Tråden for dumme spørsmål.

Startervørter trenger ikke kokes. Om man er for hard på varmen er det en viss fare for at den kan svi seg. (Det har skjedd her et par ganger før jeg la om praksisen.) Surt å måtte tømme ut flere liter med vørter – og du kan banne på at det alltid er tomt for DME når det skjer :eek::mad:

Faren for at det skal svi seg er vel liten om du bare passer på å ha tørmmaltet oppi tidlig nok, dvs. i god tid før det koker? Jeg ville ikke la være å la det koke en liten stund, sjøl om jeg glatt innrømmer at sjansen for at det skjer noe, er liten. Men heller trygg enn lei seg:).
 
Jeg lærer stadig noe nytt her inne :)! Jeg ser mange har DME i kaldt vann. Jeg er klar over at det er fare for at den kan klumpe seg dersom den tilsettes i kokende, selv om jeg ikke har opplevd det på mine ca.30 startere til nå. Jeg undersøkte litt på nettet, og ser at Breiss anbefaler å røre inn DME ved ca 100-120F, altså ca 40-50 grader. Men jeg finner ingen informasjon om at den ikke trenger å kokes …
Jeg brygger med spraymalt og jeg antar grunnen til at de anbefaler 40 grader er fordi det er en "sweetspot" for at den raskt løser seg opp, uten å klumpe seg og uten at det skummer noe særlig.

At det burde kokes evt. pasteuriseres, er vel av samme grunn som alt annet, for å bli kvitt eventuelle organismer, men hvor stor forskjell det utgjør med 15 min kok eller 15 min pasteurisering på 80 grader, vet jeg ikke men vil anta at den er liten.
 
Startervørter trenger ikke kokes. Om man er for hard på varmen er det en viss fare for at den kan svi seg. (Det har skjedd her et par ganger før jeg la om praksisen.) Surt å måtte tømme ut flere liter med vørter – og du kan banne på at det alltid er tomt for DME når det skjer :eek::mad:
Faren for at det skal svi seg er vel liten om du bare passer på å ha tørmmaltet oppi tidlig nok, dvs. i god tid før det koker? Jeg ville ikke la være å la det koke en liten stund, sjøl om jeg glatt innrømmer at sjansen for at det skjer noe, er liten. Men heller trygg enn lei seg:).
= DME i kaldt vann :)
 
Startervørter trenger ikke kokes. Om man er for hard på varmen er det en viss fare for at den kan svi seg. (Det har skjedd her et par ganger før jeg la om praksisen.) Surt å måtte tømme ut flere liter med vørter – og du kan banne på at det alltid er tomt for DME når det skjer :eek::mad:

Jeg har alltid kokt opp vann med defoamer og gjærnæring og tilsatt DME med venstrehånda, mens høyrehånda visper som bare det. Litt latskap bak praksisen fordi jeg da ikke har trengt å overvåke prosessen. Jeg kuler'n og venter til det koker, tilsetter, justerer ned til kok og kommer tilbake 15 minutter seinere :). Det har fungert fint! Men nå ser jeg muligheten for å kunne vente til litt før kok, røre i greiene, og røre til det koker opp for deretter å sitte temp til oppunder kok. Da går det kanskje an å også kutte defoamer som jo vil gjøre det litt lettere å overvåke gjæringsaktiviteten i kolben …
 
Jeg har alltid kokt opp vann med defoamer og gjærnæring og tilsatt DME med venstrehånda, mens høyrehånda visper som bare det. Litt latskap bak praksisen fordi jeg da ikke har trengt å overvåke prosessen. Jeg kuler'n og venter til det koker, tilsetter, justerer ned til kok og kommer tilbake 15 minutter seinere :). Det har fungert fint! Men nå ser jeg muligheten for å kunne vente til litt før kok, røre i greiene, og røre til det koker opp for deretter å sitte temp til oppunder kok. Da går det kanskje an å også kutte defoamer som jo vil gjøre det litt lettere å overvåke gjæringsaktiviteten i kolben …

Hvorfor ikke gjøre det enkelt for seg selv?
Jeg måler opp DME, koker opp vann, tilsetter vann til DME i et åpent kar, grovrører et par ganger, og heller det over på en kolbe som jeg har lagt en magnetisk rørepinne i. Deretter lar jeg kolben stå på magnetrører et minutt eller to før jeg koker løsningen i 15 minutter. Har alltid fått jevne løsninger. Om det skulle bli noen mindre klumper, vil disse løse seg langsomt opp og bli tilgjengelige for gjæren, så jeg ser ikke det store problemet i dette heller, med mindre disse klumpene er så store at de senker graviteten i vekstmediet (hvilket heller ikke nødvendigvis medfører noe problem).
 
Det ser ut som gjæren går nattskift, for nå er det aktivitet :)

Har det gått fjorten dager enda?

Tok nettopp første SG måling etter gjæringen startet; 1.027 og plopping i gjærlåsen ca hvert 75 sekund, normal utvikling?

Målt OG 1.055 (target 1.060) og FG 1.014
 
Tok nettopp første SG måling etter gjæringen startet; 1.027 og plopping i gjærlåsen ca hvert 75 sekund, normal utvikling?

Målt OG 1.055 (target 1.060) og FG 1.014
Dette er lavere aktivitet enn hva jeg er vant med på samme tidspunkt i gjæringsforløpet. Er du sikker på at gjæringskaret er tett?
 
Jeg syns også det var lav aktivitet, det er derfor jeg spør.

