Tråden for dumme spørsmål.

Hei,

Har brygget 12 liter med juleøl (doppelbock), OG 1,069.

Har stått tre uker på 10C, gjæret med w-34/70. OG virker stabil på 1,018.

Lurer på om jeg skal karbonere det på fat, for så å flaske med beergun. Eller om jeg skal karbonere på flaske. Ser ulemper og fordeler med begge, så hvis noen har noen tanker, vil jeg gjerne høre dem.
 
Hei,

Har brygget 12 liter med juleøl (doppelbock), OG 1,069.

Har stått tre uker på 10C, gjæret med w-34/70. OG virker stabil på 1,018.

Lurer på om jeg skal karbonere det på fat, for så å flaske med beergun. Eller om jeg skal karbonere på flaske. Ser ulemper og fordeler med begge, så hvis noen har noen tanker, vil jeg gjerne høre dem.
Det er ikke et hardtslående argument, men jeg synes lagere ikke skal ha bunnfall. Det føles ikke riktig – selv om de er mørke.
 
2 fat på 2 bar i 2 dager, satt til 0.8 bar for servering. 12l er godt karbonert 19l er greit karbonert, men åpenlyst mindre. Normalt?
 
Helt normalt. Når man tvangskarbonerer et mindre volum går det fortere. ”2 bar i 2 døgn på 2 grader”-regelen gjelder for fulle 19 liters fat.
 
Helt normalt. Når man tvangskarbonerer et mindre volum går det fortere. ”2 bar i 2 døgn på 2 grader”-regelen gjelder for fulle 19 liters fat.
Aha, da vet jeg det, har nok 5-6 grader i mitt skap, så på 12l var det perfekt etter 48 timer, nå har det stått på 0.8 i en uke og 19l nærmer seg perfekt, mange takk for oppklaringen :)
 
Nok et karbonerings spørsmål, for her har jeg nok sovet i timen. Skal overføre en brut ipa til fat imorgen, å tilsette enzymene å tørrhumla på fat. Skal i teorien ha en fg på 1.008, å potensiell utgjæring derifra til 0.998. Om jeg ikke spunder, blir det veldig overkarbonert?
 
brygger en pils, mest som en test av min nye styring (craftbeerpi).
Men blir veldig usikker ang tørrhumling av denne. Har i utgangpunkt satt 20g Polaris i skjema, men ønsker IKKE noen mint smak/aroma.
forslag?

Original Gravity: 1.044
Final Gravity: 1.007
IBU (Tinseth): 36
Color: 5.9 EBC

Mash
Temperature — 65 °C — 60 min
Mash Out — 75 °C — 10 min

Malts (4.5 kg)
3.5 kg (77.8%) — BestMalz Pilsen Malt — Grain — 3.5 EBC
1 kg (22.2%) — Wheat Flaked — Grain — 3.2 EBC


Hops (50 g)
10 g (21 IBU) — Polaris 18% — Boil — 60 min
10 g (10 IBU) — Polaris 18% — Boil — 15 min
10 g (4 IBU) — Polaris 18% — Boil — 5 min
20 g — Polaris 18% — Dry Hop — 3 days

Yeast
Fermentis W-34/70 Saflager Lager


Fermentation
Primary — 13 °C — 14 days
Primary — 14 °C — 1 days
Primary — 15 °C — 1 days
Primary — 19 °C — 1 days
Cold Crash — 5 °C — 7 days
 
Tilbake
Topp