Tråden for dumme spørsmål.

Er det noen som har prøvd å brygge en "dobbel" batch før? Sett at jeg ønsker en lettdrikkelig lager på rundt 4% ABV. Hvis jeg bruker rundt 8 kg ren pilsner malt i min Beer Brew 30 tilkommer det en OG på 1.077. Hvis jeg brygger denne batchen ferdig vil brewersfriend kalkulatorer gi meg rundt 19L vann tilsatt for å komme til en OG på 1.043 som vil tilsvare rundt 4% hvis jeg bruker US-05 gitt omtrentlig utgjæring.

Er dette i det hele tatt mulig hvis man tar høyde for end volume når man regner på humle? Og i såfall, kan det bli godt øl av det?
 
Er det noen som har prøvd å brygge en "dobbel" batch før? Sett at jeg ønsker en lettdrikkelig lager på rundt 4% ABV. Hvis jeg bruker rundt 8 kg ren pilsner malt i min Beer Brew 30 tilkommer det en OG på 1.077. Hvis jeg brygger denne batchen ferdig vil brewersfriend kalkulatorer gi meg rundt 19L vann tilsatt for å komme til en OG på 1.043 som vil tilsvare rundt 4% hvis jeg bruker US-05 gitt omtrentlig utgjæring.

Er dette i det hele tatt mulig hvis man tar høyde for end volume når man regner på humle? Og i såfall, kan det bli godt øl av det?

Jeg gjør det slik ganske ofte. Ølene blir ganske annerledes. Det blir helt greit men de som er brygget på vanlig måte blir merkbart bedre frem til man har fått justert på prosess/oppskrift. Hos meg iallefall.
 
Jeg gjør det slik ganske ofte. Ølene blir ganske annerledes. Det blir helt greit men de som er brygget på vanlig måte blir merkbart bedre frem til man har fått justert på prosess/oppskrift. Hos meg iallefall.

Da kan det godt hende jeg prøver dette når jeg skal forsøke min første lager i neste uke. Har ikke kjøleskap eller noe sånt, men takket være iskald sommer i nord holder utstyrsboden en veldig stabil lagertemperatur. Må vel benytte meg av det før det blir sommer igjen.
 
Hvordan fungerer en slik:

http://www.astlandbruk.no/produkt/doseringspistol-250-ml/

Det står at den kan brukes selv om kua ligger, det er jo veldig flott. Men er det slik at den suger opp mengde væske som man har justert den til. og så kan man gønne det ut igjen?
Jeg har bare vært borti de med ryggmontert tank for sau, men da stiller du nøyaktig mål på dosering, og så gir den så mye hver gang du trykker inn avtrekkeren. Halvauto, altså.
 
Absolutt eneste negative med den flotte temperaturen vi har hatt er at man mister kontroll over temperaturen for flaskekarboneringen. Jeg må kjøpe kjøle-elementer kjenner jeg eller flytte hele sjappa til kjelleren hvor det ikke er plass.
okey , satte 2 flasker i kjøleskap etter 5 dager, karboneringen virket å være veldig bra, så nå etter 7 dager er det kanskje dags for å sette alt i kjøleskap, men etter bare 2 dager i kjøleskap var det ikke helt i verdensklasse, satser på at det vil sette seg, en veldig lang og ram ettersmak
 
Ram ettersmak? Det bør jo helst smake godt ut av gjæringskaret. Nå husker jeg ikke hva som var greia, og er for lat til å bla en side tilbake. Det spørs på gjæren du har brukt og. Gjær lager bobler fra ganske tidlig av, men smaken/ølet kan trenge mer tid.
 
Ram ettersmak? Det bør jo helst smake godt ut av gjæringskaret. Nå husker jeg ikke hva som var greia, og er for lat til å bla en side tilbake. Det spørs på gjæren du har brukt og. Gjær lager bobler fra ganske tidlig av, men smaken/ølet kan trenge mer tid.
Ja satser på det vil bli bedre, 2 dager på kjøl er vel noe lite, litt mye maltpreg også, må gå i tenkeboksen,
 
Vet at blant annet M44 har en veldig distinkt gjærsmak.

Det er ikke bare M44. Det er omtrent alle MJ-typene jeg selv har smakt iallefall, ikke mange, men alle har vært det jeg rett ut vil si forferdelige når fermentis ikke har vært det på det tidspunktet. Har gjort noen splitt-batcher, og noen single med MJ, og alle har denne smaken så jeg har helt sluttet å bruke de. Er MJ eneste alternativet jeg har til gjær så venter jeg heller med å brygge. Generisk rebrandet gjær. Du finner flere gjær"typer" fra denne produsenten, Bevie, som er samme gjæren men annet navn, iallefall på flere av de generiske strainsene de har, så finner du bl.a MJ klistret på pakka, samt mange andre "produsenter". MJ kommer ikke i nærheten av vørteren min lengre.

F.eks så er det samme gjæren som følger med Brewolution ølsett, som også er lablet MJ M44 (american ale). Og man sier ofte gjerne "kast gjæren og kjøp en ordentlig en". Skulle ikke forundre meg om det er samme gjær som følger med på Europris kit og.
 
DETTE HER MED PH MÅLINGER.....
Jeg trodde jeg hadde skjønt dette her med ph målinger,men etter litt lesning på et eller annet US brygge forum blir jeg litt forvirra... La oss si jeg skal treffe 5,2 i mesken min..Er det da avlesning gjordt i romtemperatur som skal være 5,2? Eller er det avlesning i mesketemperatur som skal være 5,2??
Edit.. Dårlig formulert.. Slik jeg har forstått det så vil ph ligge ca 0,3 lavere i mesketemp enn i romtemp. Så hvis jeg leser 5,5 i romtemp er den ca 5,2 i mesketemp. Skal jeg da prøve å treffe 5,5(romtemp) Eller er det 5,2 (romtemp) som må treffes?
 
Sist redigert:
DETTE HER MED PH MÅLINGER.....
Jeg trodde jeg hadde skjønt dette her med ph målinger,men etter litt lesning på et eller annet US brygge forum blir jeg litt forvirra... La oss si jeg skal treffe 5,2 i mesken min..Er det da avlesning gjordt i romtemperatur som skal være 5,2? Eller er det avlesning i mesketemperatur som skal være 5,2??
Edit.. Dårlig formulert.. Slik jeg har forstått det så vil ph ligge ca 0,3 lavere i mesketemp enn i romtemp. Så hvis jeg leser 5,5 i romtemp er den ca 5,2 i mesketemp. Skal jeg da prøve å treffe 5,5(romtemp) Eller er det 5,2 (romtemp) som må treffes?
pH-verdi oppgis for romtemperatur. Men ja, det er en del forvirring rundt det. Men det gir jo ikke mening om alle skal oppgi forskjellige pH-verdier på forskjellige temperaturer. Da lar intet seg sammenligne. Romteperatur er referansemålet.
 
Tilbake
Topp