Tråden for dumme spørsmål.

For all del. Husfreden må bevares. Men den beste løsningen er å brygge så godt øl at den bedre halvdel gir deg frie tøyler og stiller seg opp på sidelinja og heier deg fram:). Du kan jo også peke på at familieøkonomien har godt av dette.

Dette funker selvfølgelig bare hvis du ikke har vært så dum at du har alliert deg med en vinelsker eller et avholdsmenneske. Da må du nok ty til slike gufne, sanitære knep, og ellers krype som best du kan:).


Du har så absolutt rett og jeg så humoren i innlegget ditt altså :)

Men jeg er ikke fult så heldig på de punktene dine heler, ikke er hun avholds meeeen det går kun i drinker på henne!

Men hun lar meg få holde på så jeg er glad for det og hadde vel fått lov til å gjæret uten denne saken jeg har spurt etter også, men hun blir nok mer glad om jeg får bort lukten under gjæringen! Og det vil nok på sikt bare gagne meg også :)
 
I går lagde jeg en starter og lurer på om jeg feilet litt. Hadde kjøpt inn to rør på onsdag med fersk gjær å satt i kjøleskapet. I går tok jeg de ut litt sent, så satte de ved panelovnen i stua. Glemte de litt og når jeg hentet de, så var de varm. Ovnen sto på 23 grader men gir fra seg litt mer.
Er vant til at det kommer en del skum øverst i starteren ved bruk av magnetrører, men i dag tidlig når jeg sjekket så var det ingenting. bare litt på kantene.
Skal brygge på søndag, så lurer på om jeg skal kjøpe inn to nye rør i dag om de har på butikken.
drepte jeg gjæra med temperaturen eller kan det gå greit?
 
Gjæren tåler temperaturer opp mot rundt 40 grader uten problem, men noe særlig over det hadde jeg blitt skeptisk til. Du kan måle SG i starter og se om den har gjæret ut. :)
 
Det kan være at gjæren har lang "lag time", at det tar lenger tid før den setter skikkelig i gang. Som kontorstol (lol) over meg sier, gjæren tåler opp mot 40 grader. =)
 
Du kan måle SG i starter og se om den har gjæret ut
Enda et dumt spørsmål. Hvordan SG skal den ha. Prøvde å lage en starter til OG på 1.099
Vis vedlegget
Som dere ser så er det mer futt i den nå enn i dag tidlig, men de andre gangene har skummet stått en eller to cm og det er ganske fort etter jeg satt den. Den har stått i 18 timer nå.
Bare satse på den eller sette ny?
 
Sist redigert:
En starter bør være rundt OG 1,040. Det er i dette skiktet at celleveksten er størst. 100g DME per liter vann gir ca denne verdien.
 
En starter bør være rundt OG 1,040. Det er i dette skiktet at celleveksten er størst. 100g DME per liter vann gir ca denne verdien.
Det var det jeg prøvde meg på, men har målt i dag og får 1.010.
Burde jeg bare kaste det og prøve meg på ett rør med WLP005 rett oppi istedenfor?
 
Hei. Holder på med mitt andre brygg (BIAB). Jeg har mesket med 23 liter vann, skyllt med 5 liter og skal altså ende opp på 28 liter. Akkurat nå står baggen på en rist over kjelen og drypper fra seg. Det er totalt 20 liter i kjelen nå, og det drypper skjeldent fra baggen. Altså ligger det ca. 8 liter igjen i kornet. Noen som har ett tips til hvordan jeg skal få ut alt? Mener på jeg har lest ett sted at man ikke skal presse på bagen for å få ut alt vannet, stemmer dette?
 
Du har nok ikkje tatt med dei liter med veske som er att i meske. Dette er normalt 1.25 liter per kg. Så skal du få 25 liter til koking må du plusse på med meir vann. Skylle meir. Eller berre vere fornøgde med mengda denne gangen.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Skal brygge denne belgiske trippelen nesten helg. Bør jeg tilsette sukkeret ved slutten av koketiden, eller blande ut denne etter stormgjæringen? Har lest begge deler. Bonusspørmål: Har lest at belgisk trippel skal lagres lenge. Er dette nødvendig, og i så fall hvor lenge? :)
 
Aner ikke hva som er riktig. Jeg slengte i sukkeret i min golden ale ved 10 min gjenstående koking. Har tilsynelatende fungert helt fint, i alle fall.
 
Det er vel for å gi gjæren bedre arbeidsforhold man tilsetter sukker på slutten av stormgjæringen.
Har selv gjort det når forventet styrke nermer seg 10%.
 
Skal brygge denne belgiske trippelen nesten helg. Bør jeg tilsette sukkeret ved slutten av koketiden, eller blande ut denne etter stormgjæringen? Har lest begge deler. Bonusspørmål: Har lest at belgisk trippel skal lagres lenge. Er dette nødvendig, og i så fall hvor lenge? :)
Alle øl med høy alkoholprosent skal lagres lenge for at smakene skal sette seg. Hva som er lenge er vel et ganske vidt begrep, men ihvertfall 2 måneder tenker jeg.
Jeg tror heller ikke det er noe forskjell om du tilsetter sukkeret på slutten av kokingen eller etter stormgjæringen. Jeg tror jeg ville hatt det i på slutten av koketiden.
 
Det er vel for å gi gjæren bedre arbeidsforhold man tilsetter sukker på slutten av stormgjæringen.
Har selv gjort det når forventet styrke nermer seg 10%.

Dette kan vel utnyttes til å brygge veldig sterke øl: http://byo.com/hops/item/51-21-alcohol-all-grain-beer

Det sentrale er dette: "By adding fresh wort every time the main fermentation subsides, the gravity of the fermenting wort will remain relatively low. This was intended to allow the yeast to work in a less stressful environment than a standard high-gravity fermentation (when the yeast has to deal with all of the high-gravity wort at once)." Kan sikkert brukes i mindre ekstreme prosjekter enn det som omtales i artikkelen:).
 
Hei.

Har akkurat satt første ølen til gjæring. Har brukt en grainfather, og gjæren ble ikke tilsatt før ca. 15 timer etter vørteren var tappet.
Vi bruker oppskriften Jule Ale, og lurer på hvordan stadie vi nå skal tilsette sukker?
Har fått beskjed om at det skal være 6g sukker/liter, men husker ikke når det skulle tilsettes.

Takk for svar.
 
Når dere skal flaske, om ca to uker, etter endt gjæring.

Dette sukkeret skal da ikke i gjæringskaret, men havne på flasker sammen med ølen.
 
Ok. Takk for svar.

Hvordan gjør du dette i praksis? Tilsetter du det med en liten sprøyte e.l.? Vi brygger et jule ale, det skal gjære i 28 dager.
 
Tilbake
Topp