Tråden for dumme spørsmål.

Disse løsner med bare noen sekunder bløtlegging. Siden jeg ikke bruker så mye store etiketter er det verdt 80 øre per flaske for meg å slippe å rigge seg til for klipping og liming hver gang, bare skrive ut og klistre på. Bruker vanligvis bare Ø18 klistremerker av samme type på korkene.
De var kule. Visste ikke det fantes etiketter med slikt lim. Jeg har custom form på egne etiketter og kone som skriver ut på laserskriver på jobb (ellers finnes det laserskriver på biblioteket som ikke er spesielt dyr, heller). Oppdelingen tar jeg mens jeg ser underholdning på tv. Det er ikke alt på skjermen som krever full fokus, for å si det slik.
 
De var kule. Visste ikke det fantes etiketter med slikt lim. Jeg har custom form på egne etiketter og kone som skriver ut på laserskriver på jobb (ellers finnes det laserskriver på biblioteket som ikke er spesielt dyr, heller). Oppdelingen tar jeg mens jeg ser underholdning på tv. Det er ikke alt på skjermen som krever full fokus, for å si det slik.
Jeg har brukt de der selv i et par år, utrolig sytalaust.
 
Noen som har testet Mybrewbot som temperaturkontroll. De selger den på Brewshop og det som ser greit ut er at den kan bla bruke flere Tilter som temperatursensorer under gjæring og den går på wifi samt kobler seg til på Brewfather. Har en Inkbird nå som fungerer greit samt en Rasperry Pi som sender til Brewfather for logging. Ser ut til at jeg må ha Inkbird til, men om Mybrewbor fungerer bra kan jeg heller gå til innkjøp av en slik en og styre alt samlet.
 
Vil du spare en del arbeid, fester du etikettene dine med mjølk. Da sklir de av etter et minutt i vann. (Men du må ha laserskriver. )
Har laserskriver, og har prøvd melk et par ganger, men går fort over til limstift. Enkelt å kjapt å sette på, og fester seg med en gang uten noe klin. Enkelt å fjerne - etikettene ligger i varmt vann i 30 sekunder, før jeg tar opp en for å tørke av, og legger en ny oppi
 
Tenkte å starte litt smått med ekstraktsett (cider) nå snart for å spare studentbudsjettet litt men finner ikke helt ut hvordan det blir med lagring i ettertid.
Hvor lenge kan noe kan slike flasker stå sånn ish i vanlig romtemp. etter at det har blitt flasket? Har ikke mulighet for å kjøpe et ekstra kjøleskap og ute så er det for kaldt. Kommer til å slite litt med å drikke opp 25-30l liter cider om det ikke holder i noen mnd.
 
Tenkte å starte litt smått med ekstraktsett (cider) nå snart for å spare studentbudsjettet litt men finner ikke helt ut hvordan det blir med lagring i ettertid.
Hvor lenge kan noe kan slike flasker stå sånn ish i vanlig romtemp. etter at det har blitt flasket? Har ikke mulighet for å kjøpe et ekstra kjøleskap og ute så er det for kaldt. Kommer til å slite litt med å drikke opp 25-30l liter cider om det ikke holder i noen mnd.
Tja. Noen uker før fint. Har ingen erfaring selv. Men, som studentcider:
Så kaldt som mulig (over plussgrader) etter karbonering, så går det nok under før det blir dårlig.
 
Tenkte å starte litt smått med ekstraktsett (cider) nå snart for å spare studentbudsjettet litt men finner ikke helt ut hvordan det blir med lagring i ettertid.
Hvor lenge kan noe kan slike flasker stå sånn ish i vanlig romtemp. etter at det har blitt flasket? Har ikke mulighet for å kjøpe et ekstra kjøleskap og ute så er det for kaldt. Kommer til å slite litt med å drikke opp 25-30l liter cider om det ikke holder i noen mnd.
Mange som gir bort fullt brukbare kjøleskap på Finn.no.
 
Tenkte å starte litt smått med ekstraktsett (cider) nå snart for å spare studentbudsjettet litt men finner ikke helt ut hvordan det blir med lagring i ettertid.
Hvor lenge kan noe kan slike flasker stå sånn ish i vanlig romtemp. etter at det har blitt flasket? Har ikke mulighet for å kjøpe et ekstra kjøleskap og ute så er det for kaldt. Kommer til å slite litt med å drikke opp 25-30l liter cider om det ikke holder i noen mnd.
Studentbudsjettet kommer best ut av det med first price eplejuice, cidergjær, og litt gjærnæring. Da brygger du ikke mer enn du synes du trenger. Og det er såre enkelt. Du får ikke en komplisert drikk med mange morsomme smaker i, men det blir reint og godt og smaker av eple. Cider gjærer helt ut, og blir knastørr, men vil du ha litt sødme er det ekstremt enkelt: Lag litt sukkerlake som du har stående i kjøleskapet, og så tilsetter du en passende mengde når det skal drikkes.

