Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har akkurat de kritt-tusjene og tok en test på mitt kjøleskap, måtte frem med skurekrem for å få fargen helt vekk 3 minutter etter påføring.

Må vel ha endel lenger med såpass store slanger? 1,5-2m funker bra på 3/16” med vesentlig trangere indre diameter.
Altså, nå er den ytre diameteren 5/16(8mm) og den indre 5/32(4mm) så i forhold til en 3/16" så skiller det 1mm. Og det er ikke bare ølbrygging som mener 2 meter 4mm ID bør være rundt 2 meter, og mange på homebrewtalk får dette til å fungere helt greit med Eva slanger på 4mm ID og nukatap kraner...
 
Sist redigert:
Prøvde nå med 3 meter, første tapping på bildet under.
IMG_20231003_223147_copy_1337x1782.jpg

Og siden jeg ikke får sove før jeg finner ut av dette, så lurer jeg på hva skruen under håndtaket er til?
Screenshot_20231003_224258.jpg
 
Mens jeg venter på at tappekranene skal komme i posten sitter jeg å funderer på hvordan jeg skal merke hva som er i kranene.

Tidliger har jeg brukt selvklebende kritttavle. Det fungerer dårlig da de blir slitte og får merker som aldri går bort og er et ork å erstatte. Jeg antar at tavlemaling vil ende opp med samme problem.

Kranhåndtak med plass til etiketter er, i mine øyne, heselige og totalt uaktuelt, samme gjelder skilt man henger på krankragen.

Jeg har sett litt på magnetiske skilt, men jeg trenger ikke 100stk og vil helst ikke vente 1 måned på å få de.

Akkurat nå har jeg landet på å bare kjøpe en kritttavle og magneter med krok så jeg enkelt kan skifte den ut når den blir slitt, evt bare ha den stående oppå kjøleskapet.

Jeg antar det er mange alternativer jeg har gått glipp av og tar gjerne i mot tips til andre løsninger, og har du bilde, sleng gjerne med :)
Jeg kjøpte supermatt svart maling og malte på et metallbrett jeg hadde liggende.
Funker fint som krittavle. Brukte permanent hvit tusj for å dele inn tavlen i passe rubrikker.
 
Jeg tviler på at du risikerer astringens så lenge du bare sørger for at pH i skyllevannet ikke er for høy. Enig med @Glenn.

Hvor lett har du tenkt deg det der lettølet:)?
Hvordan går jeg best fram for å sørge for riktig pH? Måle aktivt med pH-meter og justere skyllevannet gradvis med melkesyre underveis?
 
Flere dumme spørmål fra meg her, jeg har kjøpt 5/16"(8mm YD, 4mm ID) etter anbefaling fra bryggebutikken, de mente 2 meter var finfint. Akkurat nå holder kjøleskapet 4,6 grader, men har jo hatt døren åpen endel i dag mens jeg satt inn kranene, jeg kappet en slange på 2 meter og koblet til.

Skapene fra kegland bruker 4mm slangene og anbefaller 1,5m slange. Jeg har det i min keezer også og det funker bra det. Når shank/kran er kald. Første tapp skummer altid mye. Før alt er kaldt.

1696406088642.png
 
Hvordan går jeg best fram for å sørge for riktig pH? Måle aktivt med pH-meter og justere skyllevannet gradvis med melkesyre underveis?
Er det ikke bare å justere pH på alt skyllevannet før du begynner å skylle? La oss si til 5,5? Da er du jo godt under risikogrensa for tanninekstraksjon. Jeg veit riktignok ikke om bufferkapasiteten i kjelen vil endre seg underveis i skyllinga pga. synkende sukkerinnhold, men jeg skulle ikke tru det vil dreie seg om mye.

Til slutt må du justere pH i vørteren før du koker, siden det vel er temmelig umulig å beregne den, men det er en annen sak. Siden den ideelt sett bør ligge på 5,2, og i alle fall ikke høyere enn 5,4, skulle det være enkelt. Jeg mener; du trenger sikkert ikke styre med noe for å heve den, men bare hive oppi litt mer syre. Eller kanskje noe kalsiumklorid/-sulfat? Jeg ser for meg at den lettvørteren der har tynt med kalsium - og andre næringsstoffer, også, for den sakens skyld.
 
