Tråden for dumme spørsmål.

Joa, men vil jo vente lengst mulig med dekanteringen :rolleyes:
For å få ølet kaldt nok t pitch ville jeg vel gjort det slik jeg foreslår. Men det er flere her inne som skriver at de Ofte pitcher varmere og kjøler alt Sammen til gjæringstemperatur. Personlig kjøler jeg og så pitcher.

kjekt å lese at starteren ser OK ut :)
 
Jeg lener meg selvsagt til dere med erfaring, men er litt nysgjerrig også, hvorfor bør tempen helt ned før pitching?
Rekker gjæren å gjøre noe særlig ugagn på noen få timer?
 
Jeg lener meg selvsagt til dere med erfaring, men er litt nysgjerrig også, hvorfor bør tempen helt ned før pitching?
Rekker gjæren å gjøre noe særlig ugagn på noen få timer?
Det er vel ikke det at den rekker å gjøre ugagn, men den blir først varmet opp til temperaturen vørten holder, for deretter å bli kjølt ned igjen. Så da svinger temperaturen endel. Kjøler du litt under pitch, og den kun får stige derimot går det kun mot varmere dager :)
 
Dumt spørsmål igjen fra meg her. Jeg har et ølfat med øl som jeg har karbonert med sukker og tenker å teste hvordan det ligger an med kullsyre. Jeg regner med det er litt trykk inne i fatet og lurer på hvordan jeg kan få ølet ut med fatkoblingen uten at hele dritten flyr opp i taket. Kan jeg bare sette fatkoblingen og dra ned håndtaket over den skru ventilen med stigerøret og tappe?
 
Da er vørteren på karet og holder akkurat nå 14.5°C og starteren ser ikke så gal ut.

Jeg tenkte å gjære på 10°, hvor langt ned bør vørteren før pitching?
Siden gjæringsskapet med kjøling er opptatt til starteren regner jeg ikke med at den vil komme lenger ned en til 12°, men det vil ta timesvis siden garasjen holder ca 11° nå.

Etter pitching går den i skapet og tempen vil dette med 1° på 2 timer ca.

Hvorfor ikke bare dekantere starteren, og ha gjæren over på et mindre glass som du sikkert har plass til i et hjørne i det vanlige kjøleskapet ditt, så får du plass i kjøleskapet til vørteren? Jeg ville prioritert å få kjølt ned vørteren.

Om du pitcher når vørteren er nede på 12-13 grader, og så fortsetter å kjøle ned til 10, spiller det neppe noen rolle. Å pitche en grad under gjæringstemperaturen mener jeg er veldig gunstig når du har en ale du skal gjære på 18-20 grader, men jeg tror ikke det har den samme betydningen for lager.
 
Hvorfor ikke bare dekantere starteren, og ha gjæren over på et mindre glass som du sikkert har plass til i et hjørne i det vanlige kjøleskapet ditt, så får du plass i kjøleskapet til vørteren? Jeg ville prioritert å få kjølt ned vørteren.

Om du pitcher når vørteren er nede på 12-13 grader, og så fortsetter å kjøle ned til 10, spiller det neppe noen rolle. Å pitche en grad under gjæringstemperaturen mener jeg er veldig gunstig når du har en ale du skal gjære på 18-20 grader, men jeg tror ikke det har den samme betydningen for lager.
Poenget var vel at starteren har fått kort tid i kjøleskapet og var enda rimelig uklar så muligheten for å dekantere ut masse gjær er jo der.
 
Det er å regne med når man tapper romtemperert øl, er det en piknik kran med skumdempende slange du har?
Nei, jeg har nok ikke vært så smart enda skjønner du, men har bestilt så er på vei. Jeg kommer til å la ølet stå en uke til for å få enda mer kullsyre. Skala 1-10 så vil jeg si den lå på 4 så greit å la det stå litt lenger
 
Nei, jeg har nok ikke vært så smart enda skjønner du, men har bestilt så er på vei. Jeg kommer til å la ølet stå en uke til for å få enda mer kullsyre. Skala 1-10 så vil jeg si den lå på 4 så greit å la det stå litt lenger
Hver gang du tapper ut litt så forsvinner trykket i fatet og den totale mengden karbonering blir lavere så la den gjerne bare stå, hva tappet du av med? Altså hvilken tappeslange?
 
Hvis du setter på gass med regulator like gjerne først som sist vil du med en gang se hva trykket ligger på og ha mulighet til å justere /vedlikeholde trykket
 
Hver gang du tapper ut litt så forsvinner trykket i fatet og den totale mengden karbonering blir lavere så la den gjerne bare stå, hva tappet du av med? Altså hvilken tappeslange?
Tappet av med fatkoblingen, slange og picnic kran. Brukte trykket fra karboneringen, men brukte ikke opp alt
 
Neida, går ikke så mye med på å tappe en smakstest, men noe forsvinner jo, men seff om lommaboka strekker til er jeg enig i det @loebrygg sier og invister i en regulator og CO2 tank først som sist :)
Ja enig der. Jeg har co2 flaske fra sodastream og regulator til denne, men har ikke et kjøleskap som er stort nok til fatet så derfor har jeg ikke tvangskarbonert. Hadde jeg latt fatet stå ute så ville tvangskarboneringen tatt like lang tid som sukker da det ikke er kaldt nok ute enda
 
Ja enig der. Jeg har co2 flaske fra sodastream og regulator til denne, men har ikke et kjøleskap som er stort nok til fatet så derfor har jeg ikke tvangskarbonert. Hadde jeg latt fatet stå ute så ville tvangskarboneringen tatt like lang tid som sukker da det ikke er kaldt nok ute enda
Jeg ser den, og det er forsåvidt ikke noe galt i å karbonere fat med sukker, men siden du ikke kan stikke om til et nytt fat eller har en flyteball så ølet tappes fra toppen vil det bli litt bunnfall i begynnelsen.

Og kjøleskap må du jo ordne deg :D
 
Poenget var vel at starteren har fått kort tid i kjøleskapet og var enda rimelig uklar så muligheten for å dekantere ut masse gjær er jo der.

Da ble "fasit" at jeg dekanterte rundt 2.5-3 liter og pitchet i underkant av et par liter. Dette på grunn av at ølet logisk nok ble mer og mer uklart etter hvert som jeg dekanterte, så jeg fant ut at det fikk bli et greit kompromiss. Starterølet smakte overraskende godt.
Den gjæren som hadde flokkulert hadde gjort det så hardt at den var vanskelig å riste løs.
Pitchetemp var litt under 11°.

BF181F46-2FB5-471D-BD3F-DB00999CB56D.jpeg
 
Tilbake
Topp