Tråden for dumme spørsmål.

Noen som har handlet i nettbutikken til Strømmen Hjemmebrygg i det siste?
-Får ikke handlet der, men ser ikke bort fra at jeg gjør noe feil :)
 
Har 20 liter med øl på flaske til karbonering som står i romtemp (10-21grader)

leste et sted som anbefalte på bad istedet, har et lite og ganske varmt bad i kjeller grunnet varmekabler, men merker jeg ble litt skeptisk siden det er en god del varmere.

tanker?
 
Har 20 liter med øl på flaske til karbonering som står i romtemp (10-21grader)

leste et sted som anbefalte på bad istedet, har et lite og ganske varmt bad i kjeller grunnet varmekabler, men merker jeg ble litt skeptisk siden det er en god del varmere.

tanker?
Ville ikke satt flaskene direkte på gulvet, men så lenge det ikke er over 28 grader ville jeg ikke vært redd får å sette de der :)
 
Ville ikke satt flaskene direkte på gulvet, men så lenge det ikke er over 28 grader ville jeg ikke vært redd får å sette de der :)
Spørsmålet er vel egentlig mer om det har noe for deg, tipper det er mellom 20-24 grader i det rommet, avhengig av om folk klarer å lukke døren etter seg. Er eldre varmekabler som gir greit guff.

flaskene står nå i rom som holder rundt 20-21 grader så det holder vel egentlig?
 
Spørsmålet er vel egentlig mer om det har noe for deg, tipper det er mellom 20-24 grader i det rommet, avhengig av om folk klarer å lukke døren etter seg. Er eldre varmekabler som gir greit guff.

flaskene står nå i rom som holder rundt 20-21 grader så det holder vel egentlig?
Ja det holder absolutt, og med så liten forskjell, er det kanskje ikke verdt det.
 
Sist redigert:
Jeg har siden jeg begynte å brygge alltid hatt et "mashout"-steg på 10 minutter ved 77 grader. Det skjer jo stadig forskning som gir forenklinger og optimalisering av prosessen. Er dette steget fortsatt ansett som nødvendig, og trenger det vare i 10min?
 
Jeg skal ha bringebær og lakris i en stout som jeg regner med kommer opp i 8-9%. Selv om folk sier det er crazy slenger jeg i 100 gram lakrisrot på 5 min. Hvor mye bringebær bør jeg ha i primærgjæring? Jeg har 1 kg bringebær puré, vil dette holde eller bør jeg tilsette mer? Vil at man skal smake både bringebær og lakris i ølet.
 
Jeg skal ha bringebær og lakris i en stout som jeg regner med kommer opp i 8-9%. Selv om folk sier det er crazy slenger jeg i 100 gram lakrisrot på 5 min. Hvor mye bringebær bør jeg ha i primærgjæring? Jeg har 1 kg bringebær puré, vil dette holde eller bør jeg tilsette mer? Vil at man skal smake både bringebær og lakris i ølet.
Fordelen med bringebær er at den taper smak over tid og du lager en stout som tåler lagring. Jo mere bringebær du tilsetter jo mere vil det smake som fersk øl, men om to måneder er den nok ikke veldig fremtredende.
 
Jeg har siden jeg begynte å brygge alltid hatt et "mashout"-steg på 10 minutter ved 77 grader. Det skjer jo stadig forskning som gir forenklinger og optimalisering av prosessen. Er dette steget fortsatt ansett som nødvendig, og trenger det vare i 10min?
Jeg bruker ikke 77, men tar alltid temp opp til rundt 72 før skylling. Får 2-3 poeng bedre utbytte av det.
 
Jeg har siden jeg begynte å brygge alltid hatt et "mashout"-steg på 10 minutter ved 77 grader. Det skjer jo stadig forskning som gir forenklinger og optimalisering av prosessen. Er dette steget fortsatt ansett som nødvendig, og trenger det vare i 10min?
Det er vel ganske lenge sida noen påsto at dette steget er nødvendig. En riktig hyggelig episode av beersmith podcast fra 2011 tar bl.a. opp dette temaet: http://beersmith.com/blog/2011/12/22/beer-brewing-myths-holiday-episode-beersmith-podcast-29/

Jeg bruker nesten alltid et langt dekstrinasjonnssteg fordi det i følge tysk ekspertise gir bedre munnfølelse og skumfasthet. Det er heller ikke "nødvendig". Det gir også litt bedre utbytte, hvilket du nok får med utmesksteget også, men det er nokså uinteressant, fordi du stort sett får dekstriner ut av det. Sånn sett kan du like gjerne bruke bare et enkelt sakkarifikasjonssteg.
 
