Tråden for dumme spørsmål.

Jeg bruker en 19mm fastnøkkel på plastcapene og drar de litt til, da holder de vanligvis tett. Du kan jo trykksette og prøve og skru litt for å se hvor den tetter.
De lekker hvis du skrur for hardt til også.
 
Er det greit å dra opp gamle tråder her på forumet eller laget det rot?
Litt forskjellig kultur på forskjellige forum for bruk av gamle tråder så greit å spørre før jeg begynner
 
Er det greit å dra opp gamle tråder her på forumet eller laget det rot?
Litt forskjellig kultur på forskjellige forum for bruk av gamle tråder så greit å spørre før jeg begynner
Enig med @Jørgen O . Det er ingen grunn til ikke å gjøre det på dette forumet, så vidt jeg kan se.

Jeg har vært veldig aktiv på et spillforum (mariokart64.com. Et fabelaktig spill hvis du er utstyrt med de riktige mentale defektene :).) Der er det en helt annen sak fordi spillet har en historie - helt tilbake til 1997 - der ikoniske spillere og ikoniske begivenheter og diskusjoner må beholdes i sin rette sammenheng. Sånn er det ikke her.
 
Enig med @Jørgen O . Det er ingen grunn til ikke å gjøre det på dette forumet, så vidt jeg kan se.

Jeg har vært veldig aktiv på et spillforum (mariokart64.com. Et fabelaktig spill hvis du er utstyrt med de riktige mentale defektene :).) Der er det en helt annen sak fordi spillet har en historie - helt tilbake til 1997 - der ikoniske spillere og ikoniske begivenheter og diskusjoner må beholdes i sin rette sammenheng. Sånn er det ikke her.
Åsså mariokart på Nintendo 64 a gitt. Gode minner:)
 
Noen bryggere her som har vært bort på bulldog master brewer? Jeg synes den virker fristende når jeg ser snutter av den på youtube. Jeg liker at maltkurven har et sånt »skyllelokk« som fordeler skyllevannet jevn utover mesken og i tillegg så er maltkurven laget med sånne festebraketter sånn at den kan slippes og holder seg der til den har dryppet av litt. Noen som har erfaring med denne bryggeren? Er det løp og kjøp eller styr unna?
 
Synes jeg får lavere meske-effektivitet med pilsnermalt enn med pale malt. De siste gangene jeg har brygget med pilsnermalt har jeg ligget på rundt 70%, med pale malt får jeg nærmere 80. Brygger BIAB, men ser det samme både med og uten skylling. Noen teori om hvorfor?
 
Synes jeg får lavere meske-effektivitet med pilsnermalt enn med pale malt. De siste gangene jeg har brygget med pilsnermalt har jeg ligget på rundt 70%, med pale malt får jeg nærmere 80. Brygger BIAB, men ser det samme både med og uten skylling. Noen teori om hvorfor?
Same OG? Pils og pale, og også vienna og generelt alt mellom pils og pale, som er byggmalt har alltid klokket inn likt hos meg.
 
Synes jeg får lavere meske-effektivitet med pilsnermalt enn med pale malt. De siste gangene jeg har brygget med pilsnermalt har jeg ligget på rundt 70%, med pale malt får jeg nærmere 80. Brygger BIAB, men ser det samme både med og uten skylling. Noen teori om hvorfor?
Nei, men det skyldes helt sikkert ikke maltet - med mindre du har fått tak i noe pilsnermalt av en spesiell type.
 
Hei . Jeg har ikke kjøpt bryggemaskin men holder på å lesse og lære om brygging . Jeg holder på å puse opp enebolig og vil ha elektriker for å installere nye kabler og sikringer i huset etterhvert. Tankene er å dedikere kjeller til bryggerom/ en liten man cave etter andre prosjekter er ferdig . Jeg har strøm i kjeller men er i tvil a det vil bli nok til senere . Spørsmål er om hvor store sikringer dere trenger til maskiner , kjøleskaper osv.
 
Hei . Jeg har ikke kjøpt bryggemaskin men holder på å lesse og lære om brygging . Jeg holder på å puse opp enebolig og vil ha elektriker for å installere nye kabler og sikringer i huset etterhvert. Tankene er å dedikere kjeller til bryggerom/ en liten man cave etter andre prosjekter er ferdig . Jeg har strøm i kjeller men er i tvil a det vil bli nok til senere . Spørsmål er om hvor store sikringer dere trenger til maskiner , kjøleskaper osv.
Du kommer veldig langt med et par dedikerte 16A-kurser + kanskje lys og romvarme i tillegg. Når jeg kjører mesking med sirkulering og oppvarming av skyllevann så går jo to kokere tidvis på fullt samtidig, og da kan du ikke ha dem på samme kurs (jeg klarer meg akkurat med 2 x 10A, men da har jeg ikke den heftigste kokeapparaturen). Moderne kjøleskap trekker ikke så mye strøm, så det kan sikkert dele kurs med f.eks. lys.
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg har bare en 16 amper kurs. Det går også på 20 liters batcher med litt planlegging. Varme skyllevann mens meskekjelen drar lite strøm. Har også et kjøleskap påkoblet.
 
Jeg har bare en 16 amper kurs. Det går også på 20 liters batcher med litt planlegging. Varme skyllevann mens meskekjelen drar lite strøm. Har også et kjøleskap påkoblet.
Det kommer an på utstyret. Grainfather (Connect) har f.eks. kun ett 2000W varmeelement som enten er av eller på. Under mesking pulses strømmen til dette for lavere effekt, men har du rask 10A sikring, så er det nok til å ta sikringen om man har en kokeplate for skyllevann som står på fullt i tillegg. Om den plata er 2000W, så tar du en 16A kurs også.

Om jeg hadde vært i situasjonen der jeg hadde elektriker inne for å legge strøm til bryggerom, så ville jeg tatt litt høyde for å kunne velge utstyret ganske fritt uten begrensning av små strømkurser. 2 x 16A dedikert er ikke overkill i så måte.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp