Finn Berger
Moderator
Angående gjærhøsting og oppbevaring. Når jeg søker så finner jeg litt tvetydig informasjon for hva som angår lager og hva som angåe ale.
Forstår jeg det riktig hvis jeg tror at jeg må bunnhøste gjæren i lagersammenheng? Kan jeg røre ut gjærkaka i litt vann og dekantere, for så å oppbevare i glass?
Hvor lenge kan jeg lagre gjæren da, sett at jeg lager en starter?
Det går nok dårlig å topphøste lagergjær. Du vil i alle fall ikke få nok til å bruke den direkte til en ny batch.
Skal du oppbevare den lenge, og dermed også som en selvfølge sette en starter, trenger du ikke så mye. Og med mindre du har med mye grums, ville jeg droppet å vaske den. Spa oppi en dl i et skikkelig reingjort og desinfisert glass - gjerne sterilisert, også, skjønt jeg gjør ikke det - og sett det i kjøleskapet. De lærde strides om det er best å toppe opp med kokt, nedkjølt vann, eller om du bare skal la den stå under øl. Jeg gjør det siste, men aner ikke hva som er riktigst.
Hvor lenge den tåler å stå, er vanskelig å si. Det bør være mulig å få liv i den etter flere måneder, men det er nok avhengig av hvor sliten den er når du høster den. Du skal også kunne holde den i live ved å mate den med litt vørter innimellom. Det har jeg ikke prøvd, så jeg overlater til andre å gi råd om det.