Tråden for dumme spørsmål.

Jeg tror jeg avslutter det her. Ikke fordi diskusjonen ikke er interessant. Ikke fordi jeg har blitt støtt eller møtt med urimelige argumenter. Ikke fordi jeg føler noe er tapt, vunnet eller avgjort.
Jeg avslutter fordi jeg ikke har noe å legge til. Jeg er klar over at det finnes andre mulige forklaringer (jeg har selv foreslått noen mulige alternativer), men jeg har ikke klart å få noen til å endre mening eller se muligheten jeg mener kan være der i multistegmesk, og heller ikke fått noen gode forslag til andre forklaringsmodeller. Så lenge jeg brygger sånn jeg gjør og er fornøyd med resultatet, så ser jeg ingen grunn til å endre det ... med mindre noen faktisk kommer med forslag til endringer som jeg har tro på, selvsagt.
 
Så lenge jeg brygger sånn jeg gjør og er fornøyd med resultatet, så ser jeg ingen grunn til å endre det.
Helt enig. Hvis det bare var én måte å brygge øl på uten å få ødelagt resultat, så hadde vel alle gjort det. Forumet frekventeres av alle typer folk som har forskjellige innganger til ølbryggingen og mål ved hobbyen. Felles er vel at man har et ønske om å produsere det beste produktet man kan, og det er til slutt en subjektiv gane som dømmer resultatet. Alle veier leder til Rom, heter det. Noen går om Ulan Bator, mens andre følger autobahn.
 
Jeg tror jeg avslutter det her. Ikke fordi diskusjonen ikke er interessant. Ikke fordi jeg har blitt støtt eller møtt med urimelige argumenter. Ikke fordi jeg føler noe er tapt, vunnet eller avgjort.
Jeg avslutter fordi jeg ikke har noe å legge til. Jeg er klar over at det finnes andre mulige forklaringer (jeg har selv foreslått noen mulige alternativer), men jeg har ikke klart å få noen til å endre mening eller se muligheten jeg mener kan være der i multistegmesk, og heller ikke fått noen gode forslag til andre forklaringsmodeller. Så lenge jeg brygger sånn jeg gjør og er fornøyd med resultatet, så ser jeg ingen grunn til å endre det ... med mindre noen faktisk kommer med forslag til endringer som jeg har tro på, selvsagt.
Kom akkurat på en liten sak om teori og praksis jeg syns passer inn her....

" Teori er når ingenting virker og alle vet hvorfor..
Praksis er når alt virker og ingen vet hvorfor...
Kombinerer man teori og praksis vil ingenting virke og ingen vite hvorfor.. " ;)
 
Jeg tror jeg avslutter det her. Ikke fordi diskusjonen ikke er interessant. Ikke fordi jeg har blitt støtt eller møtt med urimelige argumenter. Ikke fordi jeg føler noe er tapt, vunnet eller avgjort.
Jeg avslutter fordi jeg ikke har noe å legge til. Jeg er klar over at det finnes andre mulige forklaringer (jeg har selv foreslått noen mulige alternativer), men jeg har ikke klart å få noen til å endre mening eller se muligheten jeg mener kan være der i multistegmesk, og heller ikke fått noen gode forslag til andre forklaringsmodeller. Så lenge jeg brygger sånn jeg gjør og er fornøyd med resultatet, så ser jeg ingen grunn til å endre det ... med mindre noen faktisk kommer med forslag til endringer som jeg har tro på, selvsagt.
Den er grei:).
 
Kom akkurat på en liten sak om teori og praksis jeg syns passer inn her....

" Teori er når ingenting virker og alle vet hvorfor..
Praksis er når alt virker og ingen vet hvorfor...
Kombinerer man teori og praksis vil ingenting virke og ingen vite hvorfor.. " ;)
:)!
Forholdet mellom teori og praksis innafor brygginga er endeløst fascinerende. Å brygge er jo enkelt, men prosessene som foregår er fryktelig kompliserte. Og å forklare hvorfor det som skjer, skjer ... :p. Og det er samtidig enormt frustrerende og enormt morsomt.
 
Noen som har noe formening om hvor mange kilo en helt vanlig bryggebutikk-meskepose tåler i kilo (bløt mask) når den løftes ut/opp av meskekjelen?

edit: Jeg brygget i helga en dobbelbatch med 10kg malt i posen, og jeg brukte to poser utenpå hverandre. Dette gikk jo da greit med en vekt på rundt 20kg idèt den forlater vørteren, og belastningen går jo nedover etterhvert som den renner av seg. Men jeg vurderer en dobbelbatch med ipa hvor jeg fortvekk ville hatt 30kg med bløt mask. Noen som har prøvd noe lignende? begynner vel å bli litt i overkant for hva biab-posene er tiltenk, men det selges jo biab-poser i xl-størrelse så litt må det vel tåle?
 
Sist redigert:
Noen som har noe formening om hvor mange kilo en helt vanlig bryggebutikk-meskepose tåler i kilo (bløt mask) når den løftes ut/opp av meskekjelen?

edit: Jeg brygget i helga en dobbelbatch med 10kg malt i posen, og jeg brukte to poser utenpå hverandre. Dette gikk jo da greit med en vekt på rundt 20kg idèt den forlater vørteren, og belastningen går jo nedover etterhvert som den renner av seg. Men jeg vurderer en dobbelbatch med ipa hvor jeg fortvekk ville hatt 30kg med bløt mask. Noen som har prøvd noe lignende? begynner vel å bli litt i overkant for hva biab-posene er tiltenk, men det selges jo biab-poser i xl-størrelse så litt må det vel tåle?
Hva er en "vanlig" bryggebutikk-meskepose, de uten forsterknings/løftebånd? Jeg har en slik fra ølbrygging med forsterkningsbånd, ligner på Brew Bag (R) som er oppgitt å tåle 45 kg.
 
