Helt enig. Og bare for å presisere: Det er variasjoner innenfor rimelighetens grenser jeg snakker om. Hvis ikke all malten blir knust, hjelper det selvfølgelig ikke å forlenge mesketiden.
Om man ikke er god til å vurdere den knuste malten, kan det jo hjelpe å vite innstillingen den er malt på. Men det burde ikke være så vanskelig å lære av erfaring her, hvis en bare studerer malten en skal meske med litt grundig et par ganger.
Man kan ikke "oversette" kverningsgrad, som i valseåpning mellom forskjellige møller. Jeg synes knusing av malt er en liten kunst. Her om dagen så knuste jeg ca 15 kg malt igjen for å se hva variasjoner på hastighet og "gap", har å si, og det er stor forskjell.
Det er tre variabler som jeg regner med. Det er diameter på valsene, hastighet på kverningen, og valseåpning. Det er en symbiose mellom de tre. Så hvis noen sier "kvern på 1,2mm", så sier det meg ingenting da to av variablene uteblir. Hvis man kverner på f.eks 0.8mm så kan det bli stuck mash, eller ikke stuck mash, hvis man bare varierer hastigheten,