Tråden for dumme spørsmål.

Hørest veldig rart ut. Får alltid fyllt min 5kg til ganske nøyaktig 5 kg.
Ja jeg må ærlig innrømme at jeg skjønner ingenting, jeg har bare antatt at det er normalt. Så hvis alle andre får fylt flaskene sine så og si fult opp blir jeg jo nødt til å spørre BS neste gang jeg er innom, jeg gikk igjennom de 3 siste gangene.

2,45 2,10 og 2,15 kg er hva som har blitt fylt.
 
Salikatt får du ikke mye ut av - har forsøkt
De har samarbeidet litt med Monkey Brew, og deres NEIPA har mye av det samme som Salikatt. I tillegg er Bjarte og Øystein i ELØ venner. Jeg blir ikke overrasket om Øystein har fått noen tips ;)

Deres NEIPA-er har fått en kvalitetsheving det siste året. Bl.a. King & Contender, selv om det ikke helt er Salikatt nivå.
 
Er det greit å bare dra ny gjengetape over den gamle,
eller bør man fjerne gamle rester først?
Drar man noen runder over den gamle, forsegler man på et vis den gamle - men, det er nok en del som sier at alt må byttes. Jeg har brukt den samme tapen på bryggeren i over 1 år, og da er den demontert ca 15 ganger
 
Hei
Hopper over på et spørsmål her da det står om å berge 25 liter pils
Har et spørsmål angående gjæring av lager
Satte en pilsoppskrift basert på ekstrakt og har her brukt 4,7 kg Briess Golden Light. Har brygget en god del med det etter hvert både ale og pils. Brukte videre til sammen 180 gr. Saaz humle tilsatt etter hvert i kokeprosessen. 5 gr. supermoss bløtt opp i vann og ca det samme med gjærnæring. Tilsatt ca 15 min. før kokeslutt. Rehydrert 20 gram M84 gjær i kokt avkjølt vørter i ca 30-40 min før tilsetning i vørter som holdt ca 14 – 15 grader. Satte brygget i kaldt rom ca 9 grader og temperaturen der har vært ca 9 - 11 grader. Mengde ballong. 25 l.

Brygget ble laget den 19. 02. FG v/ 15 gr. ble målt til 1.049. Ved rundt 12 timer lagring begynte det å bli god aktivitet i gjærlåsen og aktiviteten var bra ut over dagene som kom. Den 26 var aktiviteten ganske redusert og den 27 var det en til to blopp i minuttet. Satte da brygget til 15 grader. I går den 28 stoppet blopping helt opp og trykket utlignet seg. Målte SG nå på 1.017. Hva tenker dere om forløpet og hvorfor bråstopp på utgjæring?

Hva tenker dere om dette?
Mvh Frank
 
Hei
Hopper over på et spørsmål her da det står om å berge 25 liter pils
Har et spørsmål angående gjæring av lager
Satte en pilsoppskrift basert på ekstrakt og har her brukt 4,7 kg Briess Golden Light. Har brygget en god del med det etter hvert både ale og pils. Brukte videre til sammen 180 gr. Saaz humle tilsatt etter hvert i kokeprosessen. 5 gr. supermoss bløtt opp i vann og ca det samme med gjærnæring. Tilsatt ca 15 min. før kokeslutt. Rehydrert 20 gram M84 gjær i kokt avkjølt vørter i ca 30-40 min før tilsetning i vørter som holdt ca 14 – 15 grader. Satte brygget i kaldt rom ca 9 grader og temperaturen der har vært ca 9 - 11 grader. Mengde ballong. 25 l.

Brygget ble laget den 19. 02. FG v/ 15 gr. ble målt til 1.049. Ved rundt 12 timer lagring begynte det å bli god aktivitet i gjærlåsen og aktiviteten var bra ut over dagene som kom. Den 26 var aktiviteten ganske redusert og den 27 var det en til to blopp i minuttet. Satte da brygget til 15 grader. I går den 28 stoppet blopping helt opp og trykket utlignet seg. Målte SG nå på 1.017. Hva tenker dere om forløpet og hvorfor bråstopp på utgjæring?

Hva tenker dere om dette?
Mvh Frank
Lite gjær i utgangspunktet. Når du skal gjære så lavt, trengs det mye. Og Mangrove Jacks har i tillegg ikke verdens beste rykte.

Du kan prøve å lage en starter med en pose w-34/70. Hold den på 15 grader, la den komme opp i full aktivitet, og hiv den oppi.

edit: Du kan prøve @Kloakk sitt forslag (nedefor) først. Det er enklere og billigere:). Men jeg mistenker at den gjæren du har i dunken nå, er nokså sliten, så vær ikke altfor optimistisk.
 
Jeg har lite erfaring, men lest mye om MJ og jeg styrer unna den. Jeg tenker også at OG er litt høy for en pils, med tanke på at du har brukt ekstrakt er 1.017 en indikasjon på at gjæra tok kvelden litt for tidlig, typisk MJ.

