Du kan få essensen av det hele:
Det har vært mye forvirring rundt dette, men det har stort sett blitt ryddet opp i. Nå er det ingen tvil om at pH skal måles ved romtemperatur, som som regel spesifiseres til å være 25 grader, av en eller annen meg ukjent grunn. Om du leser ganske nye artikler, kan du gå ut fra at det er måleverdier ved rompertemperatur som oppgis, men i gamle artikler kan du ikke vite hva som menes så lenge det ikke er oppgitt.
At ph er ca 0,3 lavere om du måler i mesken, er riktig, etter hva jeg har lest. Så den faktiske pH i den mesken vi står og rører i, er altså 0,3 lavere enn det vi måler i de nedkjølte prøvene. Men siden vi risikerer å forkorte levetida til pH-meteret om vi måler rett i mesken, og siden pH vil variere med varierende temperaturer, er det greit å ha målinger ved 25 grader som standard referanse. Det fjerner usikkerhet, og det sparer kroner.
Braukaiser (Kai Troester) oppgir 5,3-5,5 som ideell pH for lyse øl, mens mørke øl skal ligge mellom 5,4 og 5,6. Mange sier at de lyseste og letteste øltypene gjerne kan meskes ved 5,2. For meg ser det ut til å være et godt råd. (Dette er altså alt sammen verdier målt ved romtemperatur.)
Dette er
ideelle verdier, og det er nok diskutabelt hvor mye det betyr å treffe dem. Skal jeg gjette litt, vil jeg tro at det antakelig går noenlunde godt så lenge du bare ligger på 5-tallet - skjønt 5,8 gjerne oppgis som øvre grense. Men har vi pH-meter og mulighet til å justere, så er det jo dumt å ikke prøve å treffe det ideelle.