Tråden for dumme spørsmål.

Jeg tapper bare rett fra krana uten omstikking eller sekundær, forstår ikke at ikke flere gjør det samme

Som Håvard skriver, det er sjelden mer bunnfall enn høyden på kranen

Får alltid superklar øl
 
Du gjør det litt motsatt ift normalen? Gjærer i kar med kran og stikker om ved flasking til kar uten kran?
Det er ulike måter å gjøre dette på. Det som er viktig etter at gjæringa er godt i gang er å få minst mulig oksygen i ølet. Uansett hvilken metode du bruker. Gjæring i kar med kran er det flere som gjør. De som har fått lekkasje under gjæringa slutter ofte med kran i gjæringskaret.
Ikke hell over, da får du inn mye oksygen.

Helt ärlig så er jeg såpass ny på dette at jeg ikke har noen "måte" å gjöre dette på.. Da bruker jeg hevert rett over i flaske da eller?
 
Jeg tapper bare rett fra krana uten omstikking eller sekundær, forstår ikke at ikke flere gjør det samme
Til flaske eller fat? Jeg bruker bare flasker, og ettersom jeg karbonerer med sukkerlake stikker jeg om for å blande, hadde det ikke vært for det (f.eks. om jeg brukte fat eller karboneringsdrops) hadde jeg nok gjort det samme.
 
Jeg gjorde et lite eksperiment(eller var lat), forrige gang jeg hadde en liten slump til overs ved fating og mangla karboneringsdrops. Tok sukker rett fra pakka, og målte opp ca riktig mengde, brukte ett A4 ark og sendte sukkeret i bunnen av flaska før jeg fylte saison i flaskene. 3 X 0,33 flasket desember 2015. Åpnet den ene i går. Perfekt karbonert og ingen tegn til infeksjon. Anbefales selvfølgelig ikke, men støtter i hvert fall karboneringsdrops. Det går så fint atte.
 
Ved hvilken temperatur vil det stå?
Rundt to/tre uker for overgjæret øl og fire for undergjæret er "normal" tid.
Men jeg og flere med meg har hatt øl stående noen uker mer enn dette uten at det er blitt ødelagt.
Sett det kjølig etter det er ferdig hvis det skal stå unormalt lenge.
 
Ved hvilken temperatur vil det stå?
Rundt to/tre uker for overgjæret øl og fire for undergjæret er "normal" tid.
Men jeg og flere med meg har hatt øl stående noen uker mer enn dette uten at det er blitt ødelagt.
Sett det kjølig etter det er ferdig hvis det skal stå unormalt lenge.
okey blir vell stående på en 20 grader tenkte det skulle få stå 4 uker det er en pale ale
 
Vil man merke forskjell på å bruke gjærnæring, dersom man ikke bruker oksygen? Vil man få kjappere og økt aktivitet under gjæringen?
 
Vil man merke forskjell på å bruke gjærnæring, dersom man ikke bruker oksygen? Vil man få kjappere og økt aktivitet under gjæringen?

Jeg synes hvertfall personlig gjæringen starter raskere etter jeg begynte med gjærnæring, har ikke kommet så langt at jeg har fått meg oksygen sett enda.
 
Brygget for litt siden en Belgisk dobbel fra olbrygging.no.

Smakte på den etter en uke på flaske (som er veldig tidlig) og den var meget skarp i smaken. Leser i oppskriften at den skal stå på flaske 2 uker før den settes kjølig. Hvis jeg leser i boken min og finner en lignende oppskrift så skal den i boken stå 7 uker på flaske. Har også lest meg frem til at sterkøl skal stå ganske lenge på flaske.

Er det slik at smaken kan bli mildere og bedre hvis dette ølet kan stå lenger på flaske eller er det slik at en sterk øl er skarp i smaken?

Har prøvd å lese litt rundt dette og ser at smaken forandrer seg når ølet står på flasker, men er usikker på hvor mye det kan gi. Håper på at dette ølet kan bli drikkbart med tiden. Er det noe jeg bør gjøre iforhold til temperatur? Flaskene står nå i ca 20 grader.


Ølet ble flasket 12/3 så det har nå stått på flakse i 3 uker. Har ikke smakt på det nå som det har stått litt lenger.
 
