Tråden for dumme spørsmål.

Er du sikker på at sukkerlaken blei blanda ordentlig ut? Det kan være at du har fått mer i noen flasker og mindre i andre - og det kan eventuelt være litt skummelt.
Sikker er jeg jo ikke, men jeg har gjort slik jeg pleier. Stikker om til bunnen av nytt kar hvor sukkerlaken ligger klar, og rører litt innimellom.
Har åpnet tre flasker nå, og alle er like.

Ser det er kveik som følger med ølsettet. Ikke alltid like lett å få "mett kveik" til å ete sukkerlake er min erfaring. Voss gjæres jo på 35+ så kanskje badgulvet et par dager vil ha noe for seg. Romtemperatur blir kanskje for lavt for denne gjæren.
Jeg gjæret den 14 dager i romtemperatur (det sto som et alternativ i oppskriften), dvs. inni gjæringskaret var det jo litt varmere (24-25), og hadde den deretter 14 dager til karbonering på samme sted. Kan selvsagt forsøke en plass som er noen grader varmere nå, og se om det hjelper noe.
 
Sikker er jeg jo ikke, men jeg har gjort slik jeg pleier. Stikker om til bunnen av nytt kar hvor sukkerlaken ligger klar, og rører litt innimellom.
Har åpnet tre flasker nå, og alle er like.


Jeg gjæret den 14 dager i romtemperatur (det sto som et alternativ i oppskriften), dvs. inni gjæringskaret var det jo litt varmere (24-25), og hadde den deretter 14 dager til karbonering på samme sted. Kan selvsagt forsøke en plass som er noen grader varmere nå, og se om det hjelper noe.
Da høres det jo trygt ut. Men måtte nesten spørre:).

Er ølet søtere enn det skal være? (Det skal kanskje ha en viss sødme?)
 
Hei, jeg har en fermentor hvor kjøleelementet har streiket, og nå står 40+ liter med pils, S-23-gjær, på 24 grader på tredje døgnet. Helt krise, eller er det håp om at det kan drikkes? (Nytt kjølelelement er på vei i posten.)
 
Hei, jeg har en fermentor hvor kjøleelementet har streiket, og nå står 40+ liter med pils, S-23-gjær, på 24 grader på tredje døgnet. Helt krise, eller er det håp om at det kan drikkes? (Nytt kjølelelement er på vei i posten.)
Hvor langt ut i gjæringsprosessen var du da dette skjedde?
 
Da er det vel ikke mye håp, men jeg ville jo gjort det ferdig å smakt. All teori sier vel at dette har gått veldig dårlig, men så var det dette med teori og praksis da … Tvi-tvi :)
Jeg var redd for det, ja. Jeg får se om jeg gir det en sjans eller om jeg hiver det ut og prøver på nytt med ny kjøler, har ikke gjæringskar til begge.
 
Er på slike dager man skulle hatt en spunding-valve og hivd seg rundt å trykkfermentert fra start. Da hadde nok ølet blitt drikkanes.
 
Tenker at dersom @SteinJS hadde visst at kjøle-elementet var ødelagt fra start, hadde han truffet noen tiltak som hadde reddet ølet. Hjelper ikke med spunding-valve etter tre dager :)
Det er nok sant. (Det ironiske er at jeg kjøpte en Fermzilla Allrounder for nettopp trykkgjæring rett før helgen, så jeg kunne gjort det. Nå ble den heller brukt til en Amber X-mas, den gjæres med US-05 som jeg tror er en grei nybegynner-gjær for gjæring under trykk.)
 
Nei etter tre dager er toget gått, men skulle hatt en Tilt da så han hadde hatt muligheten til å sett at tempen var feil tidligere.
 
Jeg har skaffa meg et lite kjøleskap som får under kjøkkenbenken til å ha ølfat i. Ulempa er at det bare går ett av mine 18-litre i det, de er vel litt mer stuttjukke enn 19-literne tror jeg (er det forresten noen som veit diameteren på 19-literne?).

Jeg tenkte jeg kunne spikke bort den plasten som holder hylleplatene, siden jeg uansett ikke har bruk for disse, og da forhåpentligvis få nok plass til å få inn to fat. Er det noen som har erfaring med den slags mishandling av kjøleskap?Snapchat-596502180.jpg
 
Jeg har skaffa meg et lite kjøleskap som får under kjøkkenbenken til å ha ølfat i. Ulempa er at det bare går ett av mine 18-litre i det, de er vel litt mer stuttjukke enn 19-literne tror jeg (er det forresten noen som veit diameteren på 19-literne?).

Jeg tenkte jeg kunne spikke bort den plasten som holder hylleplatene, siden jeg uansett ikke har bruk for disse, og da forhåpentligvis få nok plass til å få inn to fat. Er det noen som har erfaring med den slags mishandling av kjøleskap?Vis vedlegget 65298

Jeg har litt samme problemet i mitt, kan du plassere de litt på tvers" så de ikke tar opp like mye i bredden?
 
Husk at 19 literne kommer i forskjellige dimensjoner de også. Jeg hadde tidligere noen 19 litere som var noen cm lavere og litt bredere og de passet ikke i bredden i mitt kjøleskap. Oppgraderte til de nyere AEB, de står oppgitt til 22 cm bredde hos Brewshop og 63,5 cm høyde. Kan stemme det, vanskelig å møle eksakt da det bredeste er gummikanten noen cm opp på fatet. Nesten så de ser nærmere 21,5 cm ut.

Hos meg la jeg en planke så den lille kanten på gummien ikke traff kanten på det andre fatet hvis jeg skulle ha en ny og gammel type 19 l fat i det trange kjøleskapet. Tror det var i 2020 jeg oppdaterte litt på fatsiden, så har du AEB fat etter det så er det vel av den smale typen.
 
Sist redigert:
Ca 21.5 på smale cornies. Tror de kalles NC. 17 cm på minifat. Også kan du tyne inn en bag-in-box med real ale. Trenger bare en håndpumpe.
 
Tilbake
Topp