Hadde samme issue, kappet bort plasten på døra innvendig og festet kragen rett på skummet, funket bra det.Såååå, kjøleskapsdøra er 0,5mm for tykk for mine 100mm gjennomføringer. Jeg mener å ha sett at noen ikke bruker plastikk kragen. Kan jeg la vær å bruke de? Evt noen andre lure løsninger for å slippe å kjøpe nye gjennomføringer?
Bruker man «skyllebøtte», og mellomtømmer, så er det vel mulig å smake på slutten?Mot slutten av uka skal jeg brygge en helles, og som vanlig meske over natta og kjøre no-sparge (for hovedbatchen).
Jeg kommer til å meske med 30 liter vann (med sirkulering i Speidel). Så tenker jeg å lage et separat lettøl av skyllevannet.
Men hvor mye skyllevann kan jeg ta sjansen på å bruke uten å risikere astringens?
10 liter er vel i alle fall trygt. Men hva med 25? Bør jeg rett og slett måle underveis med refraktometer og stoppe ved SG på ca 1.010?
Jeg tviler på at du risikerer astringens så lenge du bare sørger for at pH i skyllevannet ikke er for høy. Enig med @Glenn.Mot slutten av uka skal jeg brygge en helles, og som vanlig meske over natta og kjøre no-sparge (for hovedbatchen).
Jeg kommer til å meske med 30 liter vann (med sirkulering i Speidel). Så tenker jeg å lage et separat lettøl av skyllevannet.
Men hvor mye skyllevann kan jeg ta sjansen på å bruke uten å risikere astringens?
10 liter er vel i alle fall trygt. Men hva med 25? Bør jeg rett og slett måle underveis med refraktometer og stoppe ved SG på ca 1.010?
Med krage så mener jeg den svarte plastkragen på utsiden av døra rett bak kranen, innmaten i min kjøleskapsdør er så porøs at jeg måtte ha reodorfelgen noe, men heldigvis så viste det seg at plastikken på innsiden var såpass fleksibel at jeg bare kunne stramme til jeg hadde nok gjengeplass til Duotight koblingenHadde samme issue, kappet bort plasten på døra innvendig og festet kragen rett på skummet, funket bra det.
En meget analog løsning som jeg benytter meg av. Flytende kritt. Skriver rett på øleskapsdøra og vasker av ved endringMens jeg venter på at tappekranene skal komme i posten sitter jeg å funderer på hvordan jeg skal merke hva som er i kranene.
Tidliger har jeg brukt selvklebende kritttavle. Det fungerer dårlig da de blir slitte og får merker som aldri går bort og er et ork å erstatte. Jeg antar at tavlemaling vil ende opp med samme problem.
Kranhåndtak med plass til etiketter er, i mine øyne, heselige og totalt uaktuelt, samme gjelder skilt man henger på krankragen.
Jeg har sett litt på magnetiske skilt, men jeg trenger ikke 100stk og vil helst ikke vente 1 måned på å få de.
Akkurat nå har jeg landet på å bare kjøpe en kritttavle og magneter med krok så jeg enkelt kan skifte den ut når den blir slitt, evt bare ha den stående oppå kjøleskapet.
Jeg antar det er mange alternativer jeg har gått glipp av og tar gjerne i mot tips til andre løsninger, og har du bilde, sleng gjerne med
Må vel ha endel lenger med såpass store slanger? 1,5-2m funker bra på 3/16” med vesentlig trangere indre diameter.Med krage så mener jeg den svarte plastkragen på utsiden av døra rett bak kranen, innmaten i min kjøleskapsdør er så porøs at jeg måtte ha reodorfelgen noe, men heldigvis så viste det seg at plastikken på innsiden var såpass fleksibel at jeg bare kunne stramme til jeg hadde nok gjengeplass til Duotight koblingen
Vis vedlegget 64398
Vis vedlegget 64399
Vis vedlegget 64400
Flere dumme spørmål fra meg her, jeg har kjøpt 5/16"(8mm YD, 4mm ID) etter anbefaling fra bryggebutikken, de mente 2 meter var finfint. Akkurat nå holder kjøleskapet 4,6 grader, men har jo hatt døren åpen endel i dag mens jeg satt inn kranene, jeg kappet en slange på 2 meter og koblet til.
Skeptisk av natur så danderte jeg bare den ene linjen først, oooog resultatet er 80% skum
Jeg har akkurat de kritt-tusjene og tok en test på mitt kjøleskap, måtte frem med skurekrem for å få fargen helt vekk 3 minutter etter påføring.En meget analog løsning som jeg benytter meg av. Flytende kritt. Skriver rett på øleskapsdøra og vasker av ved endring
https://www.aliexpress.com/item/1005002060304870.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.8148356.65.f7f07a2fKLVXSh&pdp_npi=3@dis!NOK!NOK 14.00!NOK 14.00!!!!!@210318d116963628150356178e388e!12000018595536825!sh!NO!718353028
Altså, nå er den ytre diameteren 5/16(8mm) og den indre 5/32(4mm) så i forhold til en 3/16" så skiller det 1mm. Og det er ikke bare ølbrygging som mener 2 meter 4mm ID bør være rundt 2 meter, og mange på homebrewtalk får dette til å fungere helt greit med Eva slanger på 4mm ID og nukatap kraner...Må vel ha endel lenger med såpass store slanger? 1,5-2m funker bra på 3/16” med vesentlig trangere indre diameter.
