Tråden for dumme spørsmål.

2,3-butanedion er det samme som diacetyl, er det ikke? Det bryggerimesteren smakte, var vel den samlede effekten av de to VDK'ene? Eller skilte han dem?

Siden det vi kaller diacetyl-rast også reduserer 2,3-pentanedione (se denne lenken), som Miguel sier, skulle vi kanskje egentlig snakke om en VDK-rast?

Du sier at diacetyl har en karamellaktig smak. Det er interessant. Jeg har alltid jaktet intenst på kunstsmør-/butterscotchsmak, som er den vanlige karakteristikken, og har aldri klart å finne det, så jeg har konkludert med at jeg er ufølsom for stoffet. Men kanskje jeg skal lete etter karamell i stedet:)?

Om 2,3-pentanedion står det i Fix, Principles of Brewing Science: "The other ketone (det første er diacetyl) of interest is 2,3-pentanedione, which together with diacetyl forms a beer's vicinal diketones (VDK, aromatic volatile compounds). The flavoring threshold of 2,3-pentanedione is a tenth the strength of diacetyl, and it is rarely an important beer constituent. However, there are well-known Belgian ales that fully display the "honey-flavor" characteristics assciated with these ketones." (s.118)

@Miguel : Siden du kjenner denne honningsmaken i lyse lagere, og skiller den fra diacetyl, er du antakelig temmelig følsom for akkurat dette stoffet. Hva med de belgiske alene, kjenner du det samme der?

Var det forresten denne honningsmaken du snakket om tidligere en gang som en effekt av wienermalt, også?

Ja det var den honningsmaken jeg mente i viennamaltet, som rett og slett viste seg å være utålmodig brygger.

Den honningsmaken er vidt forskjellig fra diacetyl synes jeg.
 
Ja det var den honningsmaken jeg mente i viennamaltet, som rett og slett viste seg å være utålmodig brygger.

Den honningsmaken er vidt forskjellig fra diacetyl synes jeg.

hehe - en eller annen (Palmer:)?) har sagt noe om at brygging kan defineres som en kamp mellom bryggerens utålmodighet og gjæren. (Det var ikke akkurat sånn, vil gjerne ha den korrekte versjonen om noen har den.)

Diacetyl smaker ti ganger kraftigere enn 2,3-pentanedion, og du skal visst være god for å kjenne honningstoffet bak diacetyl'en, siden det normalt er et ganske fast forhold mellom dem. Så du er nok god;).
 
Du får bli med på et usmakskurs, så finner vi fort ut av det!

Det har jeg et akutt behov for, så jeg følger med på annonseringene. (Siste gang passa ikke.) Har prøvd å tygge papp, etter anbefaling fra Kjetil Jikkiun, men jeg klarer ikke å kjenne igjen den smaken i mitt etter @Miguel sitt sigende ganske kraftig oksyderte øl, heller. Og nå har jeg et par øl gjæret med WLP029 som har en merkelig smak jeg ikke klarer å identifisere, og som jeg aldri har kjent tidligere.

Så ja; jeg kommer!
 
Sist redigert:
hehe - en eller annen (Palmer:)?) har sagt noe om at brygging kan defineres som en kamp mellom bryggerens utålmodighet og gjæren. (Det var ikke akkurat sånn, vil gjerne ha den korrekte versjonen om noen har den.)

Diacetyl smaker ti ganger kraftigere enn 2,3-pentanedion, og du skal visst være god for å kjenne honningstoffet bak diacetyl'en, siden det normalt er et ganske fast forhold mellom dem. Så du er nok god;).

Da er det noe som skurrer for jeg merker bare til den honningen.
 
Da er det noe som skurrer for jeg merker bare til den honningen.

hmm - leste nettopp at bryggeriene bruker det som en test å måle forholdet mellom diacetyl og 2,3-p.. Om det er unormalt (dvs. for mye diacetyl), er det tegn på en infeksjon.

Pleier du å kjenne diacetyl?
 
Jeg tror jeg flytter det for sikkerhetsskyld. Leste på nettet at selve kornet tåler å fryses, men fuktighet vil kondensere inni bag når det tiner opp.
 
Hvor ble det av den tråden om å hindre oksygen i å suges inn i gjæringskaret ved hjelp av et par flasker påmontert denne korken ? Har lett, men finner den ikke. Vis vedlegget
 
Da er det noe som skurrer for jeg merker bare til den honningen.

Lette litt etter en god bekreftelse på dette med det konstante forholdet mellom de to vdk'ene:

"(VDKs) are a group of flavor components in beer, most notably 2,3-butanedione (generally referred to as diacetyl) and 2,3-pentanedione. Sweet butter, caramel, or butterscotch flavors and aromas are characteristics of diacetyl, while pentanedione contributes more honey-like notes to beer. See diacetyl. Both compounds are derived from two ketone groups on adjacent (vicinal) carbon atoms. See ketones. They are formed during beer fermentation in consistent proportions, and derivation in this ratio can indicate possible bacterial contamination." (https://beerandbrewing.com/dictionary/OFH8CHBicP/vicinal-diketones/)

Hvilken gjær bruker du, forresten? Noen produserer mer enn andre, og særlig notorisk er visst wyeast2308/wlp838 (begge fra Weihenstephan 308). w-34/70 er i den andre enden.

Her er noe interessant, også:

"Pentanedione on its own has a sweet honey-perfume smell and diacetyl resembles butter or butterscotch. Of the two, diacetyl is more significant because it has a taste threshold 10 times lower than its partner does, and most yeast strains make more diacetyl than pentanedione. If the pentanedione fraction overpowers the diacetyl fraction I strongly suspect bacterial contamination. Pentanedione is very similar to diacetyl but only one-tenth as much is found in beer. For most people the flavour threshold for diacetyl is about 0.15mg/L and 0.90mg/L for pentandione." http://draymans.com/the-role-of-diacetyl-in-beer/
 
Sist redigert:
Prøv slangetemmerene på Tess, har de ikke så skaffer de... stikk til dem en øl eller 2 så skal du se du ok rabat og
Mja, dårlig med Tess uti havgapet.
Regner med at det er best å ikke bruke gummislanger. Husker med gru en som brukte det på heimbrentsapparatet... Pføy! Plastikk eller silikon er vel tingen.
 
Tilbake
Topp