Hei Nils,"Men lyden av en gjærlås kan du aldri ta fra meg"
Er nok et produkt for folk med gjærlåsmani dette, er jo tilfredsstillende å se når gjærlåsen når klimaks, eller er det bare meg?
Neida...måler selvsagt SG på gamlemåten jeg og
Er fornøyd selv jeg, selv om den ikke gir noen eksakt fasitHei Nils,
Bruker en Plaato selv, og er veldig glad i den. SG estimatet den viser sammenlignet med SG målinger med hydrometer er sjelden mye off før den nærmer seg utgjæret. Jeg har tett lokk, og jeg mener at bpm tallet gir meg et veldig godt sammenligningsgrunnlag over hvor "hardt" det gjæres underveis mellom ulike batcher.
Ja jeg vet det. Men for en bruker, så burde det jo egentlig være irrelevant, da denne skal "funke". men basert på bobler. Hydometer funker jo hver eneste gang, for å sammenligne. Det jeg mener er at hvor mange antall bobler bør være irrelevant, selv om det er måten dingsen regner det ut av. Tallet man vil se er SG.
Tålmodighet? bitterhet rundes av med tiden. Selv syns jeg at det er vanskelig å i det hele tatt vurdere om det er for bittert eller ikke før ølet "har landet".Er det noe å gjøre med et øl som kjennes for bittert ut under gjæringen? Tilsette mer vørter vil vel funke, for å «tynne ut» bitterheten. Men finnes det noe litt mindre «krevende» metode?
Er det noe å gjøre med et øl som kjennes for bittert ut under gjæringen? Tilsette mer vørter vil vel funke, for å «tynne ut» bitterheten. Men finnes det noe litt mindre «krevende» metode?
Hvordan ser man om et brygg er infisert?
Satte en tsjekkisk pilsner til gjæring for ca. 2 uker siden. Da jeg målte SG på lørdag så den slik ut. Usikker om denne kanskje er infisert. Den smakte sånn meh-OK med en litt metallisk ettersmak. Det var en del rare ting som skjedde under nedkjøling/tapping, så jeg er veldig skeptisk, men jeg vet ikke hvordan man ser det.
Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke ser poenget i å flaske den, hvis noen av dere kloke hoder klarer å se ut fra bildet at den er fortapt
Hvordan ser man om et brygg er infisert?
Satte en tsjekkisk pilsner til gjæring for ca. 2 uker siden. Da jeg målte SG på lørdag så den slik ut. Usikker om denne kanskje er infisert. Den smakte sånn meh-OK med en litt metallisk ettersmak. Det var en del rare ting som skjedde under nedkjøling/tapping, så jeg er veldig skeptisk, men jeg vet ikke hvordan man ser det.
Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke ser poenget i å flaske den, hvis noen av dere kloke hoder klarer å se ut fra bildet at den er fortapt
Bare å la den stå tiden ut (3 uker +), og tappe. En desinfisert meskespade eller lang sleiv er nok bedre å bruke enn arm/håndStrålende, takk for hjelpen! Godt gjøres at den klarte seg, da jeg måtte nedi avkjølt vørter med en desinfisert hånd (arm ) for å rense bazooka-filteret som ble tett med en gang jeg startet tappinga til gjæringskaret. Har etterpå fjernet filteret og tar med alt over i gjæringsbøtta. Virker som om det fungerer bedre!
Kommer nok litt an på hvem du spør. Våghalsene sier kanskje at det bare er å gønne på. Selv ville jeg gitt den en rolig start på 1020 har gode erfaringer med det.Tenkte å fyre opp en starter i dag av en liten porsjon WLP 013, som eg har spart på et glass.
Denne er datert 5/2-19. Går en da for vanlig OG 1.040 starter, eller skal denne steppes med 1.020?
Var det eg var redd for. Håpte på å få brygget på fredag. Hvordan ville du da gått frem?Kommer nok litt an på hvem du spør. Våghalsene sier kanskje at det bare er å gønne på. Selv ville jeg gitt den en rolig start på 1020 har gode erfaringer med det.
Merker at miksen av gjær tiltaller lite, vil prøve 013 i en IPA for første gang. Er og litt lei disse nøytrale yankee'ene.Du rekker neppe ikke å dekantere med så kort tid. En løsning kan jo være å lage en litt svakere (1030) i ett step og bruke resultatet sammen med US-05. I teorien skal du få det beste fra to verdener og uansett er det en spennende miks. Har blandet gjær med godt resultat.