Tråden for dumme spørsmål.

Kjøpte noen kraner fra eBay av typen: https://m.ebay.com/itm/Plastic-Home...3D322580464362&_trksid=p2056116.c100408.m2460

Jeg kjente det var ett slags lag med olje eller fett på de så jeg tenkte jeg skulle hive de i oppvaskmaskinen. Demontere den røde krana og tok av mutter+pakinger og fikk de på vask. Men jeg får det søren ikke sammen igjen etterpå. Og når jeg endelig, etter mye sjau fikk den røde hendelen delvis på plass, så får jeg ikke rikka den, så den hendelen knakk. Noen forslag til hva jeg kan prøve?
Og hvor skal den pakingen inni sitte? Den som er mellom den delen som sitter fast i gjæringskarret og den som den røde hendelen er festet på? Den fløy avgårde i stor fart. Jeg trodde den satt helt fast...
Forslag mottas med takk [emoji16]
 
Lette litt etter en god bekreftelse på dette med det konstante forholdet mellom de to vdk'ene:

"(VDKs) are a group of flavor components in beer, most notably 2,3-butanedione (generally referred to as diacetyl) and 2,3-pentanedione. Sweet butter, caramel, or butterscotch flavors and aromas are characteristics of diacetyl, while pentanedione contributes more honey-like notes to beer. See diacetyl. Both compounds are derived from two ketone groups on adjacent (vicinal) carbon atoms. See ketones. They are formed during beer fermentation in consistent proportions, and derivation in this ratio can indicate possible bacterial contamination." (https://beerandbrewing.com/dictionary/OFH8CHBicP/vicinal-diketones/)

Hvilken gjær bruker du, forresten? Noen produserer mer enn andre, og særlig notorisk er visst wyeast2308/wlp838 (begge fra Weihenstephan 308). w-34/70 er i den andre enden.

Her er noe interessant, også:

"Pentanedione on its own has a sweet honey-perfume smell and diacetyl resembles butter or butterscotch. Of the two, diacetyl is more significant because it has a taste threshold 10 times lower than its partner does, and most yeast strains make more diacetyl than pentanedione. If the pentanedione fraction overpowers the diacetyl fraction I strongly suspect bacterial contamination. Pentanedione is very similar to diacetyl but only one-tenth as much is found in beer. For most people the flavour threshold for diacetyl is about 0.15mg/L and 0.90mg/L for pentandione." http://draymans.com/the-role-of-diacetyl-in-beer/

Jeg merker det bare på lyse lagere. 34/70, 833 og 830. Bruker forøvrig belgisk malt. Samme strains i mørkere lagerøl har jeg ikke merket noe til dette. Men det går bort etterhvert, men det tar tid. Kanskje det er humla? For preget forsvinner sånn ca i takt med det florale preget fra humla jeg også venter på at "skal gå over". Diacetyl merker jeg ikke noe til i ølene mine, bortset fra et par veldig få ganger jeg tatt en IPA hvor jeg har prøvd kortere tørrhumling, da har jeg fått det pga tørrhumlingen, for det har aldri vært til stede før tørrhumling, som jeg har merket.
 
Kjøpte noen kraner fra eBay av typen: https://m.ebay.com/itm/Plastic-Home-Brew-Beer-Cider-Barrel-Keg-Water-Butt-Fermenting-Vessel-Tap-/182653136867?_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D2%26asc%3D20150519202348%26meid%3Dedfae05d8c5147b7931dedf2baca3b21%26pid%3D100408%26rk%3D1%26rkt%3D1%26mehot%3Dag%26sd%3D322580464362&_trksid=p2056116.c100408.m2460