Sist redigert:
Er det ikke bare å justere pH på alt skyllevannet før du begynner å skylle? La oss si til 5,5? Da er du jo godt under risikogrensa for tanninekstraksjon. Jeg veit riktignok ikke om bufferkapasiteten i kjelen vil endre seg underveis i skyllinga pga. synkende sukkerinnhold, men jeg skulle ikke tru det vil dreie seg om mye.

Til slutt må du justere pH i vørteren før du koker, siden det vel er temmelig umulig å beregne den, men det er en annen sak. Siden den ideelt sett bør ligge på 5,2, og i alle fall ikke høyere enn 5,4, skulle det være enkelt. Jeg mener; du trenger sikkert ikke styre med noe for å heve den, men bare hive oppi litt mer syre. Eller kanskje noe kalsiumklorid/-sulfat? Jeg ser for meg at den lettvørteren der har tynt med kalsium - og andre næringsstoffer, også, for den sakens skyld.
Det er jo lett å justere skyllevannet på forhånd - men det er vel pH-en i "skyllevørteren" som er interessant, ikke pH-en i vannet i seg selv? Jeg tror jeg bare får prøve meg fram og måle.
 
Det er jo lett å justere skyllevannet på forhånd - men det er vel pH-en i "skyllevørteren" som er interessant, ikke pH-en i vannet i seg selv? Jeg tror jeg bare får prøve meg fram og måle.
Bare så jeg ikke misforstår: Det du gjør, er klassisk parti gyle - bare med den forskjellen at du tenker å kjøre med kontinuerlig skylling?

Jeg driver jo riktignok med batch sparging, men jeg hiver bare 4-5 ml halvblanda forsforsyre (erfaringsbasert) oppi vannet til andre tapping. Da endrer pH fra mesken seg lite, og jeg trenger oftest ikke å justere ytterligere før jeg starter kokinga etter å ha blanda de to tappingene.

Hvis du ikke justerer vannet først, vil jo pH stige etter hvert utover i skyllinga, men jeg ser ikke at det vil skje hvis du bruker vann som allerede har fått "slått ut" bufferkapasiteten. Og så ser jeg for meg at det er litt stress å skulle holde pH under oppsikt hele tida.

Men dette er ikke noe jeg har noe erfaring med, eller har behøvd å gi inn i, sida jeg aldri gjør noe sånt:).
 
Flere dumme spørmål fra meg her, jeg har kjøpt 5/16"(8mm YD, 4mm ID) etter anbefaling fra bryggebutikken, de mente 2 meter var finfint. Akkurat nå holder kjøleskapet 4,6 grader, men har jo hatt døren åpen endel i dag mens jeg satt inn kranene, jeg kappet en slange på 2 meter og koblet til.

Skeptisk av natur så danderte jeg bare den ene linjen først, oooog resultatet er 80% skum :confused:
1696414765032.png
Jeg ville handla 3/16" slange med engang kloakk, 2meter er perfekt og kan stripses pent i en kveil på innsiden av skapet.
Brewshop har disse kjekke overgangene til shank, evt kan du jo bruke en DT overgang.
Lurt at du ikke valgte sort tut på Nukatap kranene, jeg opplevde å få sorte flak i ølet mitt, lakken flasser. Kranene er topp ellers.
 
Bare så jeg ikke misforstår: Det du gjør, er klassisk parti gyle - bare med den forskjellen at du tenker å kjøre med kontinuerlig skylling?

Jeg driver jo riktignok med batch sparging, men jeg hiver bare 4-5 ml halvblanda forsforsyre (erfaringsbasert) oppi vannet til andre tapping. Da endrer pH fra mesken seg lite, og jeg trenger oftest ikke å justere ytterligere før jeg starter kokinga etter å ha blanda de to tappingene.

Hvis du ikke justerer vannet først, vil jo pH stige etter hvert utover i skyllinga, men jeg ser ikke at det vil skje hvis du bruker vann som allerede har fått "slått ut" bufferkapasiteten. Og så ser jeg for meg at det er litt stress å skulle holde pH under oppsikt hele tida.