Ja, jeg er sikker på at det er tett (jobber med trykktesting til daglig)
 
Sliter med å forbedre skylleprosessen i bryggemaskinen min (Netthandelen 30L auto). Jeg sliter ikke nevneverdig med effektiviteten, men basert på hvordan skyllingen foregår, så føler jeg dette er et sentralt element jeg kan forbedre. Jeg skyller på samme måte som er anbefalt for en Grainfather (annen maskin, samme prinsipp).

I ni av ti tilfeller, når jeg hever maltrøret fra kjelen, så renner vannet fryktelig fort ut. Hvis jeg skal tilsette vann for å alltid holde nivået et par centimeter over kornet, så må jeg tilsette skyllevannet rimelig fort (dvs. ca. 6-8 liter i minuttet). Dette vannet renner også fort gjennom maltrøret.

Resultatet er at hoveddelen av skyllingen ofte tar mindre enn 10 minutter(!). Jeg lar alltid maltrøret stå i 20-30 minutter etter dette, slik at alle dråper kommer med, men jeg vil estimere den totale mengden vann som renner gjennom den siste halvtimen er maks en liter.

Min bryggemaskin har kun hanker nederst på maltrøret, så jeg er tvunget til å heve hele røret i én omgang (i motsetning til f.eks. Brewster Beacon, som min maskin er en kinakopi av, som har ett sett hanker midt på maltrøret og ett sett nederst).

Tips?
 
Sliter med å forbedre skylleprosessen i bryggemaskinen min (Netthandelen 30L auto). Jeg sliter ikke nevneverdig med effektiviteten, men basert på hvordan skyllingen foregår, så føler jeg dette er et sentralt element jeg kan forbedre. Jeg skyller på samme måte som er anbefalt for en Grainfather (annen maskin, samme prinsipp).

I ni av ti tilfeller, når jeg hever maltrøret fra kjelen, så renner vannet fryktelig fort ut. Hvis jeg skal tilsette vann for å alltid holde nivået et par centimeter over kornet, så må jeg tilsette skyllevannet rimelig fort (dvs. ca. 6-8 liter i minuttet). Dette vannet renner også fort gjennom maltrøret.

Resultatet er at hoveddelen av skyllingen ofte tar mindre enn 10 minutter(!). Jeg lar alltid maltrøret stå i 20-30 minutter etter dette, slik at alle dråper kommer med, men jeg vil estimere den totale mengden vann som renner gjennom den siste halvtimen er maks en liter.

Min bryggemaskin har kun hanker nederst på maltrøret, så jeg er tvunget til å heve hele røret i én omgang (i motsetning til f.eks. Brewster Beacon, som min maskin er en kinakopi av, som har ett sett hanker midt på maltrøret og ett sett nederst).

Tips?
Når jeg merker det blir for rask gjennomstrømning i maltsengen (kjører alltid vorlauf), går jeg over til en annen skyllemetode. Jeg tapper ut vørt og fyller med skyllevann i maltrøret før jeg hever det. Fyller på sånn cirka det jeg tapper. Lar det stå litt. Hever maltrøret når jeg ikke mer plass til å tappe av og tar resten av skyllingen som vanlig.
Sliter du med for rask gjennomstrømning, kan det komme av for grov kverning. Eller at fine partikler som skal tette mesken og lage en fin maltseng, har lagt seg i bunnen av kjelen.
 
Når jeg merker det blir for rask gjennomstrømning i maltsengen (kjører alltid vorlauf), går jeg over til en annen skyllemetode. Jeg tapper ut vørt og fyller med skyllevann i maltrøret før jeg hever det. Fyller på sånn cirka det jeg tapper. Lar det stå litt. Hever maltrøret når jeg ikke mer plass til å tappe av og tar resten av skyllingen som vanlig.
Sliter du med for rask gjennomstrømning, kan det komme av for grov kverning. Eller at fine partikler som skal tette mesken og lage en fin maltseng, har lagt seg i bunnen av kjelen.
Takk for svar!

Jeg har alltid droppet vorlauf, ettersom maskinen resurkulerer fra bunn av kjelen over maltsengen, men det skader ikke å prøve. Jeg skal forsøke metoden du beskriver.
 
Sliter med å forbedre skylleprosessen i bryggemaskinen min (Netthandelen 30L auto). Jeg sliter ikke nevneverdig med effektiviteten, men basert på hvordan skyllingen foregår, så føler jeg dette er et sentralt element jeg kan forbedre. Jeg skyller på samme måte som er anbefalt for en Grainfather (annen maskin, samme prinsipp).

I ni av ti tilfeller, når jeg hever maltrøret fra kjelen, så renner vannet fryktelig fort ut. Hvis jeg skal tilsette vann for å alltid holde nivået et par centimeter over kornet, så må jeg tilsette skyllevannet rimelig fort (dvs. ca. 6-8 liter i minuttet). Dette vannet renner også fort gjennom maltrøret.

Resultatet er at hoveddelen av skyllingen ofte tar mindre enn 10 minutter(!). Jeg lar alltid maltrøret stå i 20-30 minutter etter dette, slik at alle dråper kommer med, men jeg vil estimere den totale mengden vann som renner gjennom den siste halvtimen er maks en liter.

Min bryggemaskin har kun hanker nederst på maltrøret, så jeg er tvunget til å heve hele røret i én omgang (i motsetning til f.eks. Brewster Beacon, som min maskin er en kinakopi av, som har ett sett hanker midt på maltrøret og ett sett nederst).

Tips?
Ja, ikke hev maltrøret, men tapp saaaakte ut i et midlertidig kar, mens du hele tiden sørger for at det er 1cm skyllevann på toppen. Tapp ikke raskere enn 0,5-1 liter i minuttet. Når du oppnår kokevolum, eller SG er 1,010 på det du tapper av, så avbryter du. Skyll bryggeren, og hell vørteren tilbake for kok. :)
 
Tilbake
Topp