Tråden for dumme spørsmål.

Såååå, kjøleskapsdøra er 0,5mm for tykk for mine 100mm gjennomføringer. Jeg mener å ha sett at noen ikke bruker plastikk kragen. Kan jeg la vær å bruke de? Evt noen andre lure løsninger for å slippe å kjøpe nye gjennomføringer?
 
Såååå, kjøleskapsdøra er 0,5mm for tykk for mine 100mm gjennomføringer. Jeg mener å ha sett at noen ikke bruker plastikk kragen. Kan jeg la vær å bruke de? Evt noen andre lure løsninger for å slippe å kjøpe nye gjennomføringer?
Hadde samme issue, kappet bort plasten på døra innvendig og festet kragen rett på skummet, funket bra det.
 
Mot slutten av uka skal jeg brygge en helles, og som vanlig meske over natta og kjøre no-sparge (for hovedbatchen).

Jeg kommer til å meske med 30 liter vann (med sirkulering i Speidel). Så tenker jeg å lage et separat lettøl av skyllevannet.

Men hvor mye skyllevann kan jeg ta sjansen på å bruke uten å risikere astringens?

10 liter er vel i alle fall trygt. Men hva med 25? Bør jeg rett og slett måle underveis med refraktometer og stoppe ved SG på ca 1.010?
Bruker man «skyllebøtte», og mellomtømmer, så er det vel mulig å smake på slutten?
 
Mot slutten av uka skal jeg brygge en helles, og som vanlig meske over natta og kjøre no-sparge (for hovedbatchen).

Jeg kommer til å meske med 30 liter vann (med sirkulering i Speidel). Så tenker jeg å lage et separat lettøl av skyllevannet.

Men hvor mye skyllevann kan jeg ta sjansen på å bruke uten å risikere astringens?

10 liter er vel i alle fall trygt. Men hva med 25? Bør jeg rett og slett måle underveis med refraktometer og stoppe ved SG på ca 1.010?
Jeg tviler på at du risikerer astringens så lenge du bare sørger for at pH i skyllevannet ikke er for høy. Enig med @Glenn.

Hvor lett har du tenkt deg det der lettølet:)?
 
Hadde samme issue, kappet bort plasten på døra innvendig og festet kragen rett på skummet, funket bra det.
Med krage så mener jeg den svarte plastkragen på utsiden av døra rett bak kranen, innmaten i min kjøleskapsdør er så porøs at jeg måtte ha reodorfelgen noe, men heldigvis så viste det seg at plastikken på innsiden var såpass fleksibel at jeg bare kunne stramme til jeg hadde nok gjengeplass til Duotight koblingen :)

IMG_20231003_185548_copy_1463x1950.jpg
IMG_20231003_185614_copy_1405x1874.jpg
IMG_20231003_194341_copy_1566x2088.jpg

Flere dumme spørmål fra meg her, jeg har kjøpt 5/16"(8mm YD, 4mm ID) etter anbefaling fra bryggebutikken, de mente 2 meter var finfint. Akkurat nå holder kjøleskapet 4,6 grader, men har jo hatt døren åpen endel i dag mens jeg satt inn kranene, jeg kappet en slange på 2 meter og koblet til.

Skeptisk av natur så danderte jeg bare den ene linjen først, oooog resultatet er 80% skum :confused:
 
Mens jeg venter på at tappekranene skal komme i posten sitter jeg å funderer på hvordan jeg skal merke hva som er i kranene.

Tidliger har jeg brukt selvklebende kritttavle. Det fungerer dårlig da de blir slitte og får merker som aldri går bort og er et ork å erstatte. Jeg antar at tavlemaling vil ende opp med samme problem.

Kranhåndtak med plass til etiketter er, i mine øyne, heselige og totalt uaktuelt, samme gjelder skilt man henger på krankragen.

Jeg har sett litt på magnetiske skilt, men jeg trenger ikke 100stk og vil helst ikke vente 1 måned på å få de.

Akkurat nå har jeg landet på å bare kjøpe en kritttavle og magneter med krok så jeg enkelt kan skifte den ut når den blir slitt, evt bare ha den stående oppå kjøleskapet.

Jeg antar det er mange alternativer jeg har gått glipp av og tar gjerne i mot tips til andre løsninger, og har du bilde, sleng gjerne med :)
En meget analog løsning som jeg benytter meg av. Flytende kritt. Skriver rett på øleskapsdøra og vasker av ved endring

https://www.aliexpress.com/item/100...356178e388e!12000018595536825!sh!NO!718353028
 
Med krage så mener jeg den svarte plastkragen på utsiden av døra rett bak kranen, innmaten i min kjøleskapsdør er så porøs at jeg måtte ha reodorfelgen noe, men heldigvis så viste det seg at plastikken på innsiden var såpass fleksibel at jeg bare kunne stramme til jeg hadde nok gjengeplass til Duotight koblingen :)

Vis vedlegget 64398
Vis vedlegget 64399
Vis vedlegget 64400

Flere dumme spørmål fra meg her, jeg har kjøpt 5/16"(8mm YD, 4mm ID) etter anbefaling fra bryggebutikken, de mente 2 meter var finfint. Akkurat nå holder kjøleskapet 4,6 grader, men har jo hatt døren åpen endel i dag mens jeg satt inn kranene, jeg kappet en slange på 2 meter og koblet til.

Skeptisk av natur så danderte jeg bare den ene linjen først, oooog resultatet er 80% skum :confused:
Må vel ha endel lenger med såpass store slanger? 1,5-2m funker bra på 3/16” med vesentlig trangere indre diameter.
 
Jeg har akkurat de kritt-tusjene og tok en test på mitt kjøleskap, måtte frem med skurekrem for å få fargen helt vekk 3 minutter etter påføring.

Må vel ha endel lenger med såpass store slanger? 1,5-2m funker bra på 3/16” med vesentlig trangere indre diameter.
Altså, nå er den ytre diameteren 5/16(8mm) og den indre 5/32(4mm) så i forhold til en 3/16" så skiller det 1mm. Og det er ikke bare ølbrygging som mener 2 meter 4mm ID bør være rundt 2 meter, og mange på homebrewtalk får dette til å fungere helt greit med Eva slanger på 4mm ID og nukatap kraner...
 
Sist redigert:
Prøvde nå med 3 meter, første tapping på bildet under.
IMG_20231003_223147_copy_1337x1782.jpg

Og siden jeg ikke får sove før jeg finner ut av dette, så lurer jeg på hva skruen under håndtaket er til?
Screenshot_20231003_224258.jpg
 
Mens jeg venter på at tappekranene skal komme i posten sitter jeg å funderer på hvordan jeg skal merke hva som er i kranene.

Tidliger har jeg brukt selvklebende kritttavle. Det fungerer dårlig da de blir slitte og får merker som aldri går bort og er et ork å erstatte. Jeg antar at tavlemaling vil ende opp med samme problem.

Kranhåndtak med plass til etiketter er, i mine øyne, heselige og totalt uaktuelt, samme gjelder skilt man henger på krankragen.

Jeg har sett litt på magnetiske skilt, men jeg trenger ikke 100stk og vil helst ikke vente 1 måned på å få de.

Akkurat nå har jeg landet på å bare kjøpe en kritttavle og magneter med krok så jeg enkelt kan skifte den ut når den blir slitt, evt bare ha den stående oppå kjøleskapet.

Jeg antar det er mange alternativer jeg har gått glipp av og tar gjerne i mot tips til andre løsninger, og har du bilde, sleng gjerne med :)
Jeg kjøpte supermatt svart maling og malte på et metallbrett jeg hadde liggende.
Funker fint som krittavle. Brukte permanent hvit tusj for å dele inn tavlen i passe rubrikker.
 
Jeg tviler på at du risikerer astringens så lenge du bare sørger for at pH i skyllevannet ikke er for høy. Enig med @Glenn.

Hvor lett har du tenkt deg det der lettølet:)?
Hvordan går jeg best fram for å sørge for riktig pH? Måle aktivt med pH-meter og justere skyllevannet gradvis med melkesyre underveis?
 
Flere dumme spørmål fra meg her, jeg har kjøpt 5/16"(8mm YD, 4mm ID) etter anbefaling fra bryggebutikken, de mente 2 meter var finfint. Akkurat nå holder kjøleskapet 4,6 grader, men har jo hatt døren åpen endel i dag mens jeg satt inn kranene, jeg kappet en slange på 2 meter og koblet til.

Skapene fra kegland bruker 4mm slangene og anbefaller 1,5m slange. Jeg har det i min keezer også og det funker bra det. Når shank/kran er kald. Første tapp skummer altid mye. Før alt er kaldt.

1696406088642.png
 
Hvordan går jeg best fram for å sørge for riktig pH? Måle aktivt med pH-meter og justere skyllevannet gradvis med melkesyre underveis?
Er det ikke bare å justere pH på alt skyllevannet før du begynner å skylle? La oss si til 5,5? Da er du jo godt under risikogrensa for tanninekstraksjon. Jeg veit riktignok ikke om bufferkapasiteten i kjelen vil endre seg underveis i skyllinga pga. synkende sukkerinnhold, men jeg skulle ikke tru det vil dreie seg om mye.

Til slutt må du justere pH i vørteren før du koker, siden det vel er temmelig umulig å beregne den, men det er en annen sak. Siden den ideelt sett bør ligge på 5,2, og i alle fall ikke høyere enn 5,4, skulle det være enkelt. Jeg mener; du trenger sikkert ikke styre med noe for å heve den, men bare hive oppi litt mer syre. Eller kanskje noe kalsiumklorid/-sulfat? Jeg ser for meg at den lettvørteren der har tynt med kalsium - og andre næringsstoffer, også, for den sakens skyld.
 