En belgisk dobbel er en typisk øl som har godt av modning og noe lagring. Maltrike og alkoholsterke øl. Med lagring vil du se at noe av alkoholvarmen avtar, og at noe av bitterheten blir avrundet. La flaskene stå i 2-3 uker på 20 grader sånn at flaskene blir karbonert, deretter kan du sette dem i kjelleren. Optimal temperatur er vel rundt 10-12-14 grader, rundt der. Avhengig av hvor lenge du lagrer ølen så vil noen smaker dukke opp og andre igjen vil bli borte. Noen usmaker kan lagres vekk, mens andre kan ikke. Dersom du har vært uforsiktig under tapping og fått blandet inn (for mye) oksygen vil du kunne få et oksidasjonspreg på ølet. Det vil være hint av våt papp, o.l. Noen andre øl derimot kan ha godt av noe oksidering, barleywines utvikler gjerne sherry-preg som følge av oksidering.
Imperial stouts, barley wines, belgiske sterkøl, old ale, er alle alkoholsterke øl som vil utvikle seg og bli bedre med tiden.
Kunne ha skrevet ganske mye her men for å svare kort på spørsmålet ditt: Ja, det blir mildere og bedre når det står lenger på flaske. Husk at din har bare stått en uke nå, og den har nettopp gjennomgått en sekundær gjæringsprosess inni flaska,med de smakene og usmakene som kommer fra det. La gjæren få "rydde opp etter seg" inni flaska, og gi den noen uker før du smaker neste gang. Jeg vil tro du får en helt annen opplevelse :)
Klikk linken for en graf fra denne artikkelen som viser hvordan smaker i øl endrer seg med lagring over tid (obs, vitenskapelig artikkel for spesielt interesserte):
http://depa.fquim.unam.mx/amyd/archivero/GRUPO8_25544.pdf
upload_2016-1-15_10-39-54-png.22692
 
Sist redigert:
En belgisk dobbel er en typisk øl som har godt av modning og noe lagring. Maltrike og alkoholsterke øl. Med lagring vil du se at noe av alkoholvarmen avtar, og at noe av bitterheten blir avrundet. La flaskene stå i 2-3 uker på 20 grader sånn at flaskene blir karbonert, deretter kan du sette dem i kjelleren. Optimal temperatur er vel rundt 10-12-14 grader, rundt der. Avhengig av hvor lenge du lagrer ølen så vil noen smaker dukke opp og andre igjen vil bli borte. Noen usmaker kan lagres vekk, mens andre kan ikke. Dersom du har vært uforsiktig under tapping og fått blandet inn (for mye) oksygen vil du kunne få et oksidasjonspreg på ølet. Det vil være hint av våt papp, o.l. Noen andre øl derimot kan ha godt av noe oksidering, barleywines utvikler gjerne sherry-preg som følge av oksidering.
Imperial stouts, barley wines, belgiske sterkøl, old ale, er alle alkoholsterke øl som vil utvikle seg og bli bedre med tiden.
Kunne ha skrevet ganske mye her men for å svare kort på spørsmålet ditt: Ja, det blir mildere og bedre når det står lenger på flaske. Husk at din har bare stått en uke nå, og den har nettopp gjennomgått en sekundær gjæringsprosess inni flaska,med de smakene og usmakene som kommer fra det. La gjæren få "rydde opp etter seg" inni flaska, og gi den noen uker før du smaker neste gang. Jeg vil tro du får en helt annen opplevelse :)
Klikk linken for en graf fra denne artikkelen som viser hvordan smaker i øl endrer seg med lagring over tid (obs, vitenskapelig artikkel for spesielt interesserte):
http://depa.fquim.unam.mx/amyd/archivero/GRUPO8_25544.pdf
upload_2016-1-15_10-39-54-png.22692



Takk for utfyllende svar.

Har lest at Dubbel/Dobbel gjæres 2 ganger. Forstår det slik på deg og det jeg har lest tidligere at gjæring nr. 2 foregår i flasken. Vi har ikke tilsatt noe i flaskene og det stod heller ikke noe om det i oppskriften. Er det noe med gjæret i første prosessen som "legger igjen" noe slik at ølet kan gjære videre på flaskene?

Ølet vårt har stått 3 uker på flasker. Datoen jeg skrev over er dagen vi tappet ølet over på flasker etter 2 uker gjæringstid i bøtten. Ølet mitt står i kjelleren som holder 20 grader (har varmeovn der), men jeg har en gang som er kaldere. Er det slik at det er lurt å flytte ølet opp i gangen nå som det har stått 3 uker i 20 grader?
 
Brygger med biab oppsett. Tenkte prøve med batch skylling.
Om jeg tar hele posen over i et gjæringskar med skyllevann som holder 78grader. Blir det korrekt da. Eller skal hele greia holde 78grader etter at posen med maltet er tilsatt? Og ca hvor lenge er det anbefalt å skylle på denne måten?

Sliter nemlig med å holde jevn temperatur på skyllevannet når jeg skal helle det over malten etter at den er heist opp av kjelen. Derfor tenkte jeg det var lettere å løfte hele posen over i nytt vann med rett temp og så sette lokk på.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Har jeg misforstått cold-crash? Etter dunken er ferdig gjæret har vi satt den kald (CC) før omstikk til nytt kar så tappet på flasker. Er dette riktig? Fikk plutselig en følelse at man skal CC etter omstikk? Eller kan man gjøre begge deler? CC en dag før omstikk og en dag etter.?
 
CC for å felle ut partikler raskere. Dette gjøres vanligvis i slutten av gjæringsprosessen. Dersom du tilsetter sukkerlake i kar, gjør du dette før omstikk. Jeg stikker ikke om og CC før jeg tapper på fat.
 
Hjelpe!
Har jeg fått en infeksjon i pilsen.
Den ble tappet for 6 uker siden, karboner med Coopers drops i 2 uke ved rom temperatur. Derett lagret kalt. Den slutter ikke å boble når jeg heller den i glasset, og skummer som bar fy litt metallisk smak også!
 
Tilbake
Topp