Tråden for dumme spørsmål.

Som sagt er vel prøvetaking det eneste fortrinnet med en kran, slik jeg ser det. Jeg har ikke lukket overføring, men heverten har jo en slange som rekker til bunnen av bøtta jeg stikker om til, så det er minimalt med plasking der, ihvertfall.
- og mye tyder på at det holder ganske langt:).

Kommer vel an på størrelsen på flaska det ;) Men lett å regne ut da, 1 liter CO2 i gassform veier 1,97 gram. I en sodastream/Aga flaske på 425 gram er det sånn ca 215 liter CO2 i gassform :)
OK - litt pinlig å ikke ha sett den:).

Hvor lang er en pinne:)? Flaska er den vanlige typen. Den holder vel 2 kg? Så litt rundt regna så har jeg 1000 liter gass der. Da holder ikke den flaska til mer enn 15 brygg, da. (Vi regner litt svinn). Det var litt nedtur.

Hva koster gassen igjen? Klarte ikke finne det på Bryggselv eller Strømmen.

Sist redigert:

Hvor lang er en pinne:)? Flaska er den vanlige typen. Den holder vel 2 kg? Så litt rundt regna så har jeg 1000 liter gass der. Da holder ikke den flaska til mer enn 15 brygg, da. (Vi regner litt svinn). Det var litt nedtur.

Mener det er 150/kg på BS. Men kan huske feil …

På bryggselv koster den 149,- pr kilo. Du får ikke 2kg i en 2kg flaske dog. Jeg har ikke mulighet til å levne flasken min hos BS over natta(når den får noen solide timer på frysa får de plass til mer) sist jeg fylte fikk de 2,15kg på flasken og jeg har 4kg.

På bryggselv koster den 149,- pr kilo. Du får ikke 2kg i en 2kg flaske dog. Jeg har ikke mulighet til å levne flasken min hos BS over natta(når den får noen solide timer på frysa får de plass til mer) sist jeg fylte fikk de 2,15kg på flasken og jeg har 4kg.
2,15 er bare tull, selv om flaska er "varm". Da var de isåfall tomme for gass på tanken, er det jeg tenker. Man får fylt opp ei flaske uten stress.

2,15 er bare tull, selv om flaska er "varm". Da var de isåfall tomme for gass på tanken, er det jeg tenker. Man får fylt opp ei flaske uten stress.
Jeg skal ikke krangle for jeg har ikke peiling, men han var ikke tom for gass, og jeg har aldri fått i nærheten av full flaske noen ganger jeg har fylt. 1,6 tror jeg var det meste jeg fikk på 2kg flasken min, og det var den gangen jeg lot den stå på frysen til BS 2 dager.

Edit: Hva har BS å tjene på å ikke fylle flasken min så mye de kan?

Heisann! Når jeg begynte med ølbrygging i fjor kjøpte jeg digiboil 65 startsettet til ølbrygging. (Digiboil 35 BIAB Startpakke - Ølbrygging AS) Har også kjøpt tilhørende "silkar-oppgradering" (Digiboil 65 Mash Upgrade Kit silkar for digiboil 65L - Ølbrygging AS) og en magnetpumpe for sirkulasjon. (Magnetpumpe 25 watt - Ølbrygging AS) Har i senere tid lurt på om det er noen enkel måte man kan koble denne sirkulasjonspumpen til selve lokket til digiboilen, slikt som dette.
Original-lokket er nok noe vanskelig og modifisere, da dette er av glass. Tenkte eventuelt om man kunne kjøpt dette lokket og modifisert det slik at det fikk tilsvarende funksjonalitet. (BrewZilla/Digiboil 65L Rustfritt lokk - Ølbrygging AS) Noen som har noen ideer om hvordan dette kan gjøres? I det hele tatt, burde det gjøres? Hørt om "Hot side aeration" men vet ikke om dette er noe reelt?.
PS: Slangene som benyttes til sirkulering ifra magnetpumpen (Slangesett til 10 w magnetpumpe - Utstyr til brygging - Ølbrygging AS)
Hei, håper du har funnet svar på spørsmålet ditt! Vurderer å kjøpe upgrade kit’et selv til min Digiboil 35 som jeg til nå har brukt til BIAB. Hvordan synes du det fungerer i bruk?

Hørest veldig rart ut. Får alltid fyllt min 5kg til ganske nøyaktig 5 kg.
Ja jeg må ærlig innrømme at jeg skjønner ingenting, jeg har bare antatt at det er normalt. Så hvis alle andre får fylt flaskene sine så og si fult opp blir jeg jo nødt til å spørre BS neste gang jeg er innom, jeg gikk igjennom de 3 siste gangene.

2,45 2,10 og 2,15 kg er hva som har blitt fylt.

Salikatt får du ikke mye ut av - har forsøkt
De har samarbeidet litt med Monkey Brew, og deres NEIPA har mye av det samme som Salikatt. I tillegg er Bjarte og Øystein i ELØ venner. Jeg blir ikke overrasket om Øystein har fått noen tips ;)

Deres NEIPA-er har fått en kvalitetsheving det siste året. Bl.a. King & Contender, selv om det ikke helt er Salikatt nivå.

Er det greit å bare dra ny gjengetape over den gamle,
eller bør man fjerne gamle rester først?
Drar man noen runder over den gamle, forsegler man på et vis den gamle - men, det er nok en del som sier at alt må byttes. Jeg har brukt den samme tapen på bryggeren i over 1 år, og da er den demontert ca 15 ganger

Tilbake
Topp