Sist redigert:
Er det ikke bare å justere pH på alt skyllevannet før du begynner å skylle? La oss si til 5,5? Da er du jo godt under risikogrensa for tanninekstraksjon. Jeg veit riktignok ikke om bufferkapasiteten i kjelen vil endre seg underveis i skyllinga pga. synkende sukkerinnhold, men jeg skulle ikke tru det vil dreie seg om mye.

Til slutt må du justere pH i vørteren før du koker, siden det vel er temmelig umulig å beregne den, men det er en annen sak. Siden den ideelt sett bør ligge på 5,2, og i alle fall ikke høyere enn 5,4, skulle det være enkelt. Jeg mener; du trenger sikkert ikke styre med noe for å heve den, men bare hive oppi litt mer syre. Eller kanskje noe kalsiumklorid/-sulfat? Jeg ser for meg at den lettvørteren der har tynt med kalsium - og andre næringsstoffer, også, for den sakens skyld.
Det er jo lett å justere skyllevannet på forhånd - men det er vel pH-en i "skyllevørteren" som er interessant, ikke pH-en i vannet i seg selv? Jeg tror jeg bare får prøve meg fram og måle.
 
Det er jo lett å justere skyllevannet på forhånd - men det er vel pH-en i "skyllevørteren" som er interessant, ikke pH-en i vannet i seg selv? Jeg tror jeg bare får prøve meg fram og måle.
Bare så jeg ikke misforstår: Det du gjør, er klassisk parti gyle - bare med den forskjellen at du tenker å kjøre med kontinuerlig skylling?

Jeg driver jo riktignok med batch sparging, men jeg hiver bare 4-5 ml halvblanda forsforsyre (erfaringsbasert) oppi vannet til andre tapping. Da endrer pH fra mesken seg lite, og jeg trenger oftest ikke å justere ytterligere før jeg starter kokinga etter å ha blanda de to tappingene.

Hvis du ikke justerer vannet først, vil jo pH stige etter hvert utover i skyllinga, men jeg ser ikke at det vil skje hvis du bruker vann som allerede har fått "slått ut" bufferkapasiteten. Og så ser jeg for meg at det er litt stress å skulle holde pH under oppsikt hele tida.

Men dette er ikke noe jeg har noe erfaring med, eller har behøvd å gi inn i, sida jeg aldri gjør noe sånt:).
 
Flere dumme spørmål fra meg her, jeg har kjøpt 5/16"(8mm YD, 4mm ID) etter anbefaling fra bryggebutikken, de mente 2 meter var finfint. Akkurat nå holder kjøleskapet 4,6 grader, men har jo hatt døren åpen endel i dag mens jeg satt inn kranene, jeg kappet en slange på 2 meter og koblet til.

Skeptisk av natur så danderte jeg bare den ene linjen først, oooog resultatet er 80% skum :confused:
1696414765032.png
Jeg ville handla 3/16" slange med engang kloakk, 2meter er perfekt og kan stripses pent i en kveil på innsiden av skapet.
Brewshop har disse kjekke overgangene til shank, evt kan du jo bruke en DT overgang.
Lurt at du ikke valgte sort tut på Nukatap kranene, jeg opplevde å få sorte flak i ølet mitt, lakken flasser. Kranene er topp ellers.
 
Bare så jeg ikke misforstår: Det du gjør, er klassisk parti gyle - bare med den forskjellen at du tenker å kjøre med kontinuerlig skylling?

Jeg driver jo riktignok med batch sparging, men jeg hiver bare 4-5 ml halvblanda forsforsyre (erfaringsbasert) oppi vannet til andre tapping. Da endrer pH fra mesken seg lite, og jeg trenger oftest ikke å justere ytterligere før jeg starter kokinga etter å ha blanda de to tappingene.

Hvis du ikke justerer vannet først, vil jo pH stige etter hvert utover i skyllinga, men jeg ser ikke at det vil skje hvis du bruker vann som allerede har fått "slått ut" bufferkapasiteten. Og så ser jeg for meg at det er litt stress å skulle holde pH under oppsikt hele tida.

Men dette er ikke noe jeg har noe erfaring med, eller har behøvd å gi inn i, sida jeg aldri gjør noe sånt:).
Dette blir en parti gyle med batch sparge. Vanligvis brygger jeg enten no-sparge eller med så minimalt med skyllevann at jeg i praksis ikke trenger å bry meg pH og salter i skyllevannet.

Jeg har ikke gjort akkurat dette før, derfor har jeg heller ikke noe erfaringsgrunnlag for å anslå hvor mye syre jeg skal tilsette.

Ifølge regnearket @Steinar Huneide delte, kan jeg ved å skylle med 22 liter forvente en SG på 1.013, så det kan være at jeg tilsetter noe DME i tillegg.

Jeg kan jo uansett justere pH i denne vørteren før kok, men dersom det er viktig å ha riktig pH under selve skyllingen, er det hvordan jeg beregner det jeg ikke blir klok på.

Edit: Dette er inspirasjonen:
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp