Tråden for dumme spørsmål.

Nå spør jeg dumt kanskje, men er forholdsvis ny med fat: Setter dere på trykk før dere trykker ned låsebøylen på fatet (for at lokket skal "sette" seg), eller etter at lokket behørig er låst? :)
Hvis lokket ikke sitter når du drar ned låsen så går det greit på plass med hjelp fra 2 bar.
 
Har forsøkt å søke (er berømt for å være flink til å lete, men ikke så god til å finne).
Kan gjæringskar brukes til øl etter å ha vært brukt til gjæring av cider? Gjort rein med oppvaskmiddel. Mener å ha lest på forumet at det ikke går (hverken cider eller kveik).
 
Har forsøkt å søke (er berømt for å være flink til å lete, men ikke så god til å finne).
Kan gjæringskar brukes til øl etter å ha vært brukt til gjæring av cider? Gjort rein med oppvaskmiddel. Mener å ha lest på forumet at det ikke går (hverken cider eller kveik).
Jeg har brukt samme kar til både cider og kveik, og annet øl etterpå, de fleste kveik artene har jo distinkte karakterer så jeg tror jeg ville merket det om noe hadde sneket seg med. Jeg er dog notorisk på å bruke kluter som ikke lager riper og på grensen til paranoid når jeg vasker og skyller :D
 
Har forsøkt å søke (er berømt for å være flink til å lete, men ikke så god til å finne).
Kan gjæringskar brukes til øl etter å ha vært brukt til gjæring av cider? Gjort rein med oppvaskmiddel. Mener å ha lest på forumet at det ikke går (hverken cider eller kveik).

Jeg har nå gjort det to ganger uten å ha tenkt over at det skulle være noe problem. Kanskje det var derfor det gikk bra:p?

Spøk til side; jeg har aldri hørt det der, og skjønner ikke hvorfor det skulle være noe problem. Ikke med kveik, heller, for den sakens skyld. Avhengig av hva du gjærer med, så kan det jo bli problemer med krysskontaminasjon, men sjøl å bruke Belle Saison går bra hvis du bare veit at det er en risiko og forholder deg deretter. (Det finnes cidergjær som ikke er cerevisiae; jeg veit ikke om det er derfor dette kommer opp?)
 
Jeg har nå gjort det to ganger uten å ha tenkt over at det skulle være noe problem. Kanskje det var derfor det gikk bra:p?

Spøk til side; jeg har aldri hørt det der, og skjønner ikke hvorfor det skulle være noe problem. Ikke med kveik, heller, for den sakens skyld. Avhengig av hva du gjærer med, så kan det jo bli problemer med krysskontaminasjon, men sjøl å bruke Belle Saison går bra hvis du bare veit at det er en risiko og forholder deg deretter. (Det finnes cidergjær som ikke er cerevisiae; jeg veit ikke om det er derfor dette kommer opp?)
Det kommer nok av at det skal ikke mye kveik til før den tar totalt over. I alle fall skare, vi snakker om et par gram på 25 liter og den eier karet.
 
Når jeg lager cider av råsaft bruker jeg eget utstyr på alt jeg ikke kan bruke kokende vann på. Det er merkelig hvor lett det ender opp med ett surøl preg på senere batcher selv om man har vasket og brukt klor + andre produkt. Så for å være på den sikre sida skiller jeg utstyret jeg bruker til gjæring av cider og surøl fra det jeg bruker ellers.
 
Fatet en Cream Of Three Crops på mandag og mens dagens vørter kokte, tenkte jeg å ta en smakstest av cream alen, det er noe merkelig der, jeg mistenker at min flaked mais var noe gammel, mener å ha lest noe om at den holder seg dårlig.

Noen som kan fortelle meg hvilken smak gammel mais vil gi i ølet?
 
Fatet en Cream Of Three Crops på mandag og mens dagens vørter kokte, tenkte jeg å ta en smakstest av cream alen, det er noe merkelig der, jeg mistenker at min flaked mais var noe gammel, mener å ha lest noe om at den holder seg dårlig.

Noen som kan fortelle meg hvilken smak gammel mais vil gi i ølet?

Det stemmer at den skal være så fersk som mulig, blir fort dårlig. Det smaker harskt, mener jeg.
 
Tilbake
Topp