Finn Berger
Moderator
Jeg sjekka akkurat om det var forskjell på høyden på kranhølet i ei gammal Bryggselv-bøtte jeg har stående (og som jeg bruker til det de er best til, nemlig til å bære ut masken i), og i de Europris-bøttene jeg har brukt til nylig. Og det var det. Nesten 2 cm, faktisk. Så ei superenkel løsning er å kjøpe Europris-bøtter. De er av bedre kvalitet (tjukkere og stivere plast), også. Jeg likte dem mye bedre enn Bryggselv-bøttene. Eneste ulempen, om en kan kalle det det, er at de er litt høyere. Det kan være trøbbel om du skal ha bøtta inn i et kjøleskap med snaue mål.Eg har akkurat gått bort frå hevert for å forsøke å unngå oksygenet, så vil gjerne få kran til å fungere.
Nedkjølinga skjer med pumpe og kjølekappe, så det blir ein del med. Eg skal forsøke å tillegge meg ein time ekstra der det kan få tid til å synke.
Dette er standard gjæringsbøtte frå Bryggselv. Og på Hasle så kan eg spørre om å få hullet der eg vil faktisk, så eg skal ordne meg ei bøtte med kranen eit par cm opp. Og Donald-pocket på denne batchen.
Jo høyere du har krana, jo mer øl vil bli igjen i bøtta. Det er ikke snakk om veldig mye, men det er jo verdt å nevne. På den annen side er du ikke så utsatt for å suge inn rusk fra bunnfallet - noe som kan være et problem med tørrhumla øl, kanskje?
Jeg lager en liten whirlpool med meskespaden (et par minutter), og lar så vørteren stå i ro i kjelen 30-40 min etter nedkjølinga. Da kan jeg tappe klar og fin vørter til det er igjen vel 4 liter i kjelen. Da stopper jeg, og tapper resten på ei kanne som får stå til neste dag. Så kan jeg dekantere et par liter fin startervørter, så det går ikke noe til spille.
Sist redigert: