Tråden for dumme spørsmål.

"Men lyden av en gjærlås kan du aldri ta fra meg"
Er nok et produkt for folk med gjærlåsmani dette, er jo tilfredsstillende å se når gjærlåsen når klimaks, eller er det bare meg?
Neida...måler selvsagt SG på gamlemåten jeg og
 
"Men lyden av en gjærlås kan du aldri ta fra meg"
Er nok et produkt for folk med gjærlåsmani dette, er jo tilfredsstillende å se når gjærlåsen når klimaks, eller er det bare meg?
Neida...måler selvsagt SG på gamlemåten jeg og
Hei Nils,
Bruker en Plaato selv, og er veldig glad i den. SG estimatet den viser sammenlignet med SG målinger med hydrometer er sjelden mye off før den nærmer seg utgjæret. Jeg har tett lokk, og jeg mener at bpm tallet gir meg et veldig godt sammenligningsgrunnlag over hvor "hardt" det gjæres underveis mellom ulike batcher.
 
Hei Nils,
Bruker en Plaato selv, og er veldig glad i den. SG estimatet den viser sammenlignet med SG målinger med hydrometer er sjelden mye off før den nærmer seg utgjæret. Jeg har tett lokk, og jeg mener at bpm tallet gir meg et veldig godt sammenligningsgrunnlag over hvor "hardt" det gjæres underveis mellom ulike batcher.
Er fornøyd selv jeg, selv om den ikke gir noen eksakt fasit
 
Ja jeg vet det. Men for en bruker, så burde det jo egentlig være irrelevant, da denne skal "funke". men basert på bobler. Hydometer funker jo hver eneste gang, for å sammenligne. Det jeg mener er at hvor mange antall bobler bør være irrelevant, selv om det er måten dingsen regner det ut av. Tallet man vil se er SG.

Det er ikke boblene i seg selv som er interessante. Det Plaato-prosjektet søker å oppnå, er å måle mengden CO2 som produseres i vørteren - og dette er et ganske nøyaktig mål for å regne ut spesifikk vekt i vørteren i løpet av en fermenteringsprosess. Prinsippet bak teknologien, er at gjærlåsen er utformet slik at alle boblene har nøyaktig samme volum, og at man derfor kan beregne gassvolumet ut fra antall bobler som passerer sensoren. Imidlertid kan man spørre seg om boblene i realiteten har nøyaktig likt volum, og om antall bobler telles nøyaktig nok. Det er en masse variabler og feilkilder her - og min erfaring er at det kan bli ganske store avvik selv om gjæringskaret er tett nok.
Imidlertid gir Plaato et godt bilde av gjæringsaktiviteten, og nokså nøyaktig oversikt over romtemperaturen. Det er et fint redskap for grovmonitorering av fermenteringsprosessen, men særlig nøyaktig er den ikke enda.
Forøvrig kan man spørre seg hvor nøyaktige målinger man trenger. Skal man vite helt eksakt hvor spesifikk vekt ligger, bør man uansett gjøre målinger med flere instrumenter, så en kontrollmåling med hydrometer er nødvendig uansett. Hvilke feilmarginer skal man tåle?

Kort oppsummert: Antall bobler er et uttrykk for hvor mye gass som produseres, og dette er direkte attribuerbart til gjæringsaktiviteten. At dette ikke har betydning for spesifikk gravitet, er i beste fall en grov unøyaktighet.
 
Er det noe å gjøre med et øl som kjennes for bittert ut under gjæringen? Tilsette mer vørter vil vel funke, for å «tynne ut» bitterheten. Men finnes det noe litt mindre «krevende» metode?
 
Er det noe å gjøre med et øl som kjennes for bittert ut under gjæringen? Tilsette mer vørter vil vel funke, for å «tynne ut» bitterheten. Men finnes det noe litt mindre «krevende» metode?
Tålmodighet? :) bitterhet rundes av med tiden. Selv syns jeg at det er vanskelig å i det hele tatt vurdere om det er for bittert eller ikke før ølet "har landet".
 
Er det vanlig å kaste første skvett med øl når man tapper ifra kran?
Har ikke merket noe negativt selv med og ikke gjøre det, men så en på youtube som sa det var lurt. Er det noe i det? Har perlick kraner.
 
Nå har jeg bare såvidt fått kranene mine opp og gå (sitter på verandaen med en wiener rett fra kran nr 2 nå, faktisk), men jeg har lagt meg til vanen å drikke det første før jeg fyller glasset. Veit ikke om det spiller noen rolle, det er ikke akkurat mye væske som står i de tappelinjene.
 
Er det noe å gjøre med et øl som kjennes for bittert ut under gjæringen? Tilsette mer vørter vil vel funke, for å «tynne ut» bitterheten. Men finnes det noe litt mindre «krevende» metode?