Jeg kjente det var ett slags lag med olje eller fett på de så jeg tenkte jeg skulle hive de i oppvaskmaskinen. Demontere den røde krana og tok av mutter+pakinger og fikk de på vask. Men jeg får det søren ikke sammen igjen etterpå. Og når jeg endelig, etter mye sjau fikk den røde hendelen delvis på plass, så får jeg ikke rikka den, så den hendelen knakk. Noen forslag til hva jeg kan prøve?
Og hvor skal den pakingen inni sitte? Den som er mellom den delen som sitter fast i gjæringskarret og den som den røde hendelen er festet på? Den fløy avgårde i stor fart. Jeg trodde den satt helt fast...
Forslag mottas med takk [emoji16]
Kjøp ny:)
Det virker som om forskjellige plastlegeringer har utvidet/krympet på 60? grader i oppvaskmaskinen, eller reagert forskjellig på det basiske miljøet de har vært utsatt for.
Husk å ta bilder av ting du demonterer, gjør montering enklere har jeg lært etter hvert;)
 
Kjøp ny:)
Det virker som om forskjellige plastlegeringer har utvidet/krympet på 60? grader i oppvaskmaskinen, eller reagert forskjellig på det basiske miljøet de har vært utsatt for.
Husk å ta bilder av ting du demonterer, gjør montering enklere har jeg lært etter hvert;)
Bestilte nye, men tenker de og må vaskes og da har jeg vel samme problemet igjen med at de er "oljete" og trenger en vask.
Problemet med å sette de sette den sammen var at jeg ikke viste den kunne demonteres der og pakingen fløy ut.
 
Jeg merker det bare på lyse lagere. 34/70, 833 og 830. Bruker forøvrig belgisk malt. Samme strains i mørkere lagerøl har jeg ikke merket noe til dette. Men det går bort etterhvert, men det tar tid. Kanskje det er humla? For preget forsvinner sånn ca i takt med det florale preget fra humla jeg også venter på at "skal gå over". Diacetyl merker jeg ikke noe til i ølene mine, bortset fra et par veldig få ganger jeg tatt en IPA hvor jeg har prøvd kortere tørrhumling, da har jeg fått det pga tørrhumlingen, for det har aldri vært til stede før tørrhumling, som jeg har merket.

Høres ut som om det kan være en annen kilde enn vkd - med mindre det er noe med belgisk malt. Men da skulle du jo merket det i mørke øl, også.
 
Brew-dog sin Jet black Heart.

Denne inneholder lakose, har ikke funnet noe om at dette skal smake vanilje. Jeg har aldri brukt laktose før. Dama digget denne pga kaffesmaken (mye svart malt + det vaniljepreget). Har klonet den i BS, men jeg ser ikke hvor fra jeg skal få dette vanilje-preget? Er det laktosen som bidrar med noe som jeg (som ikke er spes glad, eller trent i vanilje) oppfatter som vanilje?
 
Sist redigert:
Mitt har nå droppet 2 poeng på ca tre dager. Så 34/70 gjør iallefall noe, selv i 10% øl. Det er 10% med standard formel hos Brewersfriend.

Edit: Glemte å ta med at jeg faktisk pitchet en halvliter krausen.. Den har droppet nesten tre poeng med mindre jeg er på jordet eller bedriver målefeil.

Droppet fem poeng på en uke. Jeg antar at det er ca maks. Hiver den snart på fat før flasker så hvis den spiser litt mer på fat så er det greit. Hvis jeg ikke har regnet helt feil så pitchet jeg 34/70 ved 10%. Inkludert dillutering så er jeg fortsatt på 10% (+/- 0,3%) men med 5 poeng lavere SG. Økte utgjæring fra 66% til 67%, uten desimaler dog.. Så 34/70 tåler mao litt kjipe omgivelser.

Tallene var:
OG: 1.112. Etter tilsetting av krausen: 1.110
FG/SG: 1.038. Etter tilsetting av krausen 1.034.
Volumet på Krausen var 500ml. Volum før var 14L

Det siste poenget som mangler i målingene kommer av at jeg økte SG ved tilsetting, så jeg mener den har spist tilnærmet fem poeng. (4,75) sånn ca avrundet med de måleavvikene som er gjort.
 
