Nettopp. Noen gjærtyper er genetisk POF+, andre POF-, og produsentene opplyser om det. (POF = Phenolic Off-Flavours).Jeg vet nå ikke det. Jeg har hatt belgisk gjæret strengt og løst og forholda har vært som de er uten at det ser ut til å væte faktor nr. 1
Jeg tror det kan være andre ting, og gjærtype først og fremst
Jeg har hatt vanskelig for å finne noe jeg kan forbinde det med. Det er jo i og for seg mange ulike fenoler, men den som er den typiske usmaken, klarer jeg egentlig ikke å sette ord på. Har prøvd meg med brent gummi.Fenolsk (usmak) == gasbind/sykehuslukt for meg
Jeg antar det er mange alternativer jeg har gått glipp av og tar gjerne i mot tips til andre løsninger, og har du bilde, sleng gjerne med
Den var midt i blinken, pc'en i bryggeriet står rett ved siden av fatskapene, så da kjører jeg den løsningen, integrering med Brewfather var jo bare helt nydelig, mange takk!Har sånn magnetisk whiteboard folie, ikke optimalt. Vurderer en liten skjerm som kan brukes med Brewboard, uten å ha planlagt hvilken skjerm som skal kjøpes enda.
BrewBoard.app - Social BrewBoards
Easily create a BrewBoard for your home or craft brewery. Share it with friends and enjoy their feedback.brewboard.app
Knall oppsett, takk for tipsJeg har en whiteboardbit som jeg limer papiretiketter på med melk. Fungerer greit. Vis vedlegget 64365
Stemmer det, har jo vært borti den for en stund siden og gått helt i glemmeboka, om den fungerer like godt og Brewboard ikke har muligheten til å manuelt legge inn tappinger er den nok å foretrekke, takk igjenDu kan også se på Barhelper (norskprodusert) finnes som app og nettløsning.
Sørg for at pH er lavest mulig, og stopp før 1.006, ja mål underveisMot slutten av uka skal jeg brygge en helles, og som vanlig meske over natta og kjøre no-sparge (for hovedbatchen).
Jeg kommer til å meske med 30 liter vann (med sirkulering i Speidel). Så tenker jeg å lage et separat lettøl av skyllevannet.
Men hvor mye skyllevann kan jeg ta sjansen på å bruke uten å risikere astringens?
10 liter er vel i alle fall trygt. Men hva med 25? Bør jeg rett og slett måle underveis med refraktometer og stoppe ved SG på ca 1.010?
Hadde samme issue, kappet bort plasten på døra innvendig og festet kragen rett på skummet, funket bra det.Såååå, kjøleskapsdøra er 0,5mm for tykk for mine 100mm gjennomføringer. Jeg mener å ha sett at noen ikke bruker plastikk kragen. Kan jeg la vær å bruke de? Evt noen andre lure løsninger for å slippe å kjøpe nye gjennomføringer?
Bruker man «skyllebøtte», og mellomtømmer, så er det vel mulig å smake på slutten?Mot slutten av uka skal jeg brygge en helles, og som vanlig meske over natta og kjøre no-sparge (for hovedbatchen).
Jeg kommer til å meske med 30 liter vann (med sirkulering i Speidel). Så tenker jeg å lage et separat lettøl av skyllevannet.
Men hvor mye skyllevann kan jeg ta sjansen på å bruke uten å risikere astringens?
10 liter er vel i alle fall trygt. Men hva med 25? Bør jeg rett og slett måle underveis med refraktometer og stoppe ved SG på ca 1.010?
Jeg tviler på at du risikerer astringens så lenge du bare sørger for at pH i skyllevannet ikke er for høy. Enig med @Glenn.Mot slutten av uka skal jeg brygge en helles, og som vanlig meske over natta og kjøre no-sparge (for hovedbatchen).
Jeg kommer til å meske med 30 liter vann (med sirkulering i Speidel). Så tenker jeg å lage et separat lettøl av skyllevannet.
Men hvor mye skyllevann kan jeg ta sjansen på å bruke uten å risikere astringens?
10 liter er vel i alle fall trygt. Men hva med 25? Bør jeg rett og slett måle underveis med refraktometer og stoppe ved SG på ca 1.010?
Med krage så mener jeg den svarte plastkragen på utsiden av døra rett bak kranen, innmaten i min kjøleskapsdør er så porøs at jeg måtte ha reodorfelgen noe, men heldigvis så viste det seg at plastikken på innsiden var såpass fleksibel at jeg bare kunne stramme til jeg hadde nok gjengeplass til Duotight koblingenHadde samme issue, kappet bort plasten på døra innvendig og festet kragen rett på skummet, funket bra det.
En meget analog løsning som jeg benytter meg av. Flytende kritt. Skriver rett på øleskapsdøra og vasker av ved endringMens jeg venter på at tappekranene skal komme i posten sitter jeg å funderer på hvordan jeg skal merke hva som er i kranene.
Tidliger har jeg brukt selvklebende kritttavle. Det fungerer dårlig da de blir slitte og får merker som aldri går bort og er et ork å erstatte. Jeg antar at tavlemaling vil ende opp med samme problem.
Kranhåndtak med plass til etiketter er, i mine øyne, heselige og totalt uaktuelt, samme gjelder skilt man henger på krankragen.
Jeg har sett litt på magnetiske skilt, men jeg trenger ikke 100stk og vil helst ikke vente 1 måned på å få de.
Akkurat nå har jeg landet på å bare kjøpe en kritttavle og magneter med krok så jeg enkelt kan skifte den ut når den blir slitt, evt bare ha den stående oppå kjøleskapet.
Jeg antar det er mange alternativer jeg har gått glipp av og tar gjerne i mot tips til andre løsninger, og har du bilde, sleng gjerne med
Må vel ha endel lenger med såpass store slanger? 1,5-2m funker bra på 3/16” med vesentlig trangere indre diameter.Med krage så mener jeg den svarte plastkragen på utsiden av døra rett bak kranen, innmaten i min kjøleskapsdør er så porøs at jeg måtte ha reodorfelgen noe, men heldigvis så viste det seg at plastikken på innsiden var såpass fleksibel at jeg bare kunne stramme til jeg hadde nok gjengeplass til Duotight koblingen
Vis vedlegget 64398
Vis vedlegget 64399
Vis vedlegget 64400
Flere dumme spørmål fra meg her, jeg har kjøpt 5/16"(8mm YD, 4mm ID) etter anbefaling fra bryggebutikken, de mente 2 meter var finfint. Akkurat nå holder kjøleskapet 4,6 grader, men har jo hatt døren åpen endel i dag mens jeg satt inn kranene, jeg kappet en slange på 2 meter og koblet til.
Skeptisk av natur så danderte jeg bare den ene linjen først, oooog resultatet er 80% skum