Er den tørrhumlet? Det vil i så fall roe seg betraktelig etter en cold crash dersom du har litt humlepartikler som suser rundt i brygget. Har opplevd en verden av forskjell - både på godt og vondt.
 
Hvordan ser man om et brygg er infisert?

Satte en tsjekkisk pilsner til gjæring for ca. 2 uker siden. Da jeg målte SG på lørdag så den slik ut. Usikker om denne kanskje er infisert. Den smakte sånn meh-OK med en litt metallisk ettersmak. Det var en del rare ting som skjedde under nedkjøling/tapping, så jeg er veldig skeptisk, men jeg vet ikke hvordan man ser det.

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke ser poenget i å flaske den, hvis noen av dere kloke hoder klarer å se ut fra bildet at den er fortapt o_O
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 72
Hvordan ser man om et brygg er infisert?

Satte en tsjekkisk pilsner til gjæring for ca. 2 uker siden. Da jeg målte SG på lørdag så den slik ut. Usikker om denne kanskje er infisert. Den smakte sånn meh-OK med en litt metallisk ettersmak. Det var en del rare ting som skjedde under nedkjøling/tapping, så jeg er veldig skeptisk, men jeg vet ikke hvordan man ser det.

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke ser poenget i å flaske den, hvis noen av dere kloke hoder klarer å se ut fra bildet at den er fortapt o_O

Ser ut som gjær?
 
Hvordan ser man om et brygg er infisert?

Satte en tsjekkisk pilsner til gjæring for ca. 2 uker siden. Da jeg målte SG på lørdag så den slik ut. Usikker om denne kanskje er infisert. Den smakte sånn meh-OK med en litt metallisk ettersmak. Det var en del rare ting som skjedde under nedkjøling/tapping, så jeg er veldig skeptisk, men jeg vet ikke hvordan man ser det.

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke ser poenget i å flaske den, hvis noen av dere kloke hoder klarer å se ut fra bildet at den er fortapt o_O

Enig med @Marius K. . Det der ser ut som gjær. Flask i vei:).
 
Strålende, takk for hjelpen! Godt gjøres at den klarte seg, da jeg måtte nedi avkjølt vørter med en desinfisert hånd (arm :eek: ) for å rense bazooka-filteret som ble tett med en gang jeg startet tappinga til gjæringskaret. Har etterpå fjernet filteret og tar med alt over i gjæringsbøtta. Virker som om det fungerer bedre! :)
 
Strålende, takk for hjelpen! Godt gjøres at den klarte seg, da jeg måtte nedi avkjølt vørter med en desinfisert hånd (arm :eek: ) for å rense bazooka-filteret som ble tett med en gang jeg startet tappinga til gjæringskaret. Har etterpå fjernet filteret og tar med alt over i gjæringsbøtta. Virker som om det fungerer bedre! :)
Bare å la den stå tiden ut (3 uker +), og tappe. En desinfisert meskespade eller lang sleiv er nok bedre å bruke enn arm/hånd :)
 
Tenkte å fyre opp en starter i dag av en liten porsjon WLP 013, som eg har spart på et glass.
Denne er datert 5/2-19. Går en da for vanlig OG 1.040 starter, eller skal denne steppes med 1.020?
 
Tenkte å fyre opp en starter i dag av en liten porsjon WLP 013, som eg har spart på et glass.
Denne er datert 5/2-19. Går en da for vanlig OG 1.040 starter, eller skal denne steppes med 1.020?
Kommer nok litt an på hvem du spør. Våghalsene sier kanskje at det bare er å gønne på. Selv ville jeg gitt den en rolig start på 1020 – har gode erfaringer med det.
 
Kommer nok litt an på hvem du spør. Våghalsene sier kanskje at det bare er å gønne på. Selv ville jeg gitt den en rolig start på 1020 – har gode erfaringer med det.
Var det eg var redd for. Håpte på å få brygget på fredag. Hvordan ville du da gått frem?
EDIT: Eg har en pakke US 05 om det ikkje skulle virke/være liv. Og tenker ikkje å høste/gjenbruke fra denne startbatchen.
 
Du rekker neppe ikke å dekantere med så kort tid. En løsning kan jo være å lage en litt svakere (1030) i ett step – og bruke resultatet sammen med US-05. I teorien skal du få det beste fra to verdener – og uansett er det en spennende miks. Har blandet gjær med godt resultat.
 
Du rekker neppe ikke å dekantere med så kort tid. En løsning kan jo være å lage en litt svakere (1030) i ett step – og bruke resultatet sammen med US-05. I teorien skal du få det beste fra to verdener – og uansett er det en spennende miks. Har blandet gjær med godt resultat.
Merker at miksen av gjær tiltaller lite, vil prøve 013 i en IPA for første gang. Er og litt lei disse nøytrale yankee'ene.
Er det et alternativ å la en relativt stor starter på .030? Tenker OG på 1.070-75. 10-11 liter til gjæring.
 
Tilbake
Topp