Sist redigert:
FG-hydrometeret til Bryggselv, går dette ned i et 100ml-rør? Antar at det blir tight rundt kantene i beste fall, men det synker iallefall ikke til bunns siden det er et FG-hydrometer?
 
Droppet fem poeng på en uke. Jeg antar at det er ca maks. Hiver den snart på fat før flasker så hvis den spiser litt mer på fat så er det greit. Hvis jeg ikke har regnet helt feil så pitchet jeg 34/70 ved 10%. Inkludert dillutering så er jeg fortsatt på 10% (+/- 0,3%) men med 5 poeng lavere SG. Økte utgjæring fra 66% til 67%, uten desimaler dog.. Så 34/70 tåler mao litt kjipe omgivelser.

Tallene var:
OG: 1.112. Etter tilsetting av krausen: 1.110
FG/SG: 1.038. Etter tilsetting av krausen 1.034.
Volumet på Krausen var 500ml. Volum før var 14L

Det siste poenget som mangler i målingene kommer av at jeg økte SG ved tilsetting, så jeg mener den har spist tilnærmet fem poeng. (4,75) sånn ca avrundet med de måleavvikene som er gjort.

Min 1.094 Baltic Porter med w-34/70 er nå nede på 1.024 etter 10 dager. Det gir 73% utgjæring så langt - men det klukker enda, så det skulle ikke undre meg om den krabber et par poeng til ned. Mesket på 63/15 - 68/45 - 72/30, og har åpenbart fått greit gjærbar vørter.

W-34/70 ser ut til å takle alkoholen godt. Jeg pitcha rikelig, og ga oksygen i to omganger. Hovedgjæringa ble unnagjort på 10 grader. Nå er den flyttet opp på 17.

Brewersfriend gir 9,2% ABV med standardformelen, og 10,1% med den alternative beregningsmåten. Jeg aner ikke hvilken som er riktig. Det må da finnes en fasit på det?
 
Min 1.094 Baltic Porter er nå nede på 1.024 etter 10 dager. Det gir 73% utgjæring så langt - men det klukker enda, så det skulle ikke undre meg om den krabber et par poeng til ned. Mesket på 63/15 - 68/45 - 72/30, og har åpenbart fått greit gjærbar vørter.

Brewersfriend gir 9,2% ABV med standardformelen, og 10,1% med den alternative beregningsmåten. Jeg aner ikke hvilken som er riktig. Det må da finnes en fasit på det?

9,2%? Hører ikke med til min serie som jeg fant opp at 10+ % er dedikert til krigshelter skjønner jeg :p

Forøvrig imponert over utgjæringen din. Men som tidligere antatt, så må jeg meske lavt mens du kan kose deg omtrent i koketemp under mesk i forhold.
 
9,2%? Hører ikke med til min serie som jeg fant opp at 10+ % er dedikert til krigshelter skjønner jeg :p

Forøvrig imponert over utgjæringen din. Men som tidligere antatt, så må jeg meske lavt mens du kan kose deg omtrent i koketemp under mesk i forhold.

hehe - nei, dette ølet er nok ikke riktig like heroisk som ditt:p. Skjønt det kommer jo an på utregningsmetoden, da. Jeg har egentlig mest tro på den alternative;).

Det er rart det der med mesketemperaturen. Kan det ha noe med størrelsen på batchene å gjøre?

Det er vel en sammenheng mellom OG og utgjæringsprosent, også. Normal utgjæringsprosent med 34/70 i vanlig pils og lignende med Og på 1.048-50 er 82-83% for meg.
 
hehe - nei, dette ølet er nok ikke riktig like heroisk som ditt:p. Skjønt det kommer jo an på utregningsmetoden, da. Jeg har egentlig mest tro på den alternative;).

Det er rart det der med mesketemperaturen. Kan det ha noe med størrelsen på batchene å gjøre?

Det er vel en sammenheng mellom OG og utgjæringsprosent, også. Normal utgjæringsprosent med 34/70 i vanlig pils og lignende med Og på 1.048-50 er 82-83% for meg.

