1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Joda, det vet jeg. Men er ikke hvor mange bolber som går gjennom låsen helt irrelevant for deg, du vil vel heller vite hva den regner ut som SG?

2. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Boblene er jo grunnlaget for hvordan denne regner ut SG...så kan man jo diskutere hvor nøyaktig dette kan bli.
    Er jo litt ekstra spenning i hverdagen å se om duppedingsen treffer riktig :)

3. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja jeg vet det. Men for en bruker, så burde det jo egentlig være irrelevant, da denne skal "funke". men basert på bobler. Hydometer funker jo hver eneste gang, for å sammenligne. Det jeg mener er at hvor mange antall bobler bør være irrelevant, selv om det er måten dingsen regner det ut av. Tallet man vil se er SG.

4. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

BPM grafen viser kun aktiviteten, er en egen graf for estimert SG ( den røde)

5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Og aktivitet som vi alle vet har null å si, mtp fakisk SG. Derfor jeg spør.

6. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

"Men lyden av en gjærlås kan du aldri ta fra meg"
    Er nok et produkt for folk med gjærlåsmani dette, er jo tilfredsstillende å se når gjærlåsen når klimaks, eller er det bare meg?
    Neida...måler selvsagt SG på gamlemåten jeg og

Einar Michelsen liker dette.
  7. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei Nils,
    Bruker en Plaato selv, og er veldig glad i den. SG estimatet den viser sammenlignet med SG målinger med hydrometer er sjelden mye off før den nærmer seg utgjæret. Jeg har tett lokk, og jeg mener at bpm tallet gir meg et veldig godt sammenligningsgrunnlag over hvor "hardt" det gjæres underveis mellom ulike batcher.

Nils1 liker dette.
  8. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er fornøyd selv jeg, selv om den ikke gir noen eksakt fasit

9. rosnes

rosnes
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er ikke boblene i seg selv som er interessante. Det Plaato-prosjektet søker å oppnå, er å måle mengden CO2 som produseres i vørteren - og dette er et ganske nøyaktig mål for å regne ut spesifikk vekt i vørteren i løpet av en fermenteringsprosess. Prinsippet bak teknologien, er at gjærlåsen er utformet slik at alle boblene har nøyaktig samme volum, og at man derfor kan beregne gassvolumet ut fra antall bobler som passerer sensoren. Imidlertid kan man spørre seg om boblene i realiteten har nøyaktig likt volum, og om antall bobler telles nøyaktig nok. Det er en masse variabler og feilkilder her - og min erfaring er at det kan bli ganske store avvik selv om gjæringskaret er tett nok.
    Imidlertid gir Plaato et godt bilde av gjæringsaktiviteten, og nokså nøyaktig oversikt over romtemperaturen. Det er et fint redskap for grovmonitorering av fermenteringsprosessen, men særlig nøyaktig er den ikke enda.
    Forøvrig kan man spørre seg hvor nøyaktige målinger man trenger. Skal man vite helt eksakt hvor spesifikk vekt ligger, bør man uansett gjøre målinger med flere instrumenter, så en kontrollmåling med hydrometer er nødvendig uansett. Hvilke feilmarginer skal man tåle?

Kort oppsummert: Antall bobler er et uttrykk for hvor mye gass som produseres, og dette er direkte attribuerbart til gjæringsaktiviteten. At dette ikke har betydning for spesifikk gravitet, er i beste fall en grov unøyaktighet.

10. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det noe å gjøre med et øl som kjennes for bittert ut under gjæringen? Tilsette mer vørter vil vel funke, for å «tynne ut» bitterheten. Men finnes det noe litt mindre «krevende» metode?

11. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tålmodighet? :) bitterhet rundes av med tiden. Selv syns jeg at det er vanskelig å i det hele tatt vurdere om det er for bittert eller ikke før ølet "har landet".

12. RayOlav

RayOlav
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det vanlig å kaste første skvett med øl når man tapper ifra kran?
    Har ikke merket noe negativt selv med og ikke gjøre det, men så en på youtube som sa det var lurt. Er det noe i det? Har perlick kraner.

13. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Spørs vel hvor mye du tapper og hvor lange slanger du har.

14. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nå har jeg bare såvidt fått kranene mine opp og gå (sitter på verandaen med en wiener rett fra kran nr 2 nå, faktisk), men jeg har lagt meg til vanen å drikke det første før jeg fyller glasset. Veit ikke om det spiller noen rolle, det er ikke akkurat mye væske som står i de tappelinjene.

15. RunarK

RunarK
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er den tørrhumlet? Det vil i så fall roe seg betraktelig etter en cold crash dersom du har litt humlepartikler som suser rundt i brygget. Har opplevd en verden av forskjell - både på godt og vondt.

Ekornskurken liker dette.
  16. Aruzaa

Aruzaa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvordan ser man om et brygg er infisert?

Satte en tsjekkisk pilsner til gjæring for ca. 2 uker siden. Da jeg målte SG på lørdag så den slik ut. Usikker om denne kanskje er infisert. Den smakte sånn meh-OK med en litt metallisk ettersmak. Det var en del rare ting som skjedde under nedkjøling/tapping, så jeg er veldig skeptisk, men jeg vet ikke hvordan man ser det.

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke ser poenget i å flaske den, hvis noen av dere kloke hoder klarer å se ut fra bildet at den er fortapt o_O

Vedlagte filer:

17. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser ut som gjær?

18. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Enig med @Marius K. . Det der ser ut som gjær. Flask i vei:).

19. Aruzaa

Aruzaa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Strålende, takk for hjelpen! Godt gjøres at den klarte seg, da jeg måtte nedi avkjølt vørter med en desinfisert hånd (arm :eek: ) for å rense bazooka-filteret som ble tett med en gang jeg startet tappinga til gjæringskaret. Har etterpå fjernet filteret og tar med alt over i gjæringsbøtta. Virker som om det fungerer bedre! :)

20. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bare å la den stå tiden ut (3 uker +), og tappe. En desinfisert meskespade eller lang sleiv er nok bedre å bruke enn arm/hånd :)

Finn Berger liker dette.

Del denne siden