1Morten
Norbrygg-medlem
Takk. Jeg vet jo ikke helt hvor mye jeg trenger ennå. Regner med at det blir en litt vanesak basert på erfaring og? Stresser meg litt dette her, men det gjør jo alt nyttJeg dreiv med det ei stund, og det har lite for seg. Det er pH etter at du har blandet inn malten som er interessant. Men om du veit at du skal tilsette ei teskje syre, kan du jo godt gjøre det på forhånd, eller i det du tilsetter malten. Jeg gjør det siste, dvs, jeg hiver oppi salt og eventuell syre i det jeg blander inn malten i vannet. Men det forutsetter jo at du veit sånn omtrent hva du trenger. Så måler jeg pH så snart jeg har fått rørt alt godt sammen, og har fått utjevnet og justert/stabilisert temperaturen. Det tar kanskje fem minutter. Dermed får jeg ganske kjapt justert pH'en, om det trengs.
Det er nok en fordel å kunne gjøre justeringene i det du blander malt og vann, for ting skjer veldig fort de første minuttene. Men om du ikke bommer helt, tror jeg ikke de negative konsekvensene blir særlig merkbare. Om jeg brygger en lys pils, og helst vil meske på 5,2, og så etter 5 minutter oppdager at jeg har 5,4, så tar jeg det veldig rolig. Skulle jeg ha 5,8, derimot, ville jeg bli litt stressa (og lure hardt på hva pokker det var som skjedde her). Og viser pH-meteret 6 ... så går jeg antakelig ganske rolig bort i rotekassa og graver opp pH-stripsene, for da er det noe gæ'ernt med pH-meteret
.