Jeg bruker faktisk standard, hvis jeg bruker den alternative så nevner jeg at det er den alternative. Har gått over til standard egentlig etter at det var en person her på forumet som laget et ganske sterkt øl, fikk det målt av de der "mål din øl"-folkene, og det de målte samsvarte med det han målte, og hadde brukt standard..
Ja kanskje batch-størrele har noe å si, hadde vært litt interessant å sett noe data på det.
 
Jeg bruker faktisk standard, hvis jeg bruker den alternative så nevner jeg at det er den alternative. Har gått over til standard egentlig etter at det var en person her på forumet som laget et ganske sterkt øl, fikk det målt av de der "mål din øl"-folkene, og det de målte samsvarte med det han målte, og hadde brukt standard..
Ja kanskje batch-størrele har noe å si, hadde vært litt interessant å sett noe data på det.

Disse gutta: https://www.aperitif.no/artikler/ol-na-kan-du-fa-testet-hjemmebrygget-ditt/347489 ? @gustavf er jo en av dem. Har forresten ikke hørt om Oslo Amatørbryggerlaug før. Hva slags - om noe - forhold har det til Norbrygg?

Regner rolig med at Gustav veit hva han driver med, så da holder jeg meg til standard for framtida. Ølet mitt er altså hermed offisielt erklært uheroisk:p.
 
Brew-dog sin Jet black Heart.

Denne inneholder lakose, har ikke funnet noe om at dette skal smake vanilje. Jeg har aldri brukt laktose før. Dama digget denne pga kaffesmaken (mye svart malt + det vaniljepreget). Har klonet den i BS, men jeg ser ikke hvor fra jeg skal få dette vanilje-preget? Er det laktosen som bidrar med noe som jeg (som ikke er spes glad, eller trent i vanilje) oppfatter som vanilje?
Fikk et tips fra bryggmester Kristian på Sagene om at rum gir vaniljepreg. Juleølet 2018 er en ”klone” av deres fabelaktige Tannjul (høstet flere 6-ere på terningen nå i år). Inneholder også laktose faktisk. Står til modning i kjelleren nå – håper det blir magisk neste høst.
 
Disse gutta: https://www.aperitif.no/artikler/ol-na-kan-du-fa-testet-hjemmebrygget-ditt/347489 ? @gustavf er jo en av dem. Har forresten ikke hørt om Oslo Amatørbryggerlaug før. Hva slags - om noe - forhold har det til Norbrygg?

I utgangspunktet ingen relasjon til Norbrygg, bortsett fra at det er en del som er aktive begge steder. Oslo amatørbryggerlaug eier et felles bryggeri, bl.a. Også har vi ansvaret for Vit hva du drikker-proskektet, der vi samarbeider med Norbrygg og en del andre.

Regner rolig med at Gustav veit hva han driver med.

Uten unntak og alltid, eller noe.
 
miniregulatoren min, av typen avbildet nedenfor, viser plutselig 150psi som nullpunkt. Nåla responderer ved trykk men den står ikke på 0 når den er koblet av.
Noen som har erfart det samme og evt har tips/triks?
edit: glemte bilde
s-l300.jpg
 
Har to elementære spørsmål vedrørende gjærstarter.

Jeg satte en starter igår for første gang (wlp007), og både brewersfriend og Mrmalty mente jeg trengte to pakker gjær og 2L starter.

1) Brukte 200g DME og 1/2 tsp gjærnæring i et 3L målebeger og fylte opp til totalt 2L volum. Kokte dette i 15 min. Satt igjen med ca 1.7-1.8 liter. Burde jeg hatt to liter væske + 200g DME?

2) Jeg glemte å hive rørepinnen oppi ved kok. Så jeg desinfiserte den ved å legge den oppi et glass med Star San i 10 min. Rørepinnen var helt ny. Er dette nok, eller burde jeg kokt den? Lager heller ny starter enn å risikere at starteren er potensielt infisert nå. Har jeg bare noia, eller er min frykt for infeksjon reell?
 
Tilbake
Topp