Tråden for dumme spørsmål.

Jeg bruker en av disse Varmerør, 45w - 30 cm - Marineshop AS i bunnen av gjæringsskapet, ingen jojo effekt her så lenge temperaturføleren til inkbirden er mot karet og isolert for lufttemperatur :) Jeg har vifte, så tør ikke si hvordan det vil fungere uten.

Vis vedlegget 47854
En fiks løsning det der! :) Det stemmer (selvsagt) som @Jørgen O skriver. Med vanlig oppsett svinger temperaturen raskere med både varme og kjøling, og kjøleskapet slår seg oftere på og av. Hos meg gir det også ørlite grann jevnere temperatur ved bruk av varmeplate fordi når kjøleskapet slår seg av er dette fremdeles i kjølemodus, og drar temp ytterligere litt ned, noe varmeplaten kan motvirke. Selv bruker jeg varmeplate ved pitch, da jeg statistisk får litt kortere lagtid ved å gjøre det slik, men kobler fra varmeplaten når gjæringen er igang. Bruker den også av og til for å nå temp for diacetylrest hvis ikke romtemperaturen i kjelleren er på min side …
 
Jeg har 308. Akkurat nå når det er mildt ute, lar jeg temperaturen i fryseren heves naturlig, mens den aktivt kjøler når temperaturen blir for høy. Jeg har også montert inn en varmekolbe, og når temperaturen ute (fryseren står i en utebod) faller nok, så blir det omvendt. Varmekolbe for å heve temperaturen, mens den faller naturlig. Funker fjell! Slår et slag for Wi-Fi saken, helt klart! :)
 
Du stiller ønsket temp på ink.bird, f.eks 18 grader for en ale. Så kan du stille hvor mange grader over og under temperaturen du har valgt den får gå før kjøling kobler inn og eventuelt varme slår seg på. Jeg har 0,3 grader over og under. I tilfellet med 18 grader, vil kjøleskapet slå seg på ved 18,3. Når den når 17,7 slår kjøleskapet seg av og ev. Varmen på. Står kjøleskapet i garasjen trenger du også varme. Søk på varmeplate, de fleste bryggebutikker selger det.
Jeg tror spørsmålet var rettet til @Jørgen O da han sa at han ikke ville anbefale varme og kjøling. Noe som selvfølgelig ikke vil fungere i en garasje som holder 11 grader :) Tipper @Jørgen O svarte med tanke på at gjæringsskapet sto en plass hvor romtemperatur kunne ta seg av oppvarmingen.
 
Sist redigert:
Jeg brygger en stout i dag, mesken er ferdig og var nesten opp i kok, men så gikk vannet til kona og jeg måtte bare skru av kokeplate og sette på lokket.

Hvor lenge kan vørteren stå før jeg kan koke opp igjen uten at den blir dårlig:cool:
 
Sist redigert:
Jeg brygger en stout i dag, mesken er ferdig og var nesten opp i kok, men så gikk vannet til kona og jeg måtte bare skru av kokeplate og sette på lokket.

Hvor lenge kan vørteren stå er før jeg kan koke opp igjen uten at vørteren blir dårlig:cool:
Har ikkje du viktigere ting å tenke på nå? :D;) Lykke til!

(Tror folk skriver at den bør være over 80 grader for at ting ikkje skal skje, andre får svare bedre).
 
Har ikkje du viktigere ting å tenke på nå? :D;) Lykke til!

(Tror folk skriver at den bør være over 80 grader for at ting ikkje skal skje, andre får svare bedre).
Joda, er jo derfor jeg sitter på fødeavdeling og ikke pitcher gjær:D

Men om vi blir sendt hjem igjen ser jeg jo ingen grunn til å ikke koke opp og fullføre brygget om ikke det tar noen skade av det:D
 
Joda, er jo derfor jeg sitter på fødeavdeling og ikke pitcher gjær:D

Men om vi blir sendt hjem igjen ser jeg jo ingen grunn til å ikke koke opp og fullføre brygget om ikke det tar noen skade av det:D
Haha! :D En plass flyger tankene uansett...
Som sagt andre får svare bedre, men kan da umulig se at det ikkje skal gå problemfritt om det bare er snakk om et par timer med lokket på.
 
Lykke til og vørteren klarer seg sannsynligvis noen dager uten å bli dårlig. Ikke så mye igjen i den som kan gjøre ugang når den har vært oppe i 98 grader og står med lokk i gryta som den ble varmet opp i.
 
Alt ikke ikke helt etter planen her heller i dag da jeg skulle fate pilsen

Fylte fatet med star san satte trykket til 1 bar for å sjekke om fatet var tett (har vært litt uheldig med at lokket har lekket litt tidligere)
Uten å tenke meg om trykker jeg ned ballock for å desinfisere slange etc.
Uten å sette på slangen først..

Star san over hele kjøkkenbenken m.m.

Hva gjør jeg så. Handler raskt, vasker meg i ansiktet, tørker opp, midt oppi dele hele begynner VB å pippe fordi den senser fuktighet
Hopper i dusjen og fortsetter å tørke opp

Tapping ble utsatt, men nå er det ihvertfall rent :rolleyes:
 
Noen som forresten vet hvor skadelig utblandet star san (ca. 5 ml/L) er for treverk etc. viss det ikke blir skylt og tørket skikkelig av?
 
Har en kjølespiral som jeg skal koble til vannkrana. Bruker da silikonslange med 9mm indre/12mm ytre diameter.
Kan enten bruke krana på badet, med en slik tilkoblet: Krantilkobling - da virker det som jeg ender opp med gjenger som er 33.8mm.

Eller så kan jeg bruke dusjen. Der har meg målt ytre gjenger til ~19mm (kobler av slangen til dusjhodet).

Noen tips til en overgang som passer på en av de to stedene?
 
Alt ikke ikke helt etter planen her heller i dag da jeg skulle fate pilsen

Fylte fatet med star san satte trykket til 1 bar for å sjekke om fatet var tett (har vært litt uheldig med at lokket har lekket litt tidligere)
Uten å tenke meg om trykker jeg ned ballock for å desinfisere slange etc.
Uten å sette på slangen først..

Star san over hele kjøkkenbenken m.m.

Hva gjør jeg så. Handler raskt, vasker meg i ansiktet, tørker opp, midt oppi dele hele begynner VB å pippe fordi den senser fuktighet
Hopper i dusjen og fortsetter å tørke opp

Tapping ble utsatt, men nå er det ihvertfall rent :rolleyes:
Hos meg har starsan-alternativet til brewshop satt mark farge på ubehandlet treverk. Har vel samme virkestoff som starsan

Utblandet?
Sprayet litt Star San 1% (5 x annbefalt utblanding) på en gammel tresleiv i går
Så like fin ut i dag tidlig
 
Tilbake
Topp