Tråden for dumme spørsmål.

Den er kjip, aner heller ikke hvor det kommer fra. Det værste er at det ofte ikke blir bedre med lagring heller
Tar meg en ny i morgen, en av flaskene som ble fylt forrige uke. Skal passe litt på hva jeg spiser og drikker først, og temperere ølet. Føler på en måte at dette treet har jeg bjeffa opp mot tidligere, med resultat at det faktisk bare var et par dårlige dager der smaksløkene var litt ute å kjøre. Litt bekymrende at naboen smakte det samme sa han - etter at jeg sa hva jeg smakte.
 
Hva er fenolsk smak ?
Fenolsk smak kommer ofte av stressa gjær eller for høy gjæringstemperatur. Kan slett ikke utelukke at Nottingham blei litt stressa av å jobbe med 1.105 ved 18C, men det var innafor med pitchraten fra pakke med god dato.

Fenolske smaker forbinder jeg ofte med kjemiske, alkoholske smaker og aromaer, eller tanninsk/astringent munnfølelse. Er ikke helt der heller egentlig.
 
Hva er fenolsk smak ?

Sier det bedre enn jeg kan:).

Noen ganger vil vi ha fenoler, som nellik i en weissbier. Og belgisk øl skal ofte ha et fenolsk innslag, men som regel er de ubehagelige usmaker. Der fenoler er ønskelig, balanseres de gjerne mot estere (fruktige smaksstoffer).
 
Sist redigert:
Fenolsk smak kommer ofte av stressa gjær eller for høy gjæringstemperatur. Kan slett ikke utelukke at Nottingham blei litt stressa av å jobbe med 1.105 ved 18C, men det var innafor med pitchraten fra pakke med god dato.

Fenolske smaker forbinder jeg ofte med kjemiske, alkoholske smaker og aromaer, eller tanninsk/astringent munnfølelse. Er ikke helt der heller egentlig.
Nei, de der er andre. Du tenker kanskje på etylacetat? Men astringens er fenolsk, ja.
 
For å være mer presis er jo fenoler kjemisk, i den forstand at den er en organisk gruppe og gir ofte opphav til aromaer vi forbinder som krydret og parfymerte, men også alkoholisk (kanskje fordi vi ikke klarer skille det fra parfymerte)
Der har vi det! Helt klart er det Polyvinylpyrrolidon-ortofenylfenolkompleks jeg smaker. :p
 
For å være mer presis er jo fenoler kjemisk, i den forstand at den er en organisk gruppe og gir ofte opphav til aromaer vi forbinder som krydret og parfymerte, men også alkoholisk (kanskje fordi vi ikke klarer skille det fra parfymerte)
Jeg var nettopp på usmakkurs, og der er "fenolsk" en av usmakene du blir servert. Jeg veit ikke hvilket stoff som brukes - eller om det er en kombinasjon av flere - men det ligger faktisk ikke så langt unna det du forventer å finne i belgisk øl, bare at det er rimelig ubehagelig. Det er en smak jeg kjenner godt fra egne øl, dessverre, og jeg hadde med et par flasker som blei servert til slutt. Og det var ingen tvil om hva det var.
 
Jeg var nettopp på usmakkurs, og der er "fenolsk" en av usmakene du blir servert. Jeg veit ikke hvilket stoff som brukes - eller om det er en kombinasjon av flere - men det ligger faktisk ikke så langt unna det du forventer å finne i belgisk øl. Men det er rimeig ubehagelig. Det er en smak jeg kjenner godt fra egne øl, dessverre, og jeg hadde med et par flasker som blei servert til slutt. Og det var ingen tvil om hva det var.

Hehe, jeg hadde med det samme på usmakskurs for et par år siden
Lurer på om jeg tar med no likt i morgen :rolleyes:
 
Jeg var nettopp på usmakkurs, og der er "fenolsk" en av usmakene du blir servert. Jeg veit ikke hvilket stoff som brukes - eller om det er en kombinasjon av flere - men det ligger faktisk ikke så langt unna det du forventer å finne i belgisk øl, bare at det er rimelig ubehagelig. Det er en smak jeg kjenner godt fra egne øl, dessverre, og jeg hadde med et par flasker som blei servert til slutt. Og det var ingen tvil om hva det var.
Temperaturkontroll, temperaturkontroll, temperaturkontroll.
 
Temperaturkontroll, temperaturkontroll, temperaturkontroll.
Eller reinslighet, reinslighet, reinslighet:). Jeg fikk det nå i to øl gjæret med samme gjær, som var gjenbrukt en god del ganger, mens det ikke var tegn til det i andre øl av samme slag - vi snakker om pils - som var gjæret under samme forhold.
 
Jeg vet nå ikke det. Jeg har hatt belgisk gjæret strengt og løst og forholda har vært som de er uten at det ser ut til å være faktor nr. 1
Jeg tror det kan være andre ting, og gjærtype først og fremst
 
Jeg vet nå ikke det. Jeg har hatt belgisk gjæret strengt og løst og forholda har vært som de er uten at det ser ut til å væte faktor nr. 1
Jeg tror det kan være andre ting, og gjærtype først og fremst
Nettopp. Noen gjærtyper er genetisk POF+, andre POF-, og produsentene opplyser om det. (POF = Phenolic Off-Flavours).
 
Er ikke sikkert det er noe galt med ølet. 15C temp, for å smake maksimalt. Tror det rett og slett er umodent enda, og at jeg blir lurt av den andre batchen for Verdant presenterer smak/aroma humlen bedre.

received_690889996407432.jpeg
 
Tilbake
Topp