Jeg har et dumt spørsmål, kanskje. Jeg laget en old ale etter Gahrs oppskrift til jul i fjor. Gjorde det samme året før, og den ble helt perfekt og nydelig. Denne gangen bommet jeg imidlertid litt. Ølet ble litt for alkoholsterkt (9%) og litt underkarbonert (sammenheng?).
Som i oppskriften karbonerte jeg med 4,5g/l sukkerlake, slik oppskriften sier. Det høres lite ut, men ble altså helt perfekt sist gang. Det var blant annet noe med at en slik øl som skulle lagres et år eller mer, og man brukte melassesukker i oppskriften, burde man bruke mindre sukker i. En old ale skal jo heller ikke boble som en belgisk wit.
Jeg har spart ølen, og håpet at den kanskje skulle bli bedre til julen 2018, men den er fortsatt på stedet hvil. Jeg tror at å få opp karboneringen vil gjøre underverker, da den SMAKER fortreffelig, men trenger litt kullsyre for å piffe den opp ettersom den er såpass alkoholsterk.
Spørmålet er: kan jeg bare åpne flaskene, tilsette litt sukkerlake, korke igjen og glede meg til jul? Hvor mye skal jeg i så fall tilsette?