Tråden for dumme spørsmål.

Kan rapportere om at dette trolig har gått bra.
Hovedutfordringen din var ikke så mye prosess, men snarere tidsknapphet.
Når jeg dyrker opp gammel gjær, er det lite å vinne på en 1.040 starter, og potensielt mye å vinne på en 1.020 starter på eksempelvis 1L som du stepper opp med 2L 1.040 etter et døgn.
Godt å høre at du kom deg ut av tidsklemma :)

hei folkens...

har planer om å gjøre et nytt forsøk på å brygge 7Fjells Dopamine Pale Ale i løpet av helgen. Laget en starter for den for "lenge" siden men så kom "real life" i veien og den har stått i kjøleskapet en del måneder nå i kolbe med folie over. Vørter har naturlig nok blitt rimelig mørk med tiden så lurer på hva som er det lureste her nå. Sette en ministarter på 1.020 i kveld og se hva som skjer eller kjøpe to nye pakker med gjær....

Hva anbefaler folket ? Kjør debatt :)

peram

Det kommer an på hvor mini ministarteren din er og hvor mye av gjæren som er død.
Jeg gutser og sier at 1L 1.020 + 2L 1.040 gir deg plenty gjær.
Avhengig av hva du brygger (PaleAle) og gjærtype, er overpitching lite problematisk

Hvis jeg har funnet riktig bestilling på bryggselv så bestilte jeg 2 stk WLP028 Edinburgh Scottish Ale Yeast som erstattning for wyeast 1728 så det er utgangspunktet. Tester med 1.020 starter i kveld og ser hva som skjer...

peram

Hvordan går det med bygging av det nye bryggeriet ditt?

hysj på deg - nå som vi hadde det så hyggelig ;)

Spøk til side - det står stille en stund til, har rett og slett ikke tid om dagen. Det som dog har skjedd er at 32A 1-fas stikk er på plass der bryggeriet skal inn. Alt som gjennstår er fjerning av en del kubikk fjell +++ o_O

men snart....

peram

Hovedutfordringen din var ikke så mye prosess, men snarere tidsknapphet.
Når jeg dyrker opp gammel gjær, er det lite å vinne på en 1.040 starter, og potensielt mye å vinne på en 1.020 starter på eksempelvis 1L som du stepper opp med 2L 1.040 etter et døgn.
Godt å høre at du kom deg ut av tidsklemma :)

Joda, ser den. Følte den starta i normalt tempo. Kunne kanskje dratt til med 1.040, men skit la gå, små problem.
Da blir det brygging i dag. Rug IPA og 013.

Satte en 1,5 L starter i går som jeg skal bruke i kveld. Tenkte først å hive alt i gjæringskaret men fant ut jeg skulle sette den kaldt en times tid nå. Ser at den allerede har skilt seg godt selv om vørteren ikke er like klar som den blir etter en halv dag.
Skal jeg dekantere eller helle alt i? Skal i utgangspunktet ha mer enn nok gjærceller i den.

Mangrove jacks Passion&Peach, 5 uker siden tapping, lite smak, mer som en sprudlende hvitvin eller noe i den retningen. Regner med at etter 5 uker så skal de meste ha utviklet seg av smaker? :(

Satte en 1,5 L starter i går som jeg skal bruke i kveld. Tenkte først å hive alt i gjæringskaret men fant ut jeg skulle sette den kaldt en times tid nå. Ser at den allerede har skilt seg godt selv om vørteren ikke er like klar som den blir etter en halv dag.
Skal jeg dekantere eller helle alt i? Skal i utgangspunktet ha mer enn nok gjærceller i den.
La den stå kaldt til i kveld - og så tømmer du forsiktig bort mest mulig av den klare delen.

Kjerringa liker «nesten» Pale Ale. Smaksmessig er den kjempegod, men liker ikke bitterheten. IBU på 25-30. Hva er egentlige en Pale Ale uten bitterhumle i kok? Ale?

Har en kegerator med tre kraner. To av de drypper fra tuten nå, men gir seg etter et minutt når krana er lukket. Der er intertap med flowcontrol. Noen måte å overhale på? Kranene er cirka et år gamle. Er andre typer bedre?

*Elendig på å søke*

LME kit har en ferdig ABV på 4.4%
Tilsetter 300g brew enhancer og frukt med totalt 210g sukkerinnhold.
Er det noen enkel måte å regne ut ny ABV?

*Elendig på å søke*

LME kit har en ferdig ABV på 4.4%
Tilsetter 300g brew enhancer og frukt med totalt 210g sukkerinnhold.
Er det noen enkel måte å regne ut ny ABV?

Med litt kløning kan du finne det ut ved å bruke disse to kalkulatorene:
All Grain OG, FG, ABV Calculator - Brewer's Friend
Alcohol By Volume ABV Calculator - Brewer's Friend

I et 25 liters brygg vil du få i underkant av 1% høyere alkoholprosent. (Jeg forutsetter at brew enhancer er 50% DME og 50% druesukker. Du har da 150 gram av hver, og i tillegg 210 gram vanlig sukker. Litt komplisert blir det, men ikke så vanskelig:).)

Tilbake
Topp