Jeg bruker mest sukkerlake. Hvis jeg fyller flasken helt opp og så drar ut tappestaven så et det passelig plass til sukkerlake. Da slipper jeg å dra opp staven for så å sette den litt på skrå øverst for å fylle etter dødrommet etter tappestaven. Men får vel ta til fornuft og tilsette laken først.
 
Klart det er løsningen. Jeg har bare vent meg til å tilsette lake eller speise på slutten. Jeg bruker mest sukkerlake. Hvis jeg fyller flasken helt opp og så drar ut tappestaven så et det passelig plass til sukkerlake. Da slipper jeg å dra opp staven for så å sette den litt på skrå øverst for å fylle etter dødrommet etter tappestaven. Men får vel ta til fornuft og tilsette laken først.
Det er minimalt med jobb å fylle opp dødrummet med tappestaven. Det må da være mye mer jobb å toppe opp med sukkerlake?
 
Det er minimalt med jobb å fylle opp dødrummet med tappestaven. Det må da være mye mer jobb å toppe opp med sukkerlake?
Med min tykke rustfrie tappestav ville det uansett bli for lite å toppe opp med kun sukkerlake, men med speise ville det kanskje blitt rett mengde. Er ikke sikker på om det ville tatt mer tid enn ekstra jobb med blandekar (noe jeg aldri har brukt) på små batcher. Jeg bruker kanskje 5 sekund per flaske for å fordele sukkerlake med sprøyte før jeg begynner å tappe, og det tar meg i hvert fall like lang tid å toppe opp forsiktig med tappestaven på skrå i halsen på flasken til slutt.
 
Plopper fortsatt jevnt og trutt i karet som jeg satt lørdag ettermiddag.
Er det nærliggende å tro at stormgjæringen er over nå og jeg trygt kan tilsette humle + mango?
 
Det er dags for eit truleg veldig dumt spørsmål.

Eg brukar bryggekalkulator.no for vannjustering, men kva er forskjellen på «meskevann» og «kun mesk»? Er det så enkelt som i at «kun mesk»-vannjusteringa skal tilsetjast etter meskinga er i gang, og ikkje i meskevannet i forkant? :)

Screenshot 2021-03-10 at 15.55.44.png
 
Det er minimalt med jobb å fylle opp dødrummet med tappestaven. Det må da være mye mer jobb å toppe opp med sukkerlake?
Sukkelaken skal jo i uansett så mere jobb er det ikke. Men får prøve å tilsette den først neste gang og se om jeg synes det er en bedre løsning.
 
Jeg nevnte det fordi @dojonieu hadde lagt inn 50 liter som volum – og jeg gikk ut fra at det var målvolumet. I et fat kan det bli endel headspace – og dette volumet må også karboneres. Gasslovene sier at det oppstår balanse i et lukket volum. Man klarer ikke å overtale CO2 til å bare oppholde seg i ølet. Derfor vil speise beregnet for 12 liter øl gi et temmelig underkarbonert øl i et fat på 50 liter.

Noen av de som tvangskarbonerer øl på fat, bruker vekt som målestokk. Se denne tabellen. Det er m.a.o. volumet i mottakerfatet og temperaturen på ølet som er avgjørende for hvor mye CO2 som skal tilføres, ikke hvor mye øl det er i fatet. I flasker man fyller helt opp har det ingen praktisk betydning.

Men er det tatt hensyn til at væske (øl) tek opp meir CO2 en headspace? Du bruker jo meir gram med CO2 for å karbonere eit fullt fat med øl, en for å trykksette eit tomt fat. Med den logikken går det like mykje CO2 med for å karbonere 1 desiliter øl i eit 19 liters fat, som eit fullt.

Edit: Nei, du har rett. Eg tenkte at ein tilfører like mykje CO2 når ein trykksetter eit tomt fat til 1 bar som eit fullt, og det gjer ein sjølvsagt ikkje. Altså før ølet har tatt til seg CO2... Brainfart
 
Sist redigert:
1 liter øl karbonert til f.eks 2,2 vol opptar 2,2 liter CO2 ganske enkelt,
eller ca 4,4 g CO2
hvis det kan hjelpe
temperaturen avgjør da hvor mye CO2 / høyt trykk du trenger
 
1 liter øl karbonert til f.eks 2,2 vol opptar 2,2 liter CO2 ganske enkelt,
eller ca 4,4 g CO2
hvis det kan hjelpe
temperaturen avgjør da hvor mye CO2 / høyt trykk du trenger
Fyller det meste fullt, så slepp heldigvis å ta hensyn til slike ting som eg tydeligvis ikkje har greie på ;)
 
Tilbake
Topp