Men dette er ikke noe jeg har noe erfaring med, eller har behøvd å gi inn i, sida jeg aldri gjør noe sånt:).
Dette blir en parti gyle med batch sparge. Vanligvis brygger jeg enten no-sparge eller med så minimalt med skyllevann at jeg i praksis ikke trenger å bry meg pH og salter i skyllevannet.

Jeg har ikke gjort akkurat dette før, derfor har jeg heller ikke noe erfaringsgrunnlag for å anslå hvor mye syre jeg skal tilsette.

Ifølge regnearket @Steinar Huneide delte, kan jeg ved å skylle med 22 liter forvente en SG på 1.013, så det kan være at jeg tilsetter noe DME i tillegg.

Jeg kan jo uansett justere pH i denne vørteren før kok, men dersom det er viktig å ha riktig pH under selve skyllingen, er det hvordan jeg beregner det jeg ikke blir klok på.

Edit: Dette er inspirasjonen:
 
Sist redigert:
Dette blir en parti gyle med batch sparge. Vanligvis brygger jeg enten no-sparge eller med så minimalt med skyllevann at jeg i praksis ikke trenger å bry meg pH og salter i skyllevannet.

Jeg har ikke gjort akkurat dette før, derfor har jeg heller ikke noe erfaringsgrunnlag for å anslå hvor mye syre jeg skal tilsette.

Ifølge regnearket @Steinar Huneide delte, kan jeg ved å skylle med 22 liter forvente en SG på 1.013, så det kan være at jeg tilsetter noe DME i tillegg.

Jeg kan jo uansett justere pH i denne vørteren før kok, men dersom det er viktig å ha riktig pH under selve skyllingen, er det hvordan jeg beregner det jeg ikke blir klok på.

Edit: Dette er inspirasjonen:
OK. Jeg beregner jo ikke noe som helst når det gjelder vannjustering, det er bare erfaringsbasert. Vannet mitt er en del hardere enn ditt, men jeg har brygga en del batcher med regnvann i sommer - bl.a de pilsene jeg hadde med på smakekvelden - og det er jo bløtere enn ditt, også:). Ut fra de erfaringene jeg gjorde der, vil jeg anta at om du bruker halvannen ml laktol i 22 ltr. skyllevann, så havner du nede på 5,2 til kok. Men dette er jo gjetning. Starter du med 1 ml, skulle du være trygg, så kan du heller justere om nødvendig. pH vil vel ikke endre seg her. Og det spiller vel egentlig ikke noen rolle om du justerer under skyllinga eller etterpå, så vidt jeg kan forstå.
 
Nettopp, antok det, men greit å være sikker :)

Jeg kjøpte supermatt svart maling og malte på et metallbrett jeg hadde liggende.
Funker fint som krittavle. Brukte permanent hvit tusj for å dele inn tavlen i passe rubrikker.
Ja har brukt kritt opptil nå selv, men ble litt ergerlig over at det etterhvert blir permanente merker så prøver ut noen andre løsninger, takk for tips :)

Skapene fra kegland bruker 4mm slangene og anbefaller 1,5m slange. Jeg har det i min keezer også og det funker bra det. Når shank/kran er kald. Første tapp skummer altid mye. Før alt er kaldt.

Vis vedlegget 64408
Ja er jo det jeg har lest og jeg har litt tro på de relativt nye EVA slangene så ville helst bruke de, ja og det faktumet at jeg allerede har kjøpt 12 meter av den :p

Kan jeg spørre hvor kaldt du får kjøleskapet ditt? For mitt ligger på 4-5 grader på "max" kjøling.

Vis vedlegget 64409
Jeg ville handla 3/16" slange med engang kloakk, 2meter er perfekt og kan stripses pent i en kveil på innsiden av skapet.
Brewshop har disse kjekke overgangene til shank, evt kan du jo bruke en DT overgang.
Lurt at du ikke valgte sort tut på Nukatap kranene, jeg opplevde å få sorte flak i ølet mitt, lakken flasser. Kranene er topp ellers.
Ja det var 3/16" slanger som var den originale planen, men så leste jeg litt om slanger og hva andre brukte rundt om i verden og det ser ut til at de fleste er veldig fornøyd med EVA slangene og den kommer ikke med 3mm ID og 8mm YD.

