Tråden for dumme spørsmål.

Har ett spørsmål ang Melkebakterie Jeg har tilgang på ett fjøs der det ikke har vært kyr siden 86. I senere år er det laga festlokale inne i fjøset og ett kjøkken i melkerommet. Spørsmålet er: Hvor lenge kan melkebakterier leve i slike bygg ?
Dette fjøset hadde vært suverent for min brygging så bærer jeg bare vørten inn i huset etterpå for gjæring.
Så lenge du har over 10 IBU så trives ikke melkesyrebakterier i ølet. Lactobacillus finnes også naturlig i skallet på malten vi bruker i ølbrygginga. Vil nok tro at det er større sjanse for å få ubudne gjester i gjæringsbøtta fra maltstøvet enn noe fra den gang det var drift der.
 
Så lenge du har over 10 IBU så trives ikke melkesyrebakterier i ølet. Lactobacillus finnes også naturlig i skallet på malten vi bruker i ølbrygginga. Vil nok tro at det er større sjanse for å få ubudne gjester i gjæringsbøtta fra maltstøvet enn noe fra den gang det var drift der.
Men når jeg bærer vørtern inn i huset i tett gjærdunk skulle ikke det by på noe risiko ?
 
Hvordan er det mulig å ha 17 liter vørter i kjelen ved kokeslutt, men kun ende opp med 14,5 liter i bøtta når det også er mindre enn 1 liter trub?
 
Hvordan er det mulig å ha 17 liter vørter i kjelen ved kokeslutt, men kun ende opp med 14,5 liter i bøtta når det også er mindre enn 1 liter trub?
Vann utvider seg ved høyere temperaturer. Tror det er 4% ved koking. Mangler fortsatt en god liter. Har du sjekket at målene på gjæringskar og gryta stemmer?
 
Jeg fikk plutselig lyst til å helle alle gamle stouts jeg er så måte fornøyd med over på et purget fat og tilsette lønnesirup og kaffe. Hva tror dere om den ideen?
Nei ikke gjør det!:eek:
Gi dem tid, og om det heller ikke hjelper, så ville jeg seriøst vurdert en dunk/tønne for eddikproduksjon.
Det kan være en verdig vei for øl som ikke oppfører seg:rolleyes:
 
Gammel gjær, Imperial triple double, best før mai 23. Stått på rører i 18 timer. Bare å gi opp når den ser sånn ut?20231112_085957.jpg
 
Gammel gjær, Imperial triple double, best før mai 23. Stått på rører i 18 timer. Bare å gi opp når den ser sånn ut?Vis vedlegget 65044
Nei, la den holde på.

Er det best før, eller produksjonsdato? Det er den siste som står på posen. Jeg hadde nettopp en av samme (B48), med produksjonsdato i mai i år, som brukte et par døgn på å komme skikkelig i gang. Den har seinere utfolda seg særdeles livlig i en dunk med dubbel:).
 
Nei, la den holde på.

Er det best før, eller produksjonsdato? Det er den siste som står på posen. Jeg hadde nettopp en av samme (B48), med produksjonsdato i mai i år, som brukte et par døgn på å komme skikkelig i gang. Den har seinere utfolda seg særdeles livlig i en dunk med dubbel:).
Et lite tillegg: En sending med gjær fra Imperial var blitt stående uten kjøling før Strømmen fikk henta den, så de plasserte disse i en egen eske. Det var vel redusert pris - eller de bare ga dem bort; jeg husker ikke.

Normalt ville jeg venta at en Imperial-pose som var 6 måneder gammel ikke var noe problem. Disse er nok litt svekka, men funker altså helt fint om en bare gir dem tid. Eller de har gjort det for meg, i alle fall. Jeg hadde ikke satsa alt på at en sånn pose var ok, og jeg ville i alle fall ikke helt posen rett i brygget, for det er ganske stor forskjell mellom gjærtyper på hvor godt de tåler lagring, men har du back-up i form av annen gjær, er det greit å prøve å sette en starter. Jeg hadde rikelig med Abbaye-slurry (Chimay), men syntes det var greit å sjekke om jeg fikk liv i B48 (Westmalle), som jeg egentlig fortrekker. (Den gir mindre fenoler, og sjøl om Norbrygg vil ha fenoler, synes jeg det er greit at det ikke er så mye av dem:).)
 
Nei, la den holde på.

Er det best før, eller produksjonsdato? Det er den siste som står på posen. Jeg hadde nettopp en av samme (B48), med produksjonsdato i mai i år, som brukte et par døgn på å komme skikkelig i gang. Den har seinere utfolda seg særdeles livlig i en dunk med dubbel:).
Best før. Ok, da spinner den videre.
 
Siden vi nå er i tråden for dumme spørsmål og man snakker om ferskgjær det så vidt er liv i. Hvordan veit man at denne som @Tor. jobber med nå har et godt utgangspunkt for å lage nok gjær av samme kvalitet nå om den livner til, som da pakken var ny? Vil en kultivering av nesten død gjær måtte gå gjennom så mye formering at egenskapene til den opprinnelige gjæren mistes litt på veien, eller er det ingen fare for det?
 
Tilbake
Topp