Tråden for dumme spørsmål.

Heisann! Tenkte å lage en wit eller weissbier, som jeg har lyst til å dele opp før gjæring eller eventuelt sekundærgjæring. Feks rundt 20 liter delt i 3-4 kar og trikse litt forskjellig med tilsetninger som frukt og bær. Er det noen som kan anbefale en oppskrift som jeg kan bruke som utgangspunkt? Kikket litt i denne tråden, og tenkte at den muligens kan gjøre susen. Angående priming, er denne kalkulatoren pålitelig?
 
Holder det å gjære en belgisk trippel med OG = 1.071 i to uker?

To uker er vel ikke umulig hvis du bruker en rask gjærtype, men hvorfor så travelt? Sterke belgiske øl har veldig godt av å lagres en stund, så jeg ville ikke stresset med å få det på flasker. Hvis du allerede har brygget er det bare en ting å gjøre: sjekke SG ;)
 
Aner ikke. Men hvis du legger det kalibrerte termometeret mot overflaten av gjæringskaret og taper litt bobleplast rundt er det det beste ;)
 
Angående gjæringstemperatur. Hva bør jeg stole på av "stripstermometer" på gjæringskaret som viser 17 grader, og et kalibrert termometer som står ved siden av gjæringskaret som viser 19 grader?
Min erfaring med stripene mine er at de ligger litt under korrekt temperatur, en kvart til en halv grad, kanskje. Mulig at de påvirkes litt av romtemperaturen, som jo gjerne er noe lavere så lenge gjæringen pågår - og det er vel da jeg har vært mest opptatt av å sjekke.
 
Nå målte jeg SG = 1.010 i en belgisk trippel med OG = 1.071 etter en uke. Holder det da med en uke til, eller bør jeg la den stå to?
 
Spm om gjærstarter.

Skal gå over til å brygge 50l batcher nå. Hver batch blir delt på 2 gjæringskar.

Skal jeg bare lage en starter beregnet på 50l, og dele den på f.eks 2 laboratorieflasker før jeg setter den i kjøleskapet?

Eller hvordan synes dere det er enklest å gjøre det?
 
Kort innpå, har fire pakker wyeast 2042 danish lager jeg skal bruke i en starter. Trenger jeg virkelig å smekke alle fire?
 
Etter koking av vørter og tilsetning av humle, skal hele kjelen i gjæringskaret, eller skal man fjerne grumset? Vil det ene eller andre ha påvirkning på smak?
 
Hei.

Har satt et ekstrakt ale.

Og var på 1050
Og forventet gravity var 1012.
Sg er nå 1012.

På pakken sto det at det skulle stå til gjæring i 4 dager.
Har latt det stå en uke nå.
Er det fordelaktig å la det stå lengre eller er det like greit å bare tappe nå?

Sg har vært lik to dager på rad nå.
 
Hvilken gjær er det snakk om? Tørr eller fersk? Har erfart at gjæren trenger tid til å rydde opp etter seg. Du kan mest sannsynlig trygt la den stå noen dager til.
 
Normalt å la det stå ca 14 dager. Hvis ventetiden blir lang og det passer med øltype kan du jo tørrhumle det.
Da frister det ikke å tappe før humla har gjort jobben sin :)
 
Har et spørsmål jeg også.
Lager kanskje en mild og vil da gjøre det enkelt.
Hvor mye vann kan jeg bruke pr kg malt når jeg mesker?
Tenker å bruke mye, 5-6 liter pr kg, og ikke skylle. Allt vannet som brukes er med fra start av.
Kan jeg få effektivitet på 45-50% på den måten med f eks 67C en times tid?
 
Der er tørr gjær det er snakk om.
Har ikke humle for hånden desverre. Hvis jeg skulle humlet det. Hvor mye og hva slags humle egner seg til tørrhumling?
Er 23l smugglers ale jeg har satt.
 
Tørr eller fersk gjær tror jeg betyr lite. All gjær blir våt i karet.
Mange humletyper brukes til tørrhumling. Smugglers ale sier meg ikke noe.
Vet du hvilken humle du har brukt?
 
Det er et ferdig kit fra muntons. . Maltsirupen er allerede humlet.
Er i oppstartsfasen enda. Har satt 2 extrakt kitt bare. Tenker å investere i biab etterhvert. Det virker som en grei plass å begynne med maltbrygging.
 
Tilbake
Topp