Same OG? Pils og pale, og også vienna og generelt alt mellom pils og pale, som er byggmalt har alltid klokket inn likt hos meg.Synes jeg får lavere meske-effektivitet med pilsnermalt enn med pale malt. De siste gangene jeg har brygget med pilsnermalt har jeg ligget på rundt 70%, med pale malt får jeg nærmere 80. Brygger BIAB, men ser det samme både med og uten skylling. Noen teori om hvorfor?
Nei, men det skyldes helt sikkert ikke maltet - med mindre du har fått tak i noe pilsnermalt av en spesiell type.Synes jeg får lavere meske-effektivitet med pilsnermalt enn med pale malt. De siste gangene jeg har brygget med pilsnermalt har jeg ligget på rundt 70%, med pale malt får jeg nærmere 80. Brygger BIAB, men ser det samme både med og uten skylling. Noen teori om hvorfor?
Du kommer veldig langt med et par dedikerte 16A-kurser + kanskje lys og romvarme i tillegg. Når jeg kjører mesking med sirkulering og oppvarming av skyllevann så går jo to kokere tidvis på fullt samtidig, og da kan du ikke ha dem på samme kurs (jeg klarer meg akkurat med 2 x 10A, men da har jeg ikke den heftigste kokeapparaturen). Moderne kjøleskap trekker ikke så mye strøm, så det kan sikkert dele kurs med f.eks. lys.Hei . Jeg har ikke kjøpt bryggemaskin men holder på å lesse og lære om brygging . Jeg holder på å puse opp enebolig og vil ha elektriker for å installere nye kabler og sikringer i huset etterhvert. Tankene er å dedikere kjeller til bryggerom/ en liten man cave etter andre prosjekter er ferdig . Jeg har strøm i kjeller men er i tvil a det vil bli nok til senere . Spørsmål er om hvor store sikringer dere trenger til maskiner , kjøleskaper osv.
Det kommer an på utstyret. Grainfather (Connect) har f.eks. kun ett 2000W varmeelement som enten er av eller på. Under mesking pulses strømmen til dette for lavere effekt, men har du rask 10A sikring, så er det nok til å ta sikringen om man har en kokeplate for skyllevann som står på fullt i tillegg. Om den plata er 2000W, så tar du en 16A kurs også.Jeg har bare en 16 amper kurs. Det går også på 20 liters batcher med litt planlegging. Varme skyllevann mens meskekjelen drar lite strøm. Har også et kjøleskap påkoblet.
Enig i det. En kurs på 16 amper er for lite.Det kommer an på utstyret. Grainfather (Connect) har f.eks. kun ett 2000W varmeelement som enten er av eller på. Under mesking pulses strømmen til dette for lavere effekt, men har du rask 10A sikring, så er det nok til å ta sikringen om man har en kokeplate for skyllevann som står på fullt i tillegg. Om den plata er 2000W, så tar du en 16A kurs også.
Om jeg hadde vært i situasjonen der jeg hadde elektriker inne for å legge strøm til bryggerom, så ville jeg tatt litt høyde for å kunne velge utstyret ganske fritt uten begrensning av små strømkurser. 2 x 16A dedikert er ikke overkill i så måte.
Er malten fra samme produsent? Kjørt på samme kverna? Måler du pH?Synes jeg får lavere meske-effektivitet med pilsnermalt enn med pale malt. De siste gangene jeg har brygget med pilsnermalt har jeg ligget på rundt 70%, med pale malt får jeg nærmere 80. Brygger BIAB, men ser det samme både med og uten skylling. Noen teori om hvorfor?
Takk for så mange svar . Jeg har 10A i kjeller nå som er for vasker og lys . Da kan jeg tenke en ny 16A og eventuelt bytte 10A med 16A . Det er lurt å gjøre når elektriker er først er hos meg .Det kommer an på utstyret. Grainfather (Connect) har f.eks. kun ett 2000W varmeelement som enten er av eller på. Under mesking pulses strømmen til dette for lavere effekt, men har du rask 10A sikring, så er det nok til å ta sikringen om man har en kokeplate for skyllevann som står på fullt i tillegg. Om den plata er 2000W, så tar du en 16A kurs også.
Om jeg hadde vært i situasjonen der jeg hadde elektriker inne for å legge strøm til bryggerom, så ville jeg tatt litt høyde for å kunne velge utstyret ganske fritt uten begrensning av små strømkurser. 2 x 16A dedikert er ikke overkill i så måte.
Hvilke temperaturer hhv gjærer du og flaskekarbonerer du på? Jeg synes totalt 7 dager er litt kort tid å forvente at øl klarner, samme om det er kveik eller ikke.55% pale malt og 45% hvetemalt, og Voss kveik. 4 dager gjæring, 3 dager karbonering på flaske. Hazy som bare det.
Skal ikke denne flokkulere ganske bra?
Godt mulig, første gangen med kveik. Mulig den er overskrytt. 35 på gjæring, 24 på karboneringHvilke temperaturer hhv gjærer du og flaskekarbonerer du på? Jeg synes totalt 7 dager er litt kort tid å forvente at øl klarner, samme om det er kveik eller ikke.
Kveiker er raske fordi de gjæres varmt uten å gi usmaker. Om du gjærer ved over 30 grader på annen ølgjær vil den også bli fort ferdig (men som regel ikke smake godt). Men ved 24 graders karbonering er kveiker som annen ølgjær. Jeg ville gitt det mer tid.Godt mulig, første gangen med kveik. Mulig den er overskrytt. 35 på gjæring, 24 på karbonering
Enig i det du skriver der. For min del er det aldri hastverk, og 2 uker gjæring + 2 uker karbonering før det settes kaldt holder for meg. Tenkte jeg skulle gi det et forsøk, noe som forøvrig funka greit, så langt. Tok da i overkant av 7 dager fra bryggedag til ølet var "ferdig" karbonert, og kunne drikkes. Har ikke satt det kaldt ennå, så lar det stå i noen dager til før jeg setter det i kjøleskap. Riktignok, den jeg prøvde hadde stått i kjøleskap i kun 4 timer. Tar somregel et par døgn før det klarer. Brukte heller ikke klarningsmiddel denne gangen. Grunnen til at jeg stusset, var at denne beskrives som "very high flocculation".Kveiker er raske fordi de gjæres varmt uten å gi usmaker. Om du gjærer ved over 30 grader på annen ølgjær vil den også bli fort ferdig (men som regel ikke smake godt). Men ved 24 graders karbonering er kveiker som annen ølgjær. Jeg ville gitt det mer tid.
Personlig liker jeg å la kveiker gjære lenger enn 3-4 dager, ikke minst for å sikre stabil SG og dermed at ølet er gjæret ut. Slik unngås flaskebomber om ølet skal på flaske. Jeg synes ikke hastighet er det viktigste kriteriet når man skal velge gjær. Karbonering er minst 5 dager hos meg og gjerne to uker.
Jeg har ikke forsøkt "Voss" kveik, men min erfaring med kveik tilsier at det er forskjeller fra kveik til kveik når det gjelder hvor fort den bunnfeller og klarner. De fleste øl har godt av å stå noen dager/uker/måneder kjølig før de klarner.
Det blei fire dager med tørrhumling fordi jeg ikke fant tid til å fate og flaske tidligere, men det spørs hvor vellykka det her blei. Når jeg tok lokket av gjæringskaret etter å ha fata og flaska så jeg at all tørrhumla fortsatt hadde form som pellets. Vel heter det tørrhumle, men fullt så tørr veit jeg ikke om den skal være. Spørs om ikke posen med tørrhumle har latt være å løse ut. Vi får se åssen dette blei, men jeg har ikke helt trua.Du får se på dette som en test, for selv om det meste går på fat blir det noen flasker også, så om det blir bomber av det skal jeg passe på å ta noen bilder.
Da blir det tørrhumling i et par dager etter CC. Det blir spennende.
Skal jeg flytte dette over til "Bryggertabber"Det blei fire dager med tørrhumling fordi jeg ikke fant tid til å fate og flaske tidligere, men det spørs hvor vellykka det her blei. Når jeg tok lokket av gjæringskaret etter å ha fata og flaska så jeg at all tørrhumla fortsatt hadde form som pellets. Vel heter det tørrhumle, men fullt så tørr veit jeg ikke om den skal være. Spørs om ikke posen med tørrhumle har latt være å løse ut. Vi får se åssen dette blei, men jeg har ikke helt trua.