Tråden for dumme spørsmål.

@LarsUlv, jeg har ikke noe høyde å gå på. Den skal under kjøkkenbenken, og der er det ikke så mye fribord at det gjør noe.
Er det sanne tynne 3/16 rør du har så kan du kanskje ta dei ut igjennom pakninga på låket. Sikkert litt avhengig av type frysar.. på min går de iallefall fint, pakninga legg seg fint rundt slik at det blir relativt tett rundt. Men det ser no litt jalla ut om ditte e noke som vil vise :)
 
Trenger å lage et hull i veggen på en fryseboks for gjennomføring av tappelinjer. Noen som veit hvordan jeg finner ut hvor jeg kan gjøre dette uten å ta kjølerøra?

Et råd som blir gitt, er å kjøle den godt ned og så sette in en gryte med kokende vann, for å se hvordan dampen legger seg på veggene. I teorien skal dette avtegne kjølesystemet. Prøvde det selv på et kjøleskap. Det fungerte noenlunde, men man må være ekstremt kjapp. Det gikk greitt for meg heldigvis, med en blanding av damp og flaks, men i praksis er det vanskelig å få til. Verdt et forsøk.
 
Det er også mange som tar av lokket og bygger boksen opp litt i høyden med treverk og isopor eller skum som isolasjon, og så fester lokket på den nye konstruksjonen. Da kan man gjøre gjennomføringene i treverket. Man kan få en god ide ved å google ''keezer'' o.l. Veldig enkel operasjon som de fleste vil få til med litt treverk, fugemasse og enkelt verktøy. Dette var min plan, før jeg endte opp med kjøleskap i stedet. Så vidt jeg husker googlet jeg meg fram til at en kegerator vil ha mindre fukt og kondens -problematikk enn en keezer, og endte opp med kjøleskap. Billige kjøleskap har også ofte kjøling kun i bakveggen, dermed slipper man å bekymre seg også for gasslinjer, om man har gassen på utsiden slik som jeg har.

Edit: fikk ikke med meg at dette rådet allerede var gitt!
 
Sist redigert:
Er det sanne tynne 3/16 rør du har så kan du kanskje ta dei ut igjennom pakninga på låket. Sikkert litt avhengig av type frysar.. på min går de iallefall fint, pakninga legg seg fint rundt slik at det blir relativt tett rundt. Men det ser no litt jalla ut om ditte e noke som vil vise :)
De ligger der nå, og det funker sånn noenlunde, men lokket går liksom litt ned i boksen, så de får en knekk hvis jeg lukker lokket helt igjen. Kanskje jeg kan skjære et spor i lokket.
 
Husk at skumproblematikk lett oppstår om det er forskjellige temperaturer rundt i slangesystemet, det er en av fordelene med å ha kranene rett i døra/veggen, fremfor tårn uten egen kjøleløsning, o.l. Bare av den grunn hadde jeg aldri hatt synlige slanger, om det kan unngås.

Hva med tårn på kjøkkenbenken? Det finnes løsninger på å kjøle slangene i tårnet, f.eks en egen slangekrets man legger rundt ølslangene, som pumper glykol. Man kan f.eks sette fryseboksen på hjul, lage et fint skjørt i bunn som skjuler dem, og lime fast en kjøkkenplate lik den du har på lokket.

Også en fordel å få det ihvertfall litt opp i høyden, om en har småbarn i hus.
 
Sist redigert:
Husk at skumproblematikk lett oppstår om det er forskjellige temperaturer rundt i slangesystemet, det er en av fordelene med å ha kranene rett i døra/veggen, fremfor tårn uten egen kjøleløsning, o.l. Bare av den grunn hadde jeg aldri hatt synlige slanger, om det kan unngås.

Hva med tårn på kjøkkenbenken? Det finnes løsninger på å kjøle slangene i tårnet, f.eks en egen slangekrets man legger rundt ølslangene, som pumper glykol. Man kan f.eks sette fryseboksen på hjul, lage et fint skjørt i bunn som skjuler dem, og lime fast en kjøkkenplate lik den du har på lokket.

Også en fordel å få det ihvertfall litt opp i høyden, om en har småbarn i hus.
Nei, kranene blir skjult i overskapet, fryseboksen skjult under benken, og røra skjult i rør i rør i veggen. Har funksjonstesta systemet i kjelleren, og det blir ikke noe problem med skum med røra i romtemperatur. Det eneste som bekymrer meg er om røra må være noe lengre enn jeg ønsker meg. Men det blir ikke aktuelt å ha kranene noe synlig sted.
 
Aha. Mulig at akkurat den skumproblematikken blir redusert med tynne slanger. Jeg bruker tykke slanger, slik at det tar 7-10 sekunder å tappe en øl.
 
Er det noe sted jeg får svar må det være her. Er det noen som har et nytt ikeakjøkken og kan hjelpe meg med noen mål? Jeg trenger innvendig bredde på et metod veggskap 60x80x37. Innvendig bredde og aller helst også høyde opp til en hylleplate sånn rundt 25 cm fra bånn av skapet.
 
Er det noe sted jeg får svar må det være her. Er det noen som har et nytt ikeakjøkken og kan hjelpe meg med noen mål? Jeg trenger innvendig bredde på et metod veggskap 60x80x37. Innvendig bredde og aller helst også høyde opp til en hylleplate sånn rundt 25 cm fra bånn av skapet.

Innvendig bredde: 564mm
Innvendig høgde frå botnen til underkant av knotten som held hylla : 228mm / 278mm (50mm intervall på hola til hyllene. Knottane bygge 7mm)

Ps. Har tatt meg nokon øl så tillat ett par mm avvik ( i alle fall 1)
Edit: kanskje 1.5, brukte sambuaren min sitt rosa måleband..
 
Innvendig bredde: 564mm
Innvendig høgde frå botnen til underkant av knotten som held hylla : 228mm / 278mm (50mm intervall på hola til hyllene. Knottane bygge 7mm)

Ps. Har tatt meg nokon øl så tillat ett par mm avvik ( i alle fall 1)
Edit: kanskje 1.5, brukte sambuaren min sitt rosa måleband..
Takk!!
 
Innvendig bredde: 564mm
Innvendig høgde frå botnen til underkant av knotten som held hylla : 228mm / 278mm (50mm intervall på hola til hyllene. Knottane bygge 7mm)

Ps. Har tatt meg nokon øl så tillat ett par mm avvik ( i alle fall 1)
Edit: kanskje 1.5, brukte sambuaren min sitt rosa måleband..
Åssen er det, er bånn av hylleplata flush med bånn av knotten?
 
Med treplater gjer dei det. Men med glas kviler dei naturligvis oppå.
Godt poeng. Tror jeg har bestilt tre. Greiere å få gutta på trelasten til å kappe bakplate for tappekranene mine enn å gjøre det sjøl, den saga deres er noe mer nøyaktig enn noe jeg noengang kommer til å eie. Takk igjen!
 
Er det også noen som i farta har ytre diameter på shanks med jg-kobling fra tapcooler? @Oberstbräu? Det kan jeg måle sjøl ved anledning, altså, men de er ikke akkurat her akkurat nå.
 
Tilbake
Topp