Neida, største bekymringen din burde være for å ha krausen utover hele gulvet![]()
Av nysgjerrighet, hvilken gjær, og hvilken temperatur?
Noen gjær skummer mer enn andre. Bare å notere seg til neste gang og finne fram klut og såpevann til denne gangen.MJ West Coast M44 på ~20 grader +- 2 grader med ganske nøyaktig 25L vørter.
Rehydrerte gjæren før bruk og ristet godt. Det er nå gått snart to døgn siden jeg satte den til gjæring, men det har startet opp overraskende kjapt.
Noen gjær skummer mer enn andre. Bare å notere seg til neste gang og finne fram klut og såpevann til denne gangen.
Når det roer seg litt kan du få på plass en rein gjærlås, og så går resten som forventa.
Jeg brukte M44 en gang, dog på 19 grader, oksygenerte godt men fikk ikke samme eksplosjonsartede resultat. Sikkert mange andre parametere enn bare temp men ville trodd de skulle reagere omtrent på samme måte.
Temperatur har nok mye å si. Hadde et brygg med US-05 på 16 grader, og det tok fem-seks dager før jeg kom dit jeg er nå.
Nå er jeg litt smålig bekymret. Når jeg stod opp i dag så jeg at vørter hadde kommet opp i gjærlåsen, samt litt ut av en sprekk mellom lokk og tank som jeg er bombesikker på ikke var der i går kveld.
Jeg brukte lokk på gjærlåsen, og jeg mistenker at det er derfor dette skjedde. Det plopper med to sekunder mellomrom her nå, men når jeg åpnet tanken for å inspisere var det et tykt lag med brunt skum på toppen.
Burde jeg være bekymret for at noe har gått galt her?
Hei.
Brygget skjærgårdsøl fra ølbrygging tidligere i dag. Ser nå at jeg fikk OG på 1.054. skulle hatt 1.048.
Kan jeg koke vann og hive oppi, eller skal jeg bare la det stå? [emoji41][emoji848]
Skulle hatt 25 L fikk 22 i gjæringskarret. Tilsette sukker? Trodde jeg bare skulle tilsette vann for å få ned OG?Er vel spørsmål om kva volum du enda på.
Du vil nok få eit litt søtere øl og sterke øl om du ikkje tilsett sukker
Sent from my iPhone using Tapatalk
Skulle hatt 25 L fikk 22 i gjæringskarret. Tilsette sukker? Trodde jeg bare skulle tilsette vann for å få ned OG?
Da tilsetter jeg littegranne vann [emoji3]Hvis du tilsetter 3L vann så treffer du både volum og OG ganske greit. Trenger ikke koke det hvis du har vanlig rent vann i springen.