Noen som har handlet i nettbutikken til Strømmen Hjemmebrygg i det siste?
-Får ikke handlet der, men ser ikke bort fra at jeg gjør noe feil :)
Prøvde å handle litt der nå jeg også. Hvis jeg er logget på, får jeg bare opp Vin/Bar som alternativ. Hvis jeg logger ut kommer jeg inn som vanlig og kan legge det jeg vil i handlekurven. Når jeg logger inn igjen før utsjekk så kommer bare Vin/Bar alternativet opp og handlekurven er tom. Får sende de en mail i morgen om jeg ikke bare stikker innom.
 
Det er vel ganske lenge sida noen påsto at dette steget er nødvendig. En riktig hyggelig episode av beersmith podcast fra 2011 tar bl.a. opp dette temaet: http://beersmith.com/blog/2011/12/22/beer-brewing-myths-holiday-episode-beersmith-podcast-29/

Jeg bruker nesten alltid et langt dekstrinasjonnssteg fordi det i følge tysk ekspertise gir bedre munnfølelse og skumfasthet. Det er heller ikke "nødvendig". Det gir også litt bedre utbytte, hvilket du nok får med utmesksteget også, men det er nokså uinteressant, fordi du stort sett får dekstriner ut av det. Sånn sett kan du like gjerne bruke bare et enkelt sakkarifikasjonssteg.
Hva innebærer dekstrinasjonssteg og sakkarifikasjonssteg i praksis?
 
Prøvde å handle litt der nå jeg også. Hvis jeg er logget på, får jeg bare opp Vin/Bar som alternativ. Hvis jeg logger ut kommer jeg inn som vanlig og kan legge det jeg vil i handlekurven. Når jeg logger inn igjen før utsjekk så kommer bare Vin/Bar alternativet opp og handlekurven er tom. Får sende de en mail i morgen om jeg ikke bare stikker innom.
Sist jeg bestilte der fikk jeg lagt ting i handlekurv når jeg var logget inn, men måtte likevel legge inn all adresse-informasjon på nytt ved utsjekk. Om det alltid har fungert sånn er det tilsynelatende ikke noe poeng å være innlogget.
 
Hva innebærer dekstrinasjonssteg og sakkarifikasjonssteg i praksis?
Dekstrinasjonssteget er på 70-72 grader. Siden det først er ved temperaturer over 70 grader at de siste 10 prosentene av stivelsen, som består av små stivelseskorn, gelatiniseres, og på den måten blir lett tilgjengelig for enzymene, vil du få et noe høyere utbytte. (De store stivelseskornene, som utgjør 90%, gelatiniseres fullt ut ved en temperatur på ca. 65 grader). Men det er for det første ikke snakk om mye, og for det andre er det stort sett snakk om dekstriner, som bare er "tomt fyll" som ikke bidrar med noe særlig hverken til smak eller munnfølelse, og som jo heller ikke er gjærbare. (Bruker du en gjær som bryter ned dekstriner til gjærbart sukker (diaststaticus-varianter) stiller det seg jo litt annerledes.) Grunnen til at jeg bruker dette steget, er at det dannes glycoproteiner, som i motsetning til dekstrinene faktisk bidrar til munnfølelse og skumdannelse. Men da skal du helst holde steget ganske lenge, omkring tre kvarter.

Med sakkarifikasjonssteg tenker jeg på de stegene som brukes for å få konvertert stivelsen til gjærbart sukker. Som regel bruker du bare ett, på en temperatur mellom 63 og 70 grader. De fleste mesker inn på dette steget, siden steg med andre formål under 60 grader gir liten mening med moderne, velmodifisert malt. (Et unntak er ferulsyresteget på 45 grader, som brukes for å øke produksjonen av nellik-smak/-aroma i weissbier.)

Strengt tatt er vel dekstrinasjonssteget også et sakkarifikasjonssteg, siden dekstriner også er sukkerarter. Og du kan meske inn rett på dette steget, også - for eksempel om du brygger en skotsk wee heavy.