Du trenger ikke koke eplejuicen, men det er lurt å spraye starsan rundt åpningen på kartongen. (Klipp et ekstra hull så lufta kommer inn mens du heller, så renner det jevnt og fint.)

Du kan forresten lage en helt utmerket eplegløgg på denne cider'n. Den er en hit her i heimen.

Jeg veit ikke hvor godt stoffet holder seg i romtemperatur, men jeg mistenker at det holder seg vesentlig bedre enn øl. Jeg har hatt mitt tilsvarende brygg stående et par år i en kjeller med 10-14 grader uten at jeg har merka noe galt. Brygg 10 liter til å begynne med, og se hvordan det går.
 
Sist redigert:
Takk! Da har du vell 1g gjær pr. 5 liter juice?
Usikker på det der. Trur dette er en eubayanus, en annen gjærtype enn saccharomyces, og jeg har ikke snøring på hva den krever. Jeg brygga 25 liter og brukte en pose. Antakelig kan du bruke en halv pose til 10-12 liter, ja - og sikkert gjemme resten til neste brygg, godt forseglet og oppbevart i kjøleskap. Men jeg har vondt for å se at det skulle gjøre noe om du slengte hele posen oppi, heller.
 
Noen som har testet Mybrewbot som temperaturkontroll. De selger den på Brewshop og det som ser greit ut er at den kan bla bruke flere Tilter som temperatursensorer under gjæring og den går på wifi samt kobler seg til på Brewfather. Har en Inkbird nå som fungerer greit samt en Rasperry Pi som sender til Brewfather for logging. Ser ut til at jeg må ha Inkbird til, men om Mybrewbor fungerer bra kan jeg heller gå til innkjøp av en slik en og styre alt samlet.
Har hatt mybrewbot i et års tid nå, og den funker greit. Bruker den nå kun med temperaturprober etter at tilt'en gikk i dass sammen med gjær og humlerester :-\ . Men den funka da sammen med den så lenge det varte.

Men appen som styrer det hele er noe av det dårligste jeg har vært borti noen gang. Utrolig tungvint brukergrensesnitt. (veies delvis opp mot god service fra utviklerne....)

Nytt i siste storoppdatering er støtte for fire gjæringskar med styring av varme/kjøling og logging av temp/SG.

Så alt i alt, har du litt ekstra tid til å bruke på oppsett, så kjør på :)
 
Noen som lager "Farris"/Kullsyrevann på Kornelius fat? I så fall, hvilket karboneringstrykk benytter dere? Opplever så langt at ca 1 bar på mellom 4-5 grader celsius i ca 1 uke har gitt meget slapt boblevann!
 
Oh! Allright! Da må den sporenstreks av den sløyfa den er på og over på egen... Kan ikke kjøre 3 bar på resten av innholdet i Keezeren! Takker!
 
Jeg har en 1.5" TC port på toppen hvor jeg har en butterfly ventil. Jeg tenkte sette et siktglass på der som jeg hiver gelatin i. Purger med CO2 og åpner butterfly for å slippe ned i gjæringskaret.

Slik jeg har forstått det skal 1ts pulver i 1 dl vann være tilstrekkelig til 20-25 liter øl.

I går fatet jeg pilsen min. Forventningene var så klart skyhøye etter å ha testet gelatin for første gang. Pilsen kom ut hazy som f**n o_O Det virker altså ikke som at gelatinen har hatt noen effekt. Synes det var pussig. Den burde vel vært klar ut av gjæringstanken ved en slik behandling? Den har stått med gelatin siden tirsdag kveld. Det burde vel være nok? Noen mulige forklaringspunkter; jeg glemte tilsette brewers clarex ved pitch av gjær. Kan det være kjøletåke? Kan det være at ølet ikke har vært kaldt nok under kaldkræsj? Temperatur målt i thermowell var på 2,5 til 2,8 grader. Inkbird viste drøye 5 grader, men den mistenker jeg å vise noe feil på lave temperaturer. Det er perfekt match temperaturmessig på inkbird og thermowell under gjæring, men avvik under kaldkræsj.

En annen obervasjon var at det ikke var noen kompakt gjærkake. Skulle tro den hadde samlet seg godt i bunnen etter en uke med kaldkræsj. Gjæren er WLP940. Ølet var ferdig gjæret tidlig, så ingen grunn til at gjæren ikke skulle flokkulere brukbart på den tiden der :rolleyes:

1612777245715.png
 
Tilbake
Topp