Finn Berger
Moderator
Satte i går kveld en starter på saisongjær, som var litt gammel. 4 måneder, og dette er av de tidligere røra deres. Altså ikke PurePitch. I føle kalkulator var viabiliteten 39 %. En del erfaring har vel vist at de generelt overlever noe bedre enn hva kalkulatorene beregner. I alle fall, jeg satte 2 liter starter på en magnetrører, med gjærnæring. Den har vst aktivitet, men relativt moderat. Skumdannelse, men på ingen måte krausen. Det lukter gjær, og den smaker gjær og litt surt, men fortsatt noe sødme. Så den har åpenbart ikke klart å komme seg helt.
Er det høl i hue og pitche denne, og satse på at det blir bra? Eller er det innafor? Har noe hveteølgjær liggende, som egentlig er til juleølet. Kan bruke det som en nødløsning.
Jeg har hatt noen mislykkede forsøk på å få liv i gammel gjær på starter, og er redd jeg må si at det der høres ganske likt ut.
Nå kan det jo ta tid før den kommer i gang når den er gammel, men er den søt, har det antakelig ikke skjedd noe. Skum blir det jo gjerne uansett, men er du sikker på at det var gjærskum?
Jeg ville i alle fall ikke pitchet den nå. Sjekk SG, så ser du om det er håp.
edit: Finnes de røra fremdeles? Sikker på at den ikke er 1 år og 4 måneder gammel