Hva er en "vanlig" bryggebutikk-meskepose, de uten forsterknings/løftebånd? Jeg har en slik fra ølbrygging med forsterkningsbånd, ligner på Brew Bag (R) som er oppgitt å tåle 45 kg.
Den så litt mer forseggjort ut enn den jeg har. Jeg har ingen løftebånd på mine, bare et tynt tau rundt i toppen ala sovepose-pose.
 
Sist redigert:
Jeg har også en pils på Fermzillan, straks klar for CC. Har klødd meg i pæra hvordan tilsette gelatin uten å stikke om til et nytt kar.
Jeg bruker lukket overføring til fat, er sprøyte på ballock det beste her da? Hvordan får du det til på Spike @Marius K. ?

1. t-skje pulver i 1dl nok på 20l.?
Jeg har akkurat gjort det på min fermzilla. Jeg klemte på 1bar før cc, dette blødde jeg av gjennom sikkerhetsventilen, og tilførte 2,5 sprøyte gelatin (2 teskjeer gelatin fordelt på 1,5dl kokt og avkjølt vann) pga dobbeltbatch 45l. Trykksatte med 1 bar igjen etterpå. Dette ble gjort på drøyt 4 grader og karet forventes å droppe til 1 grad i løpet av natta og ut tida før det skal på fat. Greit med litt overtrykk tenker jeg.IMG_20210202_40397.jpg
 
Noen som kan komme med et prisforslag på disse 4 tingene? 1 fat (ca samme høyde som et 19L cornelius fat) og 3 koblinger:
Ikke snøring på hva jeg skal legge de ut for

IMG_20210202_210454.jpgIMG_20210202_215652.jpg
 
Jeg har akkurat gjort det på min fermzilla. Jeg klemte på 1bar før cc, dette blødde jeg av gjennom sikkerhetsventilen, og tilførte 2,5 sprøyte gelatin (2 teskjeer gelatin fordelt på 1,5dl kokt og avkjølt vann) pga dobbeltbatch 45l. Trykksatte med 1 bar igjen etterpå. Dette ble gjort på drøyt 4 grader og karet forventes å droppe til 1 grad i løpet av natta og ut tida før det skal på fat. Greit med litt overtrykk tenker jeg.Vis vedlegget 49544
Flaske med carbonation cap trykksatt høyere enn kar er en annen mulighet:
 
Skal du tilsette rett i fatet er sprøyte på ball lock en god løsning mtp. oksygen.

Jeg har en 1.5" TC port på toppen hvor jeg har en butterfly ventil. Jeg tenkte sette et siktglass på der som jeg hiver gelatin i. Purger med CO2 og åpner butterfly for å slippe ned i gjæringskaret.

Slik jeg har forstått det skal 1ts pulver i 1 dl vann være tilstrekkelig til 20-25 liter øl.

Tilsatte gelatin gjennom topp-porten på gjæringstanken i går. Utrolig enkelt og greit. Forstår ikke at jeg ikke har tenkt på dette før :eek: Purget head spacen over væsken godt før jeg slapp det ned i tanken. Siktglasset rommet 1dl med god margin. Gleder meg veldig til å se resultatet når jeg fater denne kommende helg :)

1612339965724.png
 
Flasking uten bunnfall...

Dette burde jeg sikkert vite, men har ikke funnet noe om det, så her er nytt, dumt spørsmål: Jeg har ikke endret rutinene mine for flasking og karbonering siden jeg begynte å brygge. Blander inn sukkerlake/karboneringsdrops/vørter når jeg flasker og lar det karbonere naturlig med gjæring. Dette har fungert helt fint, men det gir bunnfall.

Er det mulig å flaske og tilsette kullsyre i samme operasjon, altså uten å gå via karbonering (naturlig eller tvungen) på fat?
 
Flasking uten bunnfall...

Dette burde jeg sikkert vite, men har ikke funnet noe om det, så her er nytt, dumt spørsmål: Jeg har ikke endret rutinene mine for flasking og karbonering siden jeg begynte å brygge. Blander inn sukkerlake/karboneringsdrops/vørter når jeg flasker og lar det karbonere naturlig med gjæring. Dette har fungert helt fint, men det gir bunnfall.

Er det mulig å flaske og tilsette kullsyre i samme operasjon, altså uten å gå via karbonering (naturlig eller tvungen) på fat?
Med et gjæringskar som kan trykksettes; ja,så vidt jeg har forstått. Og med en mottrykksfyller. Det må vel til.

(Skal jeg virkelig bli den eneste i landet som gjærer og flasker på gamlemåten:(? Jeg begynner jaggu å kjenne meg verneverdig.)
 
Med et gjæringskar som kan trykksettes; ja,så vidt jeg har forstått. Og med en mottrykksfyller. Det må vel til.

(Skal jeg virkelig bli den eneste i landet som gjærer og flasker på gamlemåten:(? Jeg begynner jaggu å kjenne meg verneverdig.)
Takk. Ingen fare. Det krever for mye å gå for nye gjæringskar. Her blir det old school inntil videre, da.

Det var noe slikt jeg håpet fantes, men det er nok like urealistisk som bilene jeg tegnet da jeg var 7 år:

dreamdevice.png
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp