Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har også en pils på Fermzillan, straks klar for CC. Har klødd meg i pæra hvordan tilsette gelatin uten å stikke om til et nytt kar.
Jeg bruker lukket overføring til fat, er sprøyte på ballock det beste her da? Hvordan får du det til på Spike @Marius K. ?

1. t-skje pulver i 1dl nok på 20l.?
Jeg har akkurat gjort det på min fermzilla. Jeg klemte på 1bar før cc, dette blødde jeg av gjennom sikkerhetsventilen, og tilførte 2,5 sprøyte gelatin (2 teskjeer gelatin fordelt på 1,5dl kokt og avkjølt vann) pga dobbeltbatch 45l. Trykksatte med 1 bar igjen etterpå. Dette ble gjort på drøyt 4 grader og karet forventes å droppe til 1 grad i løpet av natta og ut tida før det skal på fat. Greit med litt overtrykk tenker jeg.IMG_20210202_40397.jpg

Noen som kan komme med et prisforslag på disse 4 tingene? 1 fat (ca samme høyde som et 19L cornelius fat) og 3 koblinger:
Ikke snøring på hva jeg skal legge de ut for

IMG_20210202_210454.jpgIMG_20210202_215652.jpg

Jeg har akkurat gjort det på min fermzilla. Jeg klemte på 1bar før cc, dette blødde jeg av gjennom sikkerhetsventilen, og tilførte 2,5 sprøyte gelatin (2 teskjeer gelatin fordelt på 1,5dl kokt og avkjølt vann) pga dobbeltbatch 45l. Trykksatte med 1 bar igjen etterpå. Dette ble gjort på drøyt 4 grader og karet forventes å droppe til 1 grad i løpet av natta og ut tida før det skal på fat. Greit med litt overtrykk tenker jeg.Vis vedlegget 49544
Flaske med carbonation cap trykksatt høyere enn kar er en annen mulighet:

Skal du tilsette rett i fatet er sprøyte på ball lock en god løsning mtp. oksygen.

Jeg har en 1.5" TC port på toppen hvor jeg har en butterfly ventil. Jeg tenkte sette et siktglass på der som jeg hiver gelatin i. Purger med CO2 og åpner butterfly for å slippe ned i gjæringskaret.

Slik jeg har forstått det skal 1ts pulver i 1 dl vann være tilstrekkelig til 20-25 liter øl.

Tilsatte gelatin gjennom topp-porten på gjæringstanken i går. Utrolig enkelt og greit. Forstår ikke at jeg ikke har tenkt på dette før :eek: Purget head spacen over væsken godt før jeg slapp det ned i tanken. Siktglasset rommet 1dl med god margin. Gleder meg veldig til å se resultatet når jeg fater denne kommende helg :)

1612339965724.png

Flasking uten bunnfall...

Dette burde jeg sikkert vite, men har ikke funnet noe om det, så her er nytt, dumt spørsmål: Jeg har ikke endret rutinene mine for flasking og karbonering siden jeg begynte å brygge. Blander inn sukkerlake/karboneringsdrops/vørter når jeg flasker og lar det karbonere naturlig med gjæring. Dette har fungert helt fint, men det gir bunnfall.

Er det mulig å flaske og tilsette kullsyre i samme operasjon, altså uten å gå via karbonering (naturlig eller tvungen) på fat?

Flasking uten bunnfall...

Dette burde jeg sikkert vite, men har ikke funnet noe om det, så her er nytt, dumt spørsmål: Jeg har ikke endret rutinene mine for flasking og karbonering siden jeg begynte å brygge. Blander inn sukkerlake/karboneringsdrops/vørter når jeg flasker og lar det karbonere naturlig med gjæring. Dette har fungert helt fint, men det gir bunnfall.

Er det mulig å flaske og tilsette kullsyre i samme operasjon, altså uten å gå via karbonering (naturlig eller tvungen) på fat?
Med et gjæringskar som kan trykksettes; ja,så vidt jeg har forstått. Og med en mottrykksfyller. Det må vel til.

(Skal jeg virkelig bli den eneste i landet som gjærer og flasker på gamlemåten:(? Jeg begynner jaggu å kjenne meg verneverdig.)

Med et gjæringskar som kan trykksettes; ja,så vidt jeg har forstått. Og med en mottrykksfyller. Det må vel til.

(Skal jeg virkelig bli den eneste i landet som gjærer og flasker på gamlemåten:(? Jeg begynner jaggu å kjenne meg verneverdig.)
Takk. Ingen fare. Det krever for mye å gå for nye gjæringskar. Her blir det old school inntil videre, da.

Det var noe slikt jeg håpet fantes, men det er nok like urealistisk som bilene jeg tegnet da jeg var 7 år:

dreamdevice.png

Sist redigert:
Det er vel ikke dopingjegere @Sarge og @Finn Berger trenger å være redd for. Det er vel riksantikvaren :)
Redd for, nei! Riksantikvaren er vår høye beskytter:).

Ekte konsevatisme har jeg sans for:

edit: Du veit det ikke er noe gæ'ernt med å brygge og flaske konservativt når Lyset i Ditt Liv heller opp en NEIPA to meter unna deg, og aromaen treffer deg som et godstog på vei til Bergen.

Sist redigert:
Det burde kunne gjøres med en inline karboneringsstein og mottrykksfyller hvis trykket på CO2en er høyt nok, men det vil vel også kreve en pumpe som kan levere like høyt trykk og lite flow.

Jeg gjærer og flasker også på gammelmåten(dog med PET-flasker) og har foreløpig ingen planer om å gå over til fat.
(Flaskingen synes jeg faktisk er en fornøyelig del av bryggeprosessen) :) .

Et spørsmål om tørrhumling, for det gjør jeg omtrent én gang hvert skuddår, så jeg veit aldri helt åssen jeg skal gjøre det.

Jeg har en slags vestkyst stående til gjæring nå, ser ut som den allerede er godt over halvveis. Jeg har tenkt å cc'e den, og har rigga co2-oppsamling og en pose med tørrhumla er festa med magneter under lokket klar til å droppes når tida kommer. Så er spørsmålet: tørrhumle før eller etter CC, og hvor lenge? Mener jeg leste her at det var fint å tørrhumle ved lav temp for å unngå hop creep (som heller ikke er noe jeg vanligvis opplever), så jeg lurte på å la det gjære seg ferdig, kjøre temperaturen ned mot 0, og så slippe løs tørrhumla. Innspill? @Finn Berger, du var vel tungt inne i humlehælvete nå nylig, var du ikke?

Ellers var jeg redd for at denne ikke skulle bli bitter nok for meg siden dvask, fruktig IPA er noe av det aller verste jeg veit, så jeg la på litt ekstra centennial i alle ledd i prosessen. Det funka. Hydrometerprøven kunne vært brukt som malingsfjerner. :D Vi får se, kanskje det blir noe jeg liker?

Tilbake
Topp