Så for å slippe en masse nye koblinger og overganger stolte jeg på hva ølbrygging sa og det ser ut til at de aller fleste som kjører 4mm ID og rundt 2 meter er fornøyd, selv om jeg også leser at en god del av de har temperaturen i skapene, kegeratorene osv på 2 grader og som nevnt over går ikke mitt lengre ned enn 4 grader.

Nå ble det bedre(mindre skum) utover kvelden så noen av problemene var nok at alt var nytt og varmt i tillegg til at kjøleskapet sto åpent et par timer mens jeg fikk lagd hull og satt kranene på plass, ble også litt flytting på fatene.

Når klokka var 01 tappet jeg en siste øl for kvelden og da var det helt okey, har bare 2 fat akkurat nå så jeg har en kran med 2 meter og en med 3 meter. Jeg skal prøve å tappe noen glass når gremlingsene har sovnet og se på resultatet da, bildet under er fra siste øl i går, tappet fra kranen med 2 meter slange.
IMG_20231004_005019_copy_1427x1904.jpg

Angående løsningen på å holde orden på hva som er på tapp, så fant jeg 4 løsninger som kan brukes i samarbeid med Brewfather, men det var vel egentlig bare Brewboard som var aktuell for mitt vedkommende, mest fordi de 3 andre krevde penger for å vise mer enn 3-4 kraner, men Brewboard var enkel og så helt okey ut.

Meeeen etter en sen kveld med mye søking så fant jeg ut at det er en bruker på homebrewtalk som har laget en lokal versjon som ikke krever Internett(men åpnes i nettleser) og som gjør at man kan holde orden på hvor mye som er igjen i fatene ved å enkelt trykke på fatet det tappes fra(til høyre på bilde under).

Layouten er enkel og det er ikke allverdens man kan gjøre med den, men den oppfyller flere av ønskene jeg hadde til en digital "taplist" og foreløpig kjører jeg den :)
IMG_20231004_171000_copy_1784x1337.jpg
IMG_20231004_171058_copy_1777x1332.jpg

Om noen ønsker å prøver den selv er det bare å følge linken: https://drive.google.com/file/d/14pv_ZlMXBihYTr-WzvKMu6c5NXfr6S5z/view?usp=sharing

Og igjen, tusen takk for alle de gode tipsene og den gode hjelpen som alltid er å finne her inne, kommer tilbake med resultater på kranene når kidsa har slukna :)
 
Nettopp, antok det, men greit å være sikker :)


Ja har brukt kritt opptil nå selv, men ble litt ergerlig over at det etterhvert blir permanente merker så prøver ut noen andre løsninger, takk for tips :)


Ja er jo det jeg har lest og jeg har litt tro på de relativt nye EVA slangene så ville helst bruke de, ja og det faktumet at jeg allerede har kjøpt 12 meter av den :p

Kan jeg spørre hvor kaldt du får kjøleskapet ditt? For mitt ligger på 4-5 grader på "max" kjøling.


Ja det var 3/16" slanger som var den originale planen, men så leste jeg litt om slanger og hva andre brukte rundt om i verden og det ser ut til at de fleste er veldig fornøyd med EVA slangene og den kommer ikke med 3mm ID og 8mm YD.

Så for å slippe en masse nye koblinger og overganger stolte jeg på hva ølbrygging sa og det ser ut til at de aller fleste som kjører 4mm ID og rundt 2 meter er fornøyd, selv om jeg også leser at en god del av de har temperaturen i skapene, kegeratorene osv på 2 grader og som nevnt over går ikke mitt lengre ned enn 4 grader.

Nå ble det bedre(mindre skum) utover kvelden så noen av problemene var nok at alt var nytt og varmt i tillegg til at kjøleskapet sto åpent et par timer mens jeg fikk lagd hull og satt kranene på plass, ble også litt flytting på fatene.

Når klokka var 01 tappet jeg en siste øl for kvelden og da var det helt okey, har bare 2 fat akkurat nå så jeg har en kran med 2 meter og en med 3 meter. Jeg skal prøve å tappe noen glass når gremlingsene har sovnet og se på resultatet da, bildet under er fra siste øl i går, tappet fra kranen med 2 meter slange.
Vis vedlegget 64418

Angående løsningen på å holde orden på hva som er på tapp, så fant jeg 4 løsninger som kan brukes i samarbeid med Brewfather, men det var vel egentlig bare Brewboard som var aktuell for mitt vedkommende, mest fordi de 3 andre krevde penger for å vise mer enn 3-4 kraner, men Brewboard var enkel og så helt okey ut.

Meeeen etter en sen kveld med mye søking så fant jeg ut at det er en bruker på homebrewtalk som har laget en lokal versjon som ikke krever Internett(men åpnes i nettleser) og som gjør at man kan holde orden på hvor mye som er igjen i fatene ved å enkelt trykke på fatet det tappes fra(til høyre på bilde under).

Layouten er enkel og det er ikke allverdens man kan gjøre med den, men den oppfyller flere av ønskene jeg hadde til en digital "taplist" og foreløpig kjører jeg den :)
Vis vedlegget 64419
Vis vedlegget 64420

Om noen ønsker å prøver den selv er det bare å følge linken: https://drive.google.com/file/d/14pv_ZlMXBihYTr-WzvKMu6c5NXfr6S5z/view?usp=sharing

Og igjen, tusen takk for alle de gode tipsene og den gode hjelpen som alltid er å finne her inne, kommer tilbake med resultater på kranene når kidsa har slukna :)
Og hvis du vil ha logging så selger jeg Svissflow flowmetre på finn.no :)
 
Nå har min Birger stått og ettergjæret siden Mai med en blanding av saisongjærtyper og brett kjøpt fra the mad fermentist.
Den har gått fra 1027 til 1020.
Tenker å stoppe den der.
Er det bare å koke litt vann og røre ut 1g Camden pr. 10 liter of så sprøyte det inn i fatet via gass inn ?
 
Hva er dette? Maibock satt i går. Brukte w-34/70 som var høsta fra et pilsbrygg to dager tidligere, og som fikk en kaminski-starter på morgenen. Den var treig, og oppførte seg rart. Ingen synlige tegn på at det skjedde noe, men da jeg tok en prøve av den utpå kvelden, var den kommet ned på 1.020, så jeg tenkte at den var grei, og heiv den oppi. Ingen rare lukter.

I dag tidlig var det null tegn til liv, men så, for en time sida, så det sånn ut, og da jeg kobla inn gjærlåsen, klukka det greit. Men jeg har aldri sett sånt skum før, og er rimelig mistenksom, sida starteren i går oppførte seg litt rart.

Er det noen som har sett noe lignende? Har jeg satt surøl:)? Det lukter helt fint, men det er kanskje ingen trøst?
infeksjon.jpg
 
Hva er dette? Maibock satt i går. Brukte w-34/70 som var høsta fra et pilsbrygg to dager tidligere, og som fikk en kaminski-starter på morgenen. Den var treig, og oppførte seg rart. Ingen synlige tegn på at det skjedde noe, men da jeg tok en prøve av den utpå kvelden, var den kommet ned på 1.020, så jeg tenkte at den var grei, og heiv den oppi. Ingen rare lukter.

I dag tidlig var det null tegn til liv, men så, for en time sida, så det sånn ut, og da jeg kobla inn gjærlåsen, klukka det greit. Men jeg har aldri sett sånt skum før, og er rimelig mistenksom, sida starteren i går oppførte seg litt rart.

Er det noen som har sett noe lignende? Har jeg satt surøl:)? Det lukter helt fint, men det er kanskje ingen trøst?
Vis vedlegget 64626
Skulle gjerne likt å se nærmere på det, men ser jo ikke helt lovende ut ved første øyekast.
 
Skulle gjerne likt å se nærmere på det, men ser jo ikke helt lovende ut ved første øyekast.
Nei, det ser jo ut som en forvokst versjon av noe du forventer å finne i ei petriskål:). Og det er ikke sånn jeg har sett skum begynne å danne seg tidligere.

Men nå har det utvikla seg til et helt normalt skum, så da håper jeg det bare var ... vel jeg veit ikke helt hva. Og det er jo ikke noe annet å gjøre enn å vente og se.

Jeg har tilbrakt dagen med å rydde opp i forekomsten av mer eller mindre udrikkelige brygg i kjeller'n - sånt som bare har blitt stående fordi det alltid har vært noe bedre å finne. Så jeg er god på å helle ut dårlig øl:).
 
Tilbake
Topp