Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har også Oxyturbo Minor, det er en fast pinne som når man skrur den på sodastream-flasken (jeg bruker Wassermaxx fra Europris) åpner gassen til regulatorventilen. Det lekker ikke noe på min, men man hører gasstrømmen som trykksetter "baksiden" av regulatoren når man skrur den på - denne lommen går da tapt dersom man skrur regulatoren av flasken igjen før flasken er tom.
Har også denne, og den er tett, men den må skrues på hardt før den åpner ventilen på flaska. Har brukt både AGA og Sodastream uten problemer.
 
Kanskje ikke rette tråden men jeg prøver allikevel.
Noen som vet om disse fungerer?
Hadde vært kjekt å kunne måle opp rett vannmengde på en enkel måte.
Hadde ikke gått for akkurat den pga. de mange dårlige tilbakemeldingene og fordi den ikke er ment for vann. Men i utgangspunktet er dette moden teknologi så ikke noe i veien for at selv en rimelig måler kan være nøyaktig. Har du sett på Gardena vannmåler, ev. vanlig analog vannmåler?
 
Har ikke kikket på noe annet. Analog måler hadde også vært kjekt. Da slipper en flere ledninger.
 
Den molare massen til CaSO4 er 136,14 g/mol
I naturen forligger det vanligvis som gips CaSO4+2H2O. Så det vil maksimalt oppta to vannmolekyl enheter, altså ~36 g/mol
Det vil max øke vekten fra 136 -->172 g/mol
Altså en feilmargin på max 26%
Hva med volumøkning? Jeg måler ganske omtrentlig med måleskjeer, og er ikke spesielt opptatt av nøyaktighet. Men det er jo greit å vite.
 
Hva med volumøkning? Jeg måler ganske omtrentlig med måleskjeer, og er ikke spesielt opptatt av nøyaktighet. Men det er jo greit å vite.

Jeg har ikke call på volumøkning, men tror ikke det påvirker stort
og det er vel heller ikke helt vitenskapelig å måle kalsiumsulfat i volum ;)
 
Jeg har ikke call på volumøkning, men tror ikke det påvirker stort
og det er vel heller ikke helt vitenskapelig å måle kalsiumsulfat i volum ;)
Som sagt, jeg tilsetter salter med sånn litt omtrentelig mål, siden maltet også tilfører salter på høyst uvitenskapelig måte, og gjerne i støre mengder enn meg:D. Men ei ts kalsiumsulfat i 45 liter - som er det totalvolumet bryggevann jeg ofte har - gir 21 ppm kalsium og 51 ppm sulfat, så når jeg slenger oppi ei strøken ts av stoffet, regner jeg at det er sånn ca. det jeg får.
 
Sist redigert:
Som sagt, jeg tilsetter salter med sånn litt omtrentelig mål, siden maltet også tilfører salter på høyst uvitenskapelig måte, og gjerne i støre mengder enn meg:D. Men ei ts kalsiumsulfat i 45 liter - som er det totalvolumet bryggevann jeg ofte har - gir 21 ppm kalsium og 51 ppm sulfat, så når jeg slenger oppi ei strøken ts av stoffet, regner jeg at det er sånn ca. det jeg får.
Ifølge Wikipedia har dihydratet tetthet 2,32 gram per ml mot 2,96 for det tørre/reine stoffet. Så hvis ei teskje er 5 ml får du med det reine stoffet 5*2,96/136,1 = 109 millimol. Med dihydratet får du 5*2,32/172,2=67 millimol. For å få 109 millimol av dihydratet trenger du 0,109 * 172,2 /2,32 = 8 ml
 
Som sagt, jeg tilsetter salter med sånn litt omtrentelig mål, siden maltet også tilfører salter på høyst uvitenskapelig måte, og gjerne i støre mengder enn meg:D. Men ei ts kalsiumsulfat i 45 liter - som er det totalvolumet bryggevann jeg ofte har - gir 21 ppm kalsium og 51 ppm sulfat, så når jeg slenger oppi ei strøken ts av stoffet, regner jeg at det er sånn ca. det jeg får.
Men jeg ville egentlig regna med at pulveret vi kjøper i butikken allerede er av dihydratformen, nettopp for at det skal være stabilt i bruk over tid. Men har aldri spurt, så blir gjerne korrigert :) Fuktigheten @Miguel snakker om er jo noe annet, da er det jo flytende vann blandet i pulveret, ikke bundet som del av krystallet.
 
Ifølge Wikipedia har dihydratet tetthet 2,32 gram per ml mot 2,96 for det tørre/reine stoffet. Så hvis ei teskje er 5 ml får du med det reine stoffet 5*2,96/136,1 = 109 millimol. Med dihydratet får du 5*2,32/172,2=67 millimol. For å få 109 millimol av dihydratet trenger du 0,109 * 172,2 /2,32 = 8 ml
Det der henger jeg ikke med i, dessverre. Jeg har tatt utgangspunkt i en tabell i How To Brew (2017), s.344 ff. Der lister Palmer opp hvor mange ppm av de ulike stoffene i de ulike saltene som er av interesse for oss, vi får om vi oppløser 1 gram salt i 1 liter vann. Jeg tok så og veide opp innholdet i ei ts (jeg har et sett måleskjeer) på ei gammal skålvekt jeg har stående, og så lagde jeg meg en tabell over hva ei teskje ga i 10 liter, 20 liter osv..

Når det gjelder kalsiumsulfat, bruker Palmer formelen CaSO2.2H2O, og det er vel dihydratet? Det gir i følge Palmer 232,8 ppm kalsium og 557,7 ppm sulfat når 1 gram oppløses i 1 liter vann.
 
Når det gjelder kalsiumsulfat, bruker Palmer formelen CaSO2.2H2O, og det er vel dihydratet? Det gir i følge Palmer 232,8 ppm kalsium og 557,7 ppm sulfat når 1 gram oppløses i 1 liter vann.
Om det kalles gips skal det være dihydrat / med krystallvann ja. Palmers tall stemmer med at gips er 172 g/mol og kalsium er 40 g/mol, sånn at 1 gram gips gir 0,233 gram kalsium.

Jeg ser at på brewersfriend basic vannkalkulator står det nevnt nederst at saltene vil trekke fuktighet om luftfuktigheten er høy, og da bør man bruke 10% ekstra.
 
Det er altså en ny oppskrift og ikke at du prøver å gjenskape det beersmith regnet ut? Med OG 1.050 må du velge en gjær med utgjæring minst 75 % og en mesketemperatur som gir bra gjærbarhet for å komme under 1.013. Sjekk og korriger eventuelt utgjæringsprosent for gjæren om du har erfaring eller oppskrift som tilsier at den bør være høyere enn det som ligger inne i Brewfather.
Følger opp denne, tipset ditt er spot on. Byttet gjær med høyere utgjæringsprosent og FG i programmet spratt på plass. Fra Bohemian M84 til Saflager W-34/70 som flere her inne også skriver er en bedre type gjær.
 
Har også denne, og den er tett, men den må skrues på hardt før den åpner ventilen på flaska. Har brukt både AGA og Sodastream uten problemer.
Da har jeg også fått til min, uten pakningbytte. Løsningen var å være kjapp og "tøff" nok, da freser det ut et sek. eller så før den er tett.
 
Noen som har dette?: Digitalt pH-meter
Evt. noen gode alternativer med utskiftbar probe som er lett tilgjengelig?
Bet meg merke i dette:


Automatisk kompensering for temperatur (ATC)

pH-meteret vil automatisk tilpasse målingen til riktig temperatur. Dette betyr at du slipper å måtte kjøle ned til en angitt temperatur før du kan ta måling.

Dette stemmer jo ikke for mesking iallefall.
 
Bet meg merke i dette:


Automatisk kompensering for temperatur (ATC)

pH-meteret vil automatisk tilpasse målingen til riktig temperatur. Dette betyr at du slipper å måtte kjøle ned til en angitt temperatur før du kan ta måling.

Dette stemmer jo ikke for mesking iallefall.
Sånn teknisk sett, hvorfor kan ikke det fungere? Er det pga ulik PPM-verdi vil reagere forskjellig på PHen når den kjøles ned?
 
Tilbake
Topp