1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

2. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har brukt M42 på e
    Har brukt M42 på en Amber. Den ble rett og slett ikke drikkendes. Kraftig gjærsmak.

3. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg prøvde å legge inn 20 milliarder i Brewersfriend og fikk 308 på en 2 liters starter. 40 gav 328. Så det er det rett slik dere sier.
    Men jeg har brukt Beersmith sin kalkulator siden det er appen jeg bruker.
    Det ga 18 milliarder 108(den trakk 2 ifra 20),mens 36 milliarder gav 216.
    Det får en si var en kraftig forskjell.
    Miguel du har vel Beersmith og kan prøve det. Du må gå inn på en oppskrift og trykke edit. Da får du opp en undermeny med yeast starter Calculator e.l.
    Så gå inn på gjærtypen og sette antall celler pr. pakke til 20 først og så 40.
    Dato må også legges inn.

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Egentlig lite interessant siden BS utregning er haug-gammel. Det kommer vel en mer oppdatert kalkulator med BS 3.0 antar jeg.

5. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok.
    Får bruke Brewersfriend sin framover.
    Prøvde nå å legge inn en pakke tørrgjær med 110 milliarder celler og 2 liters starter. Der var de faktisk enig om resultatet. Det virker som at de ikke er enige når startantallet er lavt.

#7405 Mc., 12 Jun 2018
    Sist redigert: 12 Jun 2018
  6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er vel flere utregninger i Brewersfriend og. Jeg bruker iallefall kai kroester sin.

7. Hansern

Hansern
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Poenget er at utstyret for måling av pH er kalibrert for å vise riktig verdi ved en gitt temperatur. pH endres ikke av temperaturen.
    Viser pH-meteret 5,2 så er pH i vørteren 5,2 :)
    ---- såfremt meteret er av god kvalitet og riktig kalibrert :)

Ølhund80 liker dette.
  8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

pH i vørter er vel temperaturavhengig. Derfor det er offset ved meskemp og romtemp som er uavhengig av utstyret.

9. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Brygget en lager i dag og opplevde at veldig lite vann har dampet ut i prosessen og jeg har nå en kjele som er litt fullere enn jeg forventet. Hva kan være årsaken? Ganske høy OG på oppskriften.

10. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kokt med lokket på? Kokt uten rullende kok? Hatt for lav effekt på plata/varmelementet? Manglende kontroll på hvor mye vørter man startet kok med (for eksempel pga for mye skylling)?

11. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan være at det er fordi jeg hadde lokket på store deler av kokingen. Endte opp på beregnet volum alikevel da jeg kuttet overføringen litt tidlig for å begrense trub.

12. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja men er da humlen beregnet etter det faktiske volumet (mer-volumet) eller det ønskede opprinnelige volumet? Du vil nok oppleve mindre BSA enn det du kanskje hadde ønsket deg :)

13. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Neida, humlen ble regnet med en liten feilmargin på en ekstra liter, og jeg tror ikke det var noe veldig større differanse. Kan godt hende at det blir en bitteliten forskjell, men den tror jeg ikke jeg vil merke noe spesielt til. Sånn sett er jeg mer bekymret for hvordan splittingen av batchen og utvanningen gikk. Har aldri prøvd å brygge high gravity for utvanning før, så det kan jo bli spennende.

Endte opp på sånn ca. beregnet vørtermengde etter utvanning. Smakte slettes ikke dårlig. Blir spennende :D

14. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Der har du svaret. Man koker alltid uten lokk. Det er en del uønskede stoffer som også damper vekk fra ølet på den måten.

Morten Jensen liker dette.
  15. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har en IPA som har gjæret fra 1.054 til 1.010 på 6 dager. Grunn til bekymring eller begeistring? Benyttet gjær er US-05, superheltgjær.

Sarge liker dette.
  16. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Begeistring, normalt forløp

17. Viraverk

Viraverk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ølbrygging er håndverk.
    Godt håndverk krever erfaring.
    Ergo:
    Keep up the good work and brew!

18. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Syns bare det gikk i kjappeste laget :D

19. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

den gjør som regel unna mesteparten av gjæringa de første dagene. brygga en amber med wlp001 (som har samme gjærstamme) for en drøy måned siden med akkurat samme gjæringsforløp

20. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har cirka 1,5 dl med WLP001 fra en 3L starter jeg satt for ei ukes tid siden, til en Imperial Red Ale på 1.075. Var meningen å ha den på røreren, men så fant jeg ut at rørepinnen var på bunn av en 60 liters gjæringsbøtte, som hadde ei uke igjen før tapping. Så da ble det ristemetoden og litt mindre gjær. Reserve rørepinne står på huskelista. Om jeg regner med at her er 2.5 mrd / ml så har jeg 375 mrd celler. Brewers Friend pitch rate calc sier jeg bør ha 455 mrd til denne Imperial Red Alen. Jeg hadde tenkt å sette til side litt gjær for å ha til neste batch, da jeg har lest her at bunnhøsting fra øl over 1.060 ikke er anbefalt. Regner jeg riktig hvis jeg tar 30 ml fra denne gjæra jeg har og setter en 3L starter på magnetrører, så vil jeg få nok, i følge kalkulatoren på Brewer's Friend..? Samtidig som at de resterende 1,2 dl på glasset mitt vil kunne holde seg en måneds tid, og ha 30-40% viability som vil si nok celler til en ny 3 liters starter? Jeg hadde tenkt å bruke denne igjen på en Vestkyst klone. Spørsmålet er vel egentlig hvor stor starter kan jeg sette på hvor lite gjær uten at det går utover kvaliteten på gjærcellene? Altså når er det naturlig å ta starteren i flere steg?

Glem det. Kom på at Finn Berger hadde svart meg før på et lignende spørsmål så jeg går etter det.. :) https://forum.norbrygg.no/threads/dyrking-av-wlp007.39426/

#7420 Steinar Huneide, 15 Jun 2018
    Sist redigert: 15 Jun 2018
    Finn Berger og ullrotta liker dette.

Del denne siden