Det avhenger av om du mener 25 liter ferdig (og nedkjølt) vørter i kjelen, eller 25 liter vørter i gjæringskaret, og det avhenger av meskeeffektiviteten din, dvs. av hvor mye av det potensielle maksutbyttet av maltet som du faktisk får med deg over i kokekjelen fra meskinga.
Når det gjelder det siste, pleier de ferdige settene du får kjøpt, gjerne å forutsette 75%, som egentlig er en del under det du bør kunne regne med å få til. Men det er en grei referanse, siden mange har erfaring med disse settene. Har du brygga med sett, veit du om du pleier å treffe riktig OG og volum, eller om du havner over eller under.
Settene pleier vel også å forutsette 25 liter ferdig vørter i kjelen, før tapping. Det er det som kalles "batch size" (bryggstørrelse) i de - stort sett amerikanske - kalkulatorene som ligger ute på nettet. Hvis du tenker på 25 liter til gjæring i gjæringskaret, blir det umulig å svare så lenge jeg ikke veit hvor mye som blir igjen i kokekjelen din.
Du oppgir heller ikke vørterstyrke (egenvekt) ved gjæringsstart (OG) og endelig egenvekt etter endt gjæring (FG), som trengs for å kunne beregne et godt svar. Kjenner du disse to størrelsene, kan du beregne utgjæringsgraden. Jeg forutsetter en utgjæringsgrad på 77%, som er ganske moderat for dette ølet. (Jeg regner med at det er snakk om en tysk weissbier?). Utgjæringsgraden du får, avhenger forøvrig dels av mesketemperaturen, og dels av gjærtypen.
Hvis vi forutsetter at du skal ha en bryggstørrelse på 25 liter, og har en meskeeffektivitet på 75%, og får en utgjæringsgrad på 77%, trenger du 2,4 kg malt av hver type for å få et øl på 4,5%.
Skal du ha 25 liter over i gjæringskaret, vil du sjølsagt trenge mer. Legger du igjen 4 liter i kjelen, må vi sette bryggstørrelsen til 29 liter, og da blir svaret 2,8 kg av hver. (Jeg bruker
denne kalkulatoren.)
Litt grunnleggende info om bryggeprosessen finner du her:
https://forum.norbrygg.no/threads/mini-handbok-for-nybegynnere.43133/ .