Tysk "hochkurz"-mesking kombinerer et sakkarifikasjonssteg på 63 grader med dekstrinasjonssteget. Gjennom å styre tida på sakkarifikasjonssteget styrer du produksjonen av maltose, og altså gjærbarheten, mens dekstrinasjonssteget sørger for at du får fullt utbytte av maltet, og ikke blir sittende med ukonvertert stivelse - og det forbedrer skum og munnfølelse.

Jeg skal ikke påstå at dekstrinasjonssteget er noen revolusjon, eller Løsningen med stor L om du sliter med skum og munnfølelse. Da er det nok andre sider ved det du driver med, du skal se på. En ettstegsmesk bør være godt nok. Men jeg har god tid, og liker å pusle, så jeg kjører nå et godt og langt steg på 72 grader - og tenker at det hjelper litt:).

Utmesk, derimot, ser jeg ingen grunn til å drive med. Men det kan vel også gi en slags tilfredsstillelse i form av at en foretar seg noe aktivt for å avslutte meskinga. Det er alltid en god følelse å sette punktum:).
 
Takk for utførlig svar, @Finn Berger . Jeg har min måte å gjøre ting på som jeg synes fungerer, blant annet multistegmesk innenfor 63-70 grader-intervallet. Brygget skal uansett opp til kok, så for egen del kommer jeg til å fortsette med utmesk-steget på 77 grader, men korter det ned til 1 minutt. Da vil mesken være med på temperaturstigningen opp dit, og jeg ser ikke at det kan skade. 9 minutter spart er jo også noe.
 
Takk for utførlig svar, @Finn Berger . Jeg har min måte å gjøre ting på som jeg synes fungerer, blant annet multistegmesk innenfor 63-70 grader-intervallet. Brygget skal uansett opp til kok, så for egen del kommer jeg til å fortsette med utmesk-steget på 77 grader, men korter det ned til 1 minutt. Da vil mesken være med på temperaturstigningen opp dit, og jeg ser ikke at det kan skade. 9 minutter spart er jo også noe.
Jeg sier ikke at det er tidsbesparelse som er hovedpoenget med posten din over her, men dersom du skal tenke tidsbesparelse så tar det mindre tid å varme opp vørteren til kok, enn det tar å varme opp vørter OG mask.
Gjelder jo selvfølgelig dersom man benytter samme varmekilde, men det gjør vel du med Grainfather?

:)
 
Jeg sier ikke at det er tidsbesparelse som er hovedpoenget med posten din over her, men dersom du skal tenke tidsbesparelse så tar det mindre tid å varme opp vørteren til kok, enn det tar å varme opp vørter OG mask.
Gjelder jo selvfølgelig dersom man benytter samme varmekilde, men det gjør vel du med Grainfather?

:)
Det er et annet poeng også. Det er anekdotisk, og muligens ikke relevant, men jeg velger nå å holde på det:
Jeg synes det virker som den sukkerholdige vørteren flyter lettere desto varmere den er (inntil et visst punkt, selvsagt). Så når det skal skylles tror jeg det er en liten fordel at mesken holder omtrent samme temperatur som skyllevannet (som ligger rundt 78 grader), slik at dette ikke kjøles ned på vei gjennom mesken.
Jeg vet at det er folk som skyller med kaldt vann, men det er ihvertfall ikke tidsbesparende med tanke på oppvarming.

Og så har man det med dekstrinasjonssteget, som ihht. Finn Berger ikke spiller noen rolle med mindre man driver på i nærmere 45 minutter. Jeg har likevel ikke tro på at alt er svart-hvitt. Om jeg sirkulerer gjennom mesken under oppvarming fra sakkarifikasjon til 77 grader utmesk, så utsettes mesken for alle de mellomliggende temperaturene. Det kan jo hende det gjør noe, og om det gjør LITT og det gjør ølet til mitt, så er jeg fornøyd med det.

Du sier også at dersom man varmer opp mesken, så tar det ekstra tid. Det er mulig, men om man lar mesken være kaldere og skyller med 78 graders skyllevann, så vil dette også kjøles ned i mesken hvis den er kaldere, og må varmes opp igjen. Jeg vil tro at det å varme opp mesken har et minimalt tidsstap, når alt kommer til alt.
 
Tilbake
Topp