Jeg kjøpte supermatt svart maling og malte på et metallbrett jeg hadde liggende.Mens jeg venter på at tappekranene skal komme i posten sitter jeg å funderer på hvordan jeg skal merke hva som er i kranene.
Tidliger har jeg brukt selvklebende kritttavle. Det fungerer dårlig da de blir slitte og får merker som aldri går bort og er et ork å erstatte. Jeg antar at tavlemaling vil ende opp med samme problem.
Kranhåndtak med plass til etiketter er, i mine øyne, heselige og totalt uaktuelt, samme gjelder skilt man henger på krankragen.
Jeg har sett litt på magnetiske skilt, men jeg trenger ikke 100stk og vil helst ikke vente 1 måned på å få de.
Akkurat nå har jeg landet på å bare kjøpe en kritttavle og magneter med krok så jeg enkelt kan skifte den ut når den blir slitt, evt bare ha den stående oppå kjøleskapet.
Jeg antar det er mange alternativer jeg har gått glipp av og tar gjerne i mot tips til andre løsninger, og har du bilde, sleng gjerne med
Hvordan går jeg best fram for å sørge for riktig pH? Måle aktivt med pH-meter og justere skyllevannet gradvis med melkesyre underveis?Jeg tviler på at du risikerer astringens så lenge du bare sørger for at pH i skyllevannet ikke er for høy. Enig med @Glenn.
Hvor lett har du tenkt deg det der lettølet?
Flere dumme spørmål fra meg her, jeg har kjøpt 5/16"(8mm YD, 4mm ID) etter anbefaling fra bryggebutikken, de mente 2 meter var finfint. Akkurat nå holder kjøleskapet 4,6 grader, men har jo hatt døren åpen endel i dag mens jeg satt inn kranene, jeg kappet en slange på 2 meter og koblet til.
Stadig forvirra? Ikkje etter neste episode av GPT...
Er det ikke bare å justere pH på alt skyllevannet før du begynner å skylle? La oss si til 5,5? Da er du jo godt under risikogrensa for tanninekstraksjon. Jeg veit riktignok ikke om bufferkapasiteten i kjelen vil endre seg underveis i skyllinga pga. synkende sukkerinnhold, men jeg skulle ikke tru det vil dreie seg om mye.Hvordan går jeg best fram for å sørge for riktig pH? Måle aktivt med pH-meter og justere skyllevannet gradvis med melkesyre underveis?
Det er jo lett å justere skyllevannet på forhånd - men det er vel pH-en i "skyllevørteren" som er interessant, ikke pH-en i vannet i seg selv? Jeg tror jeg bare får prøve meg fram og måle.Er det ikke bare å justere pH på alt skyllevannet før du begynner å skylle? La oss si til 5,5? Da er du jo godt under risikogrensa for tanninekstraksjon. Jeg veit riktignok ikke om bufferkapasiteten i kjelen vil endre seg underveis i skyllinga pga. synkende sukkerinnhold, men jeg skulle ikke tru det vil dreie seg om mye.
Til slutt må du justere pH i vørteren før du koker, siden det vel er temmelig umulig å beregne den, men det er en annen sak. Siden den ideelt sett bør ligge på 5,2, og i alle fall ikke høyere enn 5,4, skulle det være enkelt. Jeg mener; du trenger sikkert ikke styre med noe for å heve den, men bare hive oppi litt mer syre. Eller kanskje noe kalsiumklorid/-sulfat? Jeg ser for meg at den lettvørteren der har tynt med kalsium - og andre næringsstoffer, også, for den sakens skyld.
Bare så jeg ikke misforstår: Det du gjør, er klassisk parti gyle - bare med den forskjellen at du tenker å kjøre med kontinuerlig skylling?Det er jo lett å justere skyllevannet på forhånd - men det er vel pH-en i "skyllevørteren" som er interessant, ikke pH-en i vannet i seg selv? Jeg tror jeg bare får prøve meg fram og måle.
Flere dumme spørmål fra meg her, jeg har kjøpt 5/16"(8mm YD, 4mm ID) etter anbefaling fra bryggebutikken, de mente 2 meter var finfint. Akkurat nå holder kjøleskapet 4,6 grader, men har jo hatt døren åpen endel i dag mens jeg satt inn kranene, jeg kappet en slange på 2 meter og koblet til.
Skeptisk av natur så danderte jeg bare den ene linjen først, oooog resultatet er 80% skum
Dette blir en parti gyle med batch sparge. Vanligvis brygger jeg enten no-sparge eller med så minimalt med skyllevann at jeg i praksis ikke trenger å bry meg pH og salter i skyllevannet.Bare så jeg ikke misforstår: Det du gjør, er klassisk parti gyle - bare med den forskjellen at du tenker å kjøre med kontinuerlig skylling?
Jeg driver jo riktignok med batch sparging, men jeg hiver bare 4-5 ml halvblanda forsforsyre (erfaringsbasert) oppi vannet til andre tapping. Da endrer pH fra mesken seg lite, og jeg trenger oftest ikke å justere ytterligere før jeg starter kokinga etter å ha blanda de to tappingene.
Hvis du ikke justerer vannet først, vil jo pH stige etter hvert utover i skyllinga, men jeg ser ikke at det vil skje hvis du bruker vann som allerede har fått "slått ut" bufferkapasiteten. Og så ser jeg for meg at det er litt stress å skulle holde pH under oppsikt hele tida.
Men dette er ikke noe jeg har noe erfaring med, eller har behøvd å gi inn i, sida jeg aldri gjør noe sånt.