Jeg ville satt gjæringskaret på en varmere plass, skal vi si 18-20 grader. Deretter, altså når temperaturen har økt, prøvd å "swirle" gjæra tilbake i suspensjon og gitt det noen dager til.
 
Hei
Hopper over på et spørsmål her da det står om å berge 25 liter pils
Har et spørsmål angående gjæring av lager
Satte en pilsoppskrift basert på ekstrakt og har her brukt 4,7 kg Briess Golden Light. Har brygget en god del med det etter hvert både ale og pils. Brukte videre til sammen 180 gr. Saaz humle tilsatt etter hvert i kokeprosessen. 5 gr. supermoss bløtt opp i vann og ca det samme med gjærnæring. Tilsatt ca 15 min. før kokeslutt. Rehydrert 20 gram M84 gjær i kokt avkjølt vørter i ca 30-40 min før tilsetning i vørter som holdt ca 14 – 15 grader. Satte brygget i kaldt rom ca 9 grader og temperaturen der har vært ca 9 - 11 grader. Mengde ballong. 25 l.

Brygget ble laget den 19. 02. FG v/ 15 gr. ble målt til 1.049. Ved rundt 12 timer lagring begynte det å bli god aktivitet i gjærlåsen og aktiviteten var bra ut over dagene som kom. Den 26 var aktiviteten ganske redusert og den 27 var det en til to blopp i minuttet. Satte da brygget til 15 grader. I går den 28 stoppet blopping helt opp og trykket utlignet seg. Målte SG nå på 1.017. Hva tenker dere om forløpet og hvorfor bråstopp på utgjæring?

Hva tenker dere om dette?
Mvh Frank
Her er det nok en kombinasjon av flere omstendigheter:
Først og fremst krever 9 grader temmelig mye gjær. Fermentis sine dataark sier 200 til 300 g per hl. Altså 50 g per 25 liter eller mer. Gjærer du på 12 grader er behovet mye mindre: ca. 30 g. Jeg mener dessuten M84 er den dårligste lagergjæren på markedet. Har selv brukt 2 pakker i en tilsvarende mengde øl, og det stoppet også opp med høy FG. Men la den bare stå noen dager til. Folk klarer sjelden å smake forskjell på de siste utgjæringspoengene, så om den ender litt høyt er det ikke nødvendigvis krise.
 
Mest for å klarne det, da det nå var ganske grumset etter at jeg har ristet en del på det.
Ristet? O2 er døden, men det vet du sikkert. Poenget mitt dog er at du burde prøve å få liv i den igjen og i allefall sette den varmere så gjæra kan rydde opp etter sukkerfesten.

Og om du har bestemt deg for at den er klar for flasking, så ville jeg satt den så nærme 1 grad som mulig :)

Menne å stikke om hjelper deg på ingen måter så det ville jeg droppet.
 
Hei Kloakk, takk for nyttig info. Å få den ned på 1grad har jeg ikke mulighet til, ja ops på det med O2 men det var et desperat forsøk. Så får vi se om jeg berger det.
 
Hei Kloakk, takk for nyttig info. Å få den ned på 1grad har jeg ikke mulighet til, ja ops på det med O2 men det var et desperat forsøk. Så får vi se om jeg berger det.
Neida, de færreste uten dedikert gjæringsskap har det, men sett den så kaldt du kan. Altså hvis du har bestemt deg for å ikke gjøre noen ytterligere tiltak for å få ned SG.

Jeg har brygget mye med ekstrakt og 1.017 er ikke vanlig. Du kan jo som @Finn Berger sier prøve å rehydrere og pitche 34/70, om du bruker fat er det jo ingen krise å fate nå, men om du flasker og de flaskene skal karbonere i romtemp, kan det godt hende den også gjærer lengre ned og flaskebomber er ingen spøk.
 
Neida, de færreste uten dedikert gjæringsskap har det, men sett den så kaldt du kan. Altså hvis du har bestemt deg for å ikke gjøre noen ytterligere tiltak for å få ned SG.

Jeg har brygget mye med ekstrakt og 1.017 er ikke vanlig. Du kan jo som @Finn Berger sier prøve å rehydrere og pitche 34/70, om du bruker fat er det jo ingen krise å fate nå, men om du flasker og de flaskene skal karbonere i romtemp, kan det godt hende den også gjærer lengre ned og flaskebomber er ingen spøk.
@frank meese OBS og NB: Jeg sier ikke "rehydrere og pitche", jeg sier at du skal sette en liten starter. la den nå topp aktivitet ("high kräusen"), og så hive den oppi. Å bare tilsette mer gjær tror jeg har null effekt.
 
Ser fin ut den fra Felleskjøpet.

Har selv sett på denne fra AliExpress.

Enkel temperatur kontroll, mye svakere varmekilde.

Alternativet er et 35w varmebelte, hvor man kan klippe et liggeunderlag til.

Eventuelt en litt lenger. Som man surrer et par runder.

Har noen brukt varmeteppe som kjøpes for noe hundringser på Biltema eller lignende?
generelt skeptisk til ting fra ali som skal i støpsel men...
